سلامت نیوز : علی‌اکبر سیاری صبح امروز در نهمین کنگره تغذیه کودکان که در انستیتو تحقیقات تغذیه برگزار شد در مورد عادات بد غذایی در کودکان خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که کودکان و والدین با آن دست به گریبان هستند عادات بد غذایی و کم خوردن غذاست. بارها دیده شده که کودک برخی وعده‌های غذایی را کامل نمی‌خورد یا به خوردن هر غذایی تمایل ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این فوق‌تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه مادران اصرار دارند تا غذای مورد علاقه خود را به کودک بدهند افزود: این در حالی است که کودک باید قدرت انتخاب داشته باشد و با اصرار بیش از حد ممکن است کش‌مکشی بین کودک و مادر به وجود آید و در نهایت بچه با روش‌های خود مقابله را آغاز کند.

وی ادامه داد: در نهایت فردی که شکست می‌خورد مادر است چون نیاز، استقلال و قدرت انتخاب کودک را در نظر نمی‌گیرد. که علاوه بر ابعاد روانی خطای مادر هم در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

رئیس نهمین کنگره تغذیه کودکان بیان داشت: اگر رشد وزن و قد کودک متناسب با منحنی‌های استاندارد روز باشد نشانگر وضعیت مطلوب در وضعیت او هم هست ولی متأسفانه مادران معمولاً به داشتن کودکی تپل علاقه دارند و فرزند خود را مدام با اطرافیان مقایسه می‌کنند.

سیاری تأکید کرد: وضعیت کودکان مشابه یکدیگر نیست و ممکن است کودکی حدود 200 گرم وزن اضافه کند و کودک دیگری یک کیلوگرم. باید بپذیریم که عواملی مانند ژنتیک و وزن هنگام تولد، نحوه نگهداری و تغذیه همگی در رشد کودک دخیل هستند.

این فوق تخصص گوارش کودکان با بیان اینکه در برخی بیماری‌ها ممکن است کودک کم‌اشتها شود اضافه کرد: کم اشتهایی، استفراغ، عفونت، سوء جذب و برخی بیماری‌های متابولیک شناخته نشده سبب می شود تا کودک بی‌اشتها شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا بدون پیشینه قبلی کودک برای نخستین بار از خوردن یک نوع ماده غذایی امتناع می‌کند گفت: دانش پزشکی مانند کوه یخ است و نمی‌توان همه عوامل را از ابتدا فهمید. اما ممکن است کمبودهای متابولیک در بدن یک کودک سبب امتناع از خوردن یک نوع ماده غذایی خاص مانند گوشت مرغ یا ماست شود و نباید کودک را آزار داد و او را مجبور به خوردن این گونه غذاها کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha