دکتر علیرضا فروتن که به مناسبت برپایی " اولین همایش سرطان و پیشگیری " که روز شنبه 7 بهمن ماه در تهران آغاز به کار می کند، سخن می گفت با اعلام این خبر افزود : سرطان در حال حاضر سومین عامل مرگ و میر در ایران شناخته می شود و سالانه بیش از 70 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده، انتظار می رود، بروز سرطان تا کمتر از 20 سال آینده تا 90 درصد افزایش یابد .

افزایش نود درصدی ابتلا به سرطان تا بیست سال آینده
سلامت نیوز : دبیر اجرایی اولین همایش سرطان و پیشگیری گفت : افزایش آلودگی های زیست محیطی، شیوع اضافه وزن،کم تحرکی و دور شدن از شیوه زندگی سالم، ایران را در معرض گسترش سرطان قرار داده است .
دکتر علیرضا فروتن که به مناسبت برپایی " اولین همایش سرطان و پیشگیری " که روز شنبه 7 بهمن ماه در تهران آغاز به کار می کند، سخن می گفت با اعلام این خبر افزود : سرطان در حال حاضر سومین عامل مرگ و میر در ایران شناخته می شود و سالانه بیش از 70 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده، انتظار می رود، بروز سرطان تا کمتر از 20 سال آینده تا 90 درصد افزایش یابد .
 دکتر فروتن با اشاره به قابل پیشگیری بودن بیماری سرطان یادآور شد : پیشگیری مهمترین و با صرفه ترین روش مقابله با سرطان به شمار می رود . به طوری که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی با زندگی سالم، تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب و همراه با پیشگیری از سایر بیماری های غیر واگیر مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی می توان از 40 درصد موارد ابتلا به سرطان جلوگیری کرد .
وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری های مزمن از جمله سرطان با توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه رابطه معکوس دارد، اظهار داشت : بیش از 70 درصد تمام مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهایی با درآمد کم و متوسط رخ می دهد که در این کشورها، منابع در دسترس برای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان بسیار محدود است .
به گفته دبیر اجرایی اولین همایش سرطان و پیشگیری، عوامل مربوط به محیط زیست شامل فضای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک اطراف انسان، عامل حدود 23 درصد موارد مرگ و میر پیش از موقع در انسان و یک پنجم موارد بروز سرطان است . همچنین بیش از 40 عامل سرطان زای شغلی تاکنون شناسایی شده است .
 وی ادامه داد : با توجه به اهمیت این موضوع، اولین همایش سرطان و پیشگیری از سوی موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان و با همکاری مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی ، مراکز تحقیقاتی و انجمن های علمی تخصصی و نیز  شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما؛ شهرداری تهران؛ سازمان های حفاظت محیط زیست، زمین شناسی، آب و فاضلاب ،هواشناسی و جوانان هلال احمر؛ بنیاد امور بیماری های خاص؛ اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و شرکت ملی نفت ایران، برگزار می شود .
دکتر فروتن گفت : هزینه پیشگیری از سرطان، به مراتب کمتر از درمان آن است و پیشگیری، مهم ترین جزء      " برنامه جامع کنترل سرطان " به شمار می رود که اهداف آن از سوی وزارت بهداشت در حال اجراست .
وی با اشاره به اینکه نظام بهداشتی و سلامت به تنهایی و بدون همکاری سایر ارگان های موثر در پیشگیری سرطان قادر به رسیدن به نتیجه مطلوب نخواهد بود، تصریح کرد : دستیابی به نتیجه مطلوب در زمینه کنترل سرطان مستلزم تعهد همه جانبه و مشارکت تمامی سازمان های مرتبط است .
 لازم به ذکر است در اولین همایش سرطان و پیشگیری، عوامل محیطی سرطانزا، تغذیه و تعادل انرژی بدن انسان، ژنتیک، سرطان و پیشگیری، دخانیات و سرطان، کاربرد دارو و ترکیبات شیمیایی در پیشگیری سرطان، چشم اندازهای پیشگیری از سرطان و نقش غربالگری و تشخیص زودرس در پیشگیری از سرطان در کنار راهبردهای پیشگیری و کنترل سرطان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت .
 یادآور می شود، اولین همایش سرطان و پیشگیری در آستانه هفته مبارزه با سرطان با حضور مسئولان و جمعی از کارشناسان، صاحبنظران و دست اندرکاران حوزه سلامت و دیگر حوزه های مرتبط 7 و 8 بهمن ماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار   می شود .
علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اینترنتی www.hamayesh.ncii.ir مراجعه کنند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha