در حال حاضر با وجود گذشت چند ماه از چالش به وجود آمده میان بانک مرکزی و وزارت بهداشت بر سر تأمین ارز مورد نیاز برای واردات دارو و مواد اولیه آن و وعده های مکرر مسئولان دولتی و بانک مرکزی مبنی براختصاص یافتن ارز مورد نیاز بازار دارویی کشور هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می برد.

زمزمه حذف ارز مرجع دارو؛مسئولان تکذیب نکردند
سلامت نیوز : چند ماهی است که ارز دارو دستخوش چالش شده است و بر اساس گفته های مسئولان وزارت بهداشت تا آبان تنها یک سوم ارز مرجع مورد نیاز دارو اختصاص یافت و حتی برخی گفته ها حکایت از آن داشت که اختصاص ارز مرجع برای واردات لوازم آرایش و زین اسب نسبت به واردات دارو در اولویت قرار داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در حال حاضر با وجود گذشت چند ماه از چالش به وجود آمده میان بانک مرکزی و وزارت بهداشت بر سر تأمین ارز مورد نیاز برای واردات دارو و مواد اولیه آن و وعده های مکرر مسئولان دولتی و بانک مرکزی مبنی براختصاص یافتن ارز مورد نیاز بازار دارویی کشور هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می برد و خبرهای ضد و نقیض از اختصاص نیافتن ارز و حتی احتمال حذف ارز مرجع برای واردات دارو باعث شده است تا بیش از پیش بازار دارویی کشور دچار التهاب شود. در حالی که بانک مرکزی از اختصاص 2.3 میلیارد دلار ارز مرجع برای واردات دارو از ابتدای سال جاری خبر می دهد،رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با تکذیب این خبر میزان ارز تخصیص داده شده به شرکت های دارویی تا اوایل آذر را تنها 977میلیارد یورو و این میزان را تنها یک سوم ارز مورد نیاز برای واردات دارو در سال جاری اعلام کرده است.

با این اوصاف و درشرایطی که بسیاری از گمانه زنی ها، عزل نابهنگام وزیر بهداشت را به مسئله تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز واردات دارو مرتبط می دانست گویا این گمانه زنی ها به واقعیت نزدیک شده است و حال با وجود گذشت نزدیک به یک ماه از عزل وزیر بهداشت از کابینه و استقرار سرپرست جدید زمزمه هایی از حذف ارز مرجع برای واردات دارو به گوش می رسد که پیامد آن افزایش قیمت دارو تا سه برابر قیمت فعلی، کمبود دارو و... است.

در همین باره خبرگزاری فارس از در دسترس داشتن اسنادی خبر داده است که بر اساس آن ارز مرجع برای دارو حذف خواهد شد و شرکت های واردکننده دارو با ارز آزاد دارو به کشور وارد خواهند کرد. همچنین گفت وگوی خراسان با ۲ مسئول در وزارت بهداشت و همچنین یک مسئول در بانک مرکزی نشان می دهد که پیشنهادهایی درباره حذف ارز مرجع برای دارو در دولت مطرح است.

به گزارش فارس تصمیماتی در دولت در حال شکل گیری است که بر اساس آن اختصاص ارز مرجع برای دارو به جز موارد اضطراری حذف و از این پس دارو با ارز آزاد وارد کشور شود. بر این اساس با توجه به تفاوت حدود 3 برابری نرخ ارز مرجع با نرخ ارز آزاد این تصمیم به افزایش 3 برابری قیمت دارو برای مردم منجر می شود.

پیشنهاد حذف ارز مرجع برخی اقلام دارویی در دولت

یک مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به سوال خراسان درباره صحت حذف ارز مرجع دارو گفت: پیشنهادهایی در دولت برای حذف ارز مرجع برای واردات برخی اقلام دارویی وجود دارد ولی تا به امروز چنین مواردی به عنوان پیشنهاد دولت در بانک مرکزی مطرح و به عنوان سیاست های ارزی تصویب نشده است. وی تصریح کرد: این پیشنهاد باید ابتدا در بانک مرکزی مطرح و درصورت تصویب و تایید به عنوان یک سیاست ارزی اجرایی شود.اما آنچه امروز به عنوان سیاست توسط بانک مرکزی درحال اجراست، اختصاص ارز مرجع برای واردات داروست.

متاسفانه پی گیریهای خبرنگار خراسان از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت برای تایید یا تکذیب خبر مربوط به حذف ارز مرجع واردات دارو نیز نتیجه ای در برنداشت و دکتر احمد شیبانی رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به تماس تلفنی خبرنگار خراسان و درمواجهه با سوال خراسان در باره حذف ارز مرجع برای واردات دارو اظهار داشت به دلیل حضور در جلسه ای حتی قادر به تایید یا تکذیب این ادعا نیست و امکان مصاحبه ندارد.

فعلاً مشکلی در ارز دارو نداریم!

همچنین یک مسئول دیگر در سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خراسان درباره میزان ارز اختصاص یافته به واردات دارو گفت: ارز دارو در حال تخصیص است و فعلاً مشکلی در اختصاص ارز دارو نداریم!

یک مسئول در سازمان غذا و دارو: نمی توانم توضیحی بدهم

وی همچنین در پاسخ به پرسش خراسان که پرسید شنیده ایم ارز مرجع دارو در حال حذف شدن است و دولت پیشنهادهایی را در این زمینه در دست بررسی دارد آیا این موضوع صحت دارد گفت: من هیچ توضیحی در این باره نمی توانم بدهم بهتر است از روابط عمومی بپرسید. وی همچنین در مقابل اصرار خراسان که اگر این خبر درست نیست، حداقل آن را تکذیب کنید گفت: هیچ توضیحی در این زمینه ندارم. من نمی دانم، واقعاً معذورم و نمی توانم توضیح بدهم!

مصاحبه ممنوع!

شایان ذکر است سرپرست وزارت بهداشت در دستورالعملی به معاونت های وزارت بهداشت به خصوص سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که مصاحبه ای با رسانه ها نداشته باشند و تنها خود سخنگوی مسائل مرتبط با دارو خواهد بود.

این نگرانی در مجلس نیز وجود داشت

دکتر مراد هاشم زهی نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در گفت وگو با خراسان آخرین اطلاعاتش در باره تصمیمات اتخاذ شده در خصوص ارز موردنیاز برای واردات دارو را مربوط به جلسه اخیر اعضای کمیسیون بهداشت با سرپرست وزارت بهداشت دانست و گفت: متاسفانه این نگرانی بین نمایندگان مجلس نیز وجود داشت و در همین راستا از سرپرست وزارت بهداشت نیز سوال شد. اما وی از عزم رئیس جمهور برای تخصیص ارز مرجع برای واردات دارو خبر داد و احتمال حذف ارز مرجع برای واردات دارو را منتفی اعلام کرد.

اختصاص ۲میلیارد دلار ارز!

وی افزود: بر اساس گزارش سرپرست وزارت بهداشت تاکنون دو میلیارد دلار برای واردات دارو در اختیار این وزارت خانه قرار گرفته است.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با هشدار در باره نوسانات شدید قیمت دارو در صورت تغییر قیمت ارز واردات دارو گفت: تغییر نرخ ارز مرجع از هزار و ۵۰تومان در سال گذشته به ۱۲۲۶ تومان در سال جاری به تنهایی موجب گرانی حدود ۱۶درصدی دارو و تجهیزات پزشکی شد؛ بنابراین اگر قرار باشد دارو و مواد اولیه دارویی با نرخ ارز آزاد وارد کشور شود، رشد قیمت داروبسیار بیشتر خواهد بود که برای مردم غیرقابل تحمل است.

به هر حال تکذیب نکردن مسئولان سازمان غذا و دارو و همچنین به استناد گفته یک مسئول در بانک ارزی نشان می دهد که جریانی برای آزادسازی ارز دارو مطرح است و امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد وگرنه وای به حال بیماران. چرا که با وضعیت موجود بازار دارو به شدت دچار مشکل می‌شود و کمبود دارو، نبود برخی اقلام دارویی، افزایش قیمت دارو و سهمیه بندی دارو در برخی استان ها نظیر همدان از جمله مشکلات پیش رو خواهد بود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha