پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 65832

درحالیکه آلودگی هوا به طور نامحسوس جان شهروندی را در شهرهای بزرگ کشور به مخاطره می‌اندازد اما تدابیر برای کاهش آن مشمول زمان می‌شود. تصویب طرح کاهش آلودگی هوا این هفته هم در مجلس در دستور کار قرار نگرفت.

تاثیر روانی آلودگی هوا بر مردم
سلامت نیوز : «ما همه مادریم؛ مادرانی به شدت نگران برای سلامتی و آینده فرزندان و خانواده‌مان.» این جملات بخشی از نامه جمعی از مادران تهرانی است که به خاطر نگرانی شدید از آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها بیانیه داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این بیانیه که با عنوان: مامان نمی‌توانم نفس بکشم، منتشر شده است به نگرانی‌های مادران و دغدغه‌های آنها از عوارض آلودگی هوا بر روی کودکان تاکید دارد. در بخشی از بیانیه مادران تهرانی آمده است: ما همه مادریم؛ مادرانی به شدت نگران برای سلامتی و آینده فرزندان و خانواده مان. نمی‌دانیم چه باید بکنیم و صدایمان را به گوش چه کسی برسانیم؛ زندگی فرزندانمان مانند گیاهان کشت دیم به باران و باد وابسته است. دیگر تهیه و مصرف شیر؛ آب میوه و اهمیت به تغذیه سالم با وجود این خطر بزرگ به طنزی شبیه است.این بیانیه در ادامه می‌افزاید: گناهشان چیست که به دلیل فیزیولوژی بدنشان چند برابر یک انسان بالغ تنفس می‌کنند و در فصول سرد سال به دلیل گرفتگی بینی، مجبورند از دهان تنفس کنند و متاسفانه چند برابر بزرگتر‌ها آلاینده‌های سمی و خطرناک هوا را استنشاق می‌کنند.

مجلس تصویب نکرد

درحالیکه آلودگی هوا به طور نامحسوس جان شهروندی را در شهرهای بزرگ کشور به مخاطره می‌اندازد اما تدابیر برای کاهش آن مشمول زمان می‌شود. تصویب طرح کاهش آلودگی هوا این هفته هم در مجلس در دستور کار قرار نگرفت. این درحالی است که یک تحقیق در کانادا نشان داد اقدامات دولتی برای کاهش معضلات آلودگی هوا روی مردم تاثیر روانی مثبت برجای می‌گذارد. طرح دو فوریتی کاهش آلودگی هوا شامل سه محور بهینه‌سازی سوخت (استانداردسازی واحدهای آلاینده، برخورداری صنایع کشور به ویژه صنعت خودروسازی، برخورداری از استاندارد یورو4)، توسعه فضای سبز و حمل و نقل عمومی است.

طرحی دوفوریتی که به گفته یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با وجود اینکه موضوع آلودگی هوای تهران و کلانشهرها از اهمیت برخوردار است اما تصویب آن این هفته هم در دستور کار مجلس قرار نگرفت. به گزارش مهر، کمال‌الدین پیرموذن گفت: حدود دو هفته پیش طرح دو فوریتی برای مقابله با آلودگی هوای کلانشهرها در سه محور تنظیم شد که قرار بود هفته گذشته بررسی شود که پس از آن به هفته جاری موکول شد اما متاسفانه اینگونه نشد و در دستور کار قرار نگرفت.

بارندگی‌ها، آلودگی هوا را کم می‌کند

«هفته آینده با وجود بارندگی‌ها مشکلی نخواهیم داشت.» این گفته رئیس سازمان محیط‌ زیست است که امیدوار است بهمن ماه با کاهش وارونگی مواجه باشد تا او و همکارانش مجبور به اتخاذ تدابیر ویژه نباشند. محمد محمدی‌زاده درباره پدیده وارونگی هوا در ماه‌های آذر و دی‌ماه به ایسنا گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در بهمن‌ماه این پدیده کمتر باشد و ما مجبور نباشیم شرایط ویژه را مورد توجه قرار دهیم.

کاهش ورود به محدوده طرح ترافیک

اما مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران معتقد است: اکثر کلانشهرهای دنیا به منظور مدیریت ترافیک و نیز جلوگیری از تشدید آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها نسبت به تعیین یک یا چند کمربند محدوده طرح ترافیک اقدام می‌کنند و بسته به توان مدیریتی که در خدمت دارند طیف متنوعی از سیاست‌های محدود‌کننده و کنترلی را برای مدیریت این محدوده‌ها تعریف می‌کنند. حجت‌ا... بهروز با اشاره به اینکه تحقق همزمان نظام اخذ عوارض و اعمال کنترل‌های فنی و زیست محیطی بر خودروهای مجاز به ورود و تردد در محدوده طرح ترافیک نیازمند یک نظام جامع نظارت و کنترل بر محدوده طرح ترافیک است می‌افزاید: این محدودیت قادر به کنترل و اعمال قانون درخصوص خودروهای غیر مجاز است تا «اثربخشی» محدودیت تضمین شود و در عین حال امکان دسترسی «عادلانه»، «مجاز» شهروندان به محدوده را فراهم آورد.

تاثیر روانی آلودگی هوا بر مردم

کارشناسان هواشناسی کانادا در یک مطالعه جدید روی 14 کشور اروپایی دریافته‌اند که افزایش آلودگی هوا، مردم این کشورها را غصه‌دار کرده است. کارشناسان دانشگاه اونتاریو در کانادا اطلاعات ثبت شده مربوط به سطح آلودگی هوا را در کشورهای بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لوگزامبورگ، هلند، پرتغال، رومانی، روسیه، اسپانیا و انگلیس تجزیه و تحلیل کردند.

متانول نه‌تنها کور نمی‌کند که مفید است

در حالی‌که پیش از این کارشناسان نسبت به افزایش میزان متانول در بنزین هشدار داده و آنرا عاملی برای به خطر افتادن بینایی افراد عنوان کردند یک فوق‌تخصص سم‌شناسی بالینی اعلام کرد: بنزینی که میزان متانول آن زیاد است آلودگی هوا ایجاد نمی‌کند. تکذیب خبر کوری ناشی از متانول تاجایی بود که پروفسور مهدی بلالی‌مود به گزارش واحد مرکزی افزود: اگر به ترکیبات بنزین‌ حتی 99درصد متانول هم اضافه شود ایده‌آل است و به هیچ‌و‌جه آلودگی هوا ایجاد نمی‌کند چنانچه در کشورهای پیشرفته که می‌خواهند آلودگی هوا نداشته باشند در ترکیبات بنزین فقط از متانول استفاده می‌کنند چون سوختش کامل است و هیچ ماده سمی ایجاد نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha