سلامت نیوز :  دبیر نهمین کنگره تغذیه و آلرژی غذایی در کودکان با بیان اینکه اگر پدر و مادری خودشان زمینه آلرژی پیدا کنند، احتمال ابتلای کودک به آلرژی نیز تا 50 درصد افزایش می‌یابد، اظهار کرد: این گروه از والدین، مواد غذایی آلرژی‌زا نظیر تخم‌مرغ، آجیل، گندم، سویا و ماهی را با احتیاط به کودکشان بدهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛  دکتر منصور بهرامی در حاشیه نهمین کنگره تغذیه و آلرژی غذایی در کودکان که از صبح امروز در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ و صنایع غذایی کشور آغاز به کار کرد، درباره بدغذایی و کم غذایی کودکان، با بیان اینکه میزان بروز آلرژی‌های غذایی در همه کشورها بالاست، عنوان کرد: لازم است به علت درگیری‌ها و مشکلاتی که برای فرد در پی بروز آلرژی به وجود می‌آید، در خدمات پیشگیری توجه ویژه‌ای مبذول شود.

وی ادامه داد: از جمله نکاتی که بایستی برای پیشگیری از بروز آلرژی رعایت شود این است که لازم است زوج جوانی که قصد فرزنددار شدن دارند، در صورت برخورداری از زمینه آلرژی تا جایی که امکان دارد برای درمان خود اقدام کنند.

رژیم غذایی کامل برای حفظ سلامت جنین ضروری است

وی با بیان اینکه لازم است زنان سعی کنند پیش از بارداری از همه المان‌های سلامت نظیر فشار خون، چربی خون و مانند آن برخوردار باشند، اظهار کرد: حتی استفاده از یک برنامه و رژیم غذایی مشخص و استاندارد را پیش از باردار شدن به اجرا دربیاورند. به عنوان مثال لازم است در آستانه بارداری از اسید فولیک استفاده کنند. اگر زنی دچار کمبود آهن باشد، جنین به برخی نواقص در لوله عصبی و نخاع دچار می‌شود. باید توجه داشت که رژیم غذایی خوب، متنوع و کامل برای حفظ سلامت جنین ضروری است.

این متخصص کودکان با اشاره به اینکه پس از به دنیا آمدن کودک، بهترین راه پیشگیری از بروز آلرژی، مصرف شیر مادر است، عنوان کرد: درواقع شیر مادر از استراتژی‌های مهم پیشگیری از بروز آلرژی‌های غذایی است.

وی ادامه داد: عامل دیگری که می‌تواند در پیشگیری از بروز آلرژی‌های غذایی موثر واقع شود، مصرف به موقع غذای کمکی است. لازم است مادران از دادن غذای کمکی به کودک قبل از شش ماهگی پرهیز کنند.

زمینه آلرژی در والدین، شانس ابتلای کودک به این عارضه را تا 50 درصد افزایش می‌دهد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اگر پدر و مادری خودشان زمینه آلرژی پیدا کنند، احتمال ابتلای کودک به آلرژی نیز تا 50 درصد افزایش می‌یابد، اظهار کرد: این گروه از والدین، مواد غذایی آلرژی‌زا نظیر تخم‌مرغ، آجیل، گندم، سویا و ماهی را با احتیاط به کودکشان بدهند.

بهرامی افزود: این خانواده‌ها دو قانون را برای شروع غذای کمکی به کودکشان در نظر بگیرند. نخستین قانون،‌ دادن غذا از میزان کم به میزان زیاد و دیگری دادن مواد غذایی از ساده به پیچیده است.

دبیر نهمین کنگره تغذیه و آلرژی غذایی در کودکان در ادامه به ارائه توصیه‌هایی برای خانواده‌ها در خصوص پیشگیری از آلرژی، پرداخت و گفت: پاک بودن هوای منزل، اجتناب از دود کردن اسپند، گرمایش استاندارد وسایل گرمازا، اجتناب از استعمال دخانیات، تهویه مناسب منزل به هنگام پخت و پز، رعایت احتیاط در حین استفاده از مواد شوینده و بودار، پرزدار نبودن البسه کودکان و اسباب‌بازی‌های آنها از جمله این نکات هستند که لازم است توسط خانواده‌ها رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha