حدود 50 روز از حادثه دلخراش پیرانشهر با کشته شدن دو دانش‌آموز و مصدومیت 28 نفر دیگر می‌گذرد اما هنوز یک ریال به عنوان دیه به خانواده قربانیان و مصدومان پرداخت نشده است؛

هنوز دیه قربانیان «شین‌آباد» پرداخت نشده است
سلامت نیوز : حدود 50 روز از حادثه دلخراش پیرانشهر با کشته شدن دو دانش‌آموز و مصدومیت 28 نفر دیگر می‌گذرد اما هنوز یک ریال به عنوان دیه به خانواده قربانیان و مصدومان پرداخت نشده است؛ این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که از آن زمان انگشتان دست سه نفر از مصدومان نیز قطع شد و دانش‌آموزان بد حال هنوز در بیمارستان به سر می‌برند، در کنار تمام این رخدادها، اعزام به خارج تعدادی از مصدومان برای ادامه درمان نیز غیرضروری تشخیص داده شد. حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش، پس از آن در روز هوای پاک در جمع دانش‌آموزان دبیرستانی، از آنها خواست تا لیز نخورند، سرما نخورند، چرا که یقه او را می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ وزیر بعدازظهر روز سه‌شنبه در کمیسیون آموزش مجلس حاضر شد تا به سوالات نمایندگان درباره بسیاری از مسائل آموزشی و از جمله آنها حوادث ماه‌های اخیر پاسخ دهد، اما همانند همیشه تنها به گفتن جملات خود بسنده کرد و کمیسیون را بدون قانع کردن اعضای آن ترک کرد. رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت که از همان ابتدا به طور جدی حادثه مدرسه شین آباد و درعین حال استیضاح وزیر را پیگیری می‌کند از طرح سوال مجدد از حاجی بابایی در صحن علنی مجلس خبر می‌دهد. او در گفت‌وگوبا آرمان درباره آخرین وضعیت دانش‌آموزان و پیگیری سوال از وزیر توضیح می‌دهد.

ماجرای استیضاح حاجی بابایی به کجا رسید؟ آخرین خبرها حاکی از ارائه طرح پرسش از وزیر به هیات رئیسه مجلس بود، از آن زمان بیش از 10 روز می‌گذرد اما ظاهرا برای ابلاغ این موضوع به حاجی بابایی هنوز مهلت می‌خواهند.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش هنوز در جریان است؛ یکی از نمایندگان برگه‌های استیضاح را گرفته تا برای این اقدام، امضای بیشتری جمع آوری کند، چرا که طرح سوال از وزیر در حالی تقدیم هیات رئیسه شد که تنها 16 امضا داشت، هر چند این تعداد برای استیضاح وزیر کافی است اما نمایندگان در پی جمع‌آوری امضاهای بیشتری هستند، به هر حال طرح پرسش از وزیر بالای 15محور دارد که بیشتر آنها در ارتباط با موضوع مقاوم‌سازی و زیرساخت مدارس، حوادث ناگواری که برای معلمان و دانش‌آموزان در مدارس رخ می‌دهد، ایمنی فضای آموزشی و سیستم‌های گرمایشی با توجه به برگزاری بسیاری از کلاس‌های درس در مناطق و استان‌های سردسیر هستند.

در شرایطی که هنوز ماجرای استیضاح مطرح است، ظاهرا روز سه شنبه وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش مجلس حاضر شده و پاسخگوی اعضای کمیسیون بود، بیشتر پرسش‌ها در چه زمینه‌ای بود؟

روز سه‌شنبه من طراح سوال از وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون بودم، محور سوال ما این بود که آیا حوادث رخ داده در این چند سال گذشته جدی دنبال می‌شود و اراده‌ای برای مقاوم سازی و توسعه فضای آموزشی و بازسازی و نوسازی مدارس وجود دارد؟ در این جلسه همچنین درباره درمان دانش‌آموزان پیرانشهری و حمایت‌های مالی از آنها در آینده نیز سوال شد،
حاجی بابایی که به مدت یک ساعت و نیم در کمیسیون حضور داشت، سعی کرد تا ما را با جواب‌هایش توجیه کند اما ما و به طور مشخص بنده که طراح سوال بودم، از توضیحات او قانع نشدم.

حاجی بابایی چه پاسخی برای سوال‌های مطرح شده داشت؟

پاسخ او این بود که حجم کار در آموزش و پرورش زیاد است؛ یکی از ایراداتی که آموزش و پرورش دارد این است که متاسفانه اقدامات مهم فراموش شده و کارهایی در این وزارتخانه انجام می‌شود که در اولویت نیست، یعنی کارها اهم و مهم نمی‌شود. به هر حال ما قانع نشدیم.

با قانع نشدن شما، اقدام بعدی چیست؟ قرار است حاجی بابایی در صحن علنی مجلس مورد سوال قرار گیرد؟

بله، حدود دو هفته دیگر حاجی بابایی باید در صحن علنی مجلس حاضر شود و به توضیح پاسخ‌هایی که ما را قانع نکرد، بپردازد. البته این موضوع نیز به نظر کمیسیون آموزش بستگی دارد که چه زمان قرار است این اتفاق بیفتد.

اشاره‌ای به وضعیت درمان دانش‌آموزان مصدوم شین‌آباد کردید، اکنون در چه وضعیتی به سر می‌برند؟ چند نفر در حال حاضر بستری هستند ؟

براساس آخرین گزارش‌ها یک مصدوم در بیمارستان سینای تبریز، یک نفر در مشهد و 4 مصدوم دیگر در بیمارستان اصفهان بستری هستند و مابقی دانش‌آموزان مرخص شدند. یعنی از روز حادثه که 28 نفر مصدوم شده بودند، 22 نفر مرخص شده و تنها این 6 نفر باقی مانده‌اند.

پیش از این اخباری مبنی بر قطع انگشتان دست سه نفر از مصدومان را اعلام کرده بودید، اکنون وضعیت این مصدومان چگونه است؟

بله متاسفانه، به‌دلیل شدت جراحت، پزشکان ناچار شدند تعدادی از انگشتان سه نفر از مصدومان را قطع کنند، البته باید منتظر بود، چرا که این دانش‌آموزان کم سن هستند و در صورت ترمیم بخشی از بافت‌ها، شاید امکان پیوند زدن وجود داشته باشد.

قرار بود این دانش‌آموزان برای ادامه درمان به تهران و در مرحله بعد به یکی از کشورهای اروپایی اعزام شوند، دلیل متوقف شدن این اقدام چه بود؟

بیمارستان سینای تبریز و سوانح و سوختگی مشهد و امام موسی کاظم (ع) اصفهان، بیمارستان‌های خوبی هستند؛ قرار بود این مصدومان به بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری در تهران اعزام شوند که دیگر نیازی به این کار نبود، در مشهد و اصفهان نتیجه بهتری گرفته شد، البته ممکن است در آینده این افراد برای درمان سرپایی به تهران بیایند. برای اعزام به خارج نیز اقداماتی صورت گرفت، حتی برای احتیاط اقدامات اداری با گرفتن ویزا و... برای چند مصدوم وخیم این حادثه انجام شده تا در صورت لزوم در اسرع وقت به خارج اعزام شوند. البته با پیگیری مجلس و پزشکان، انتقال آنها به خارج لازم نبود.

با گذشت بیش از یک ماه از این حادثه و قربانی شدن دو مصدوم، آیا تاکنون آموزش و پرورش دیه‌ای به خانواده آنها پرداخت کرده است؟

هنوز دیه‌ای پرداخت نشده و ما منتظریم تا کارهای حقوقی آن انجام شود، در حال حاضر دنبال تهیه پروتکل حقوقی درمان این دانش‌آموزان هستیم تا دولت نسبت به درمان آنها متعهد شود، در این میان مسئولان بیمه نیز اعلام کرده‌اند تا دیه این افراد را به صورت نقد پرداخت کنند اما قرار است برای تمام دانش‌آموزان این کار انجام شود و تا آن زمان کمی زمان نیاز است.

بنابراین تاکنون آموزش و پرورش تنها هزینه درمان این دانش‌آموزان را پرداخت کرده؟

بله، فعلا هزینه‌های درمان را پرداخت کرد. اما سایر پرداخت‌ها نیاز به زمان دارد.

شما اخیرا بازدیدی از مدرسه انقلاب اسلامی داشته‌اید، چندی پیش عکس‌هایی از کلاس‌های درس این مدرسه منتشر شد که نشان می‌داد این مدرسه مجهز به شوفاژ شده.

بله داشتم، در عرض دو هفته، آموزش و پرورش این مدرسه را مجهز به سیستم گرمایشی مرکزی کرد. یکی از سوال‌های ما از وزیر آموزش و پرورش نیز همین بود که چرا وقتی می‌شد در مدت زمان کوتاهی این مدرسه را مجهز به شوفاژ کرد، این اقدام زودتر صورت نگرفت؟! متاسفانه اکنون 150 هزار کلاس درس با بخاری نفتی کاربراتوری زمستان را سر می‌کنند، نباید منتظر بود که پس از حادثه آنها را مجهز به چنین سیستمی کرد. یکی از محور سوالات ما از حاجی بابایی نیز رخداد همین حوادث در مدارس بود که متاسفانه پاسخ درستی دریافت نکردیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha