پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 65840
سلامت نیوز : اصلاح بزهكاری نوجوانان نخستین بار در انگلستان و در قرن نوزدهم سال ۱۸۱۵ میلادی مطرح شد، در آن دوران جرایم نوجوانان افزایش یافته بود و چند تن از آنان مجازات و به اعدام محكوم شدند بنا بر این از آن پس این واژه در تمام كشورها رایج شد. بزهكاری نوجوانان پدیده‌ای است كه امروز اكثر كشورهای دنیا با آن مواجه هستند و تدابیر مختلفی را برای پیشگیری و درمان این معضل اتخاذ كرده‌اند. علل و عوامل متعددی نظیر عوامل فیزیولوژیكی، روان شناسی، گروه همسالان، عوامل اجتماعی و خانواده در بروز بزهكاری مؤثر می‌باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ محیط خانواده (محیط اصلی) محیطی است كه فرد در آنجا چشم به دنیا گشوده و رشد خود را آغاز می‌كند. در سنین ادامه زندگی، با این كه كودك هنوز راه نمی‌رود و حرف نمی‌زند اما تمام حركات اطرافیان خود را تقلید و رفتار و كردار آنان در ضمیر او حك و شخصیت طفل پی‌ریزی می‌شود. از اواخر قرن ۱۹ دانشمندان با تحقیق و پژوهش‌های اجتماعی و بررسی آمارهای كیفری آنالیز وضع محیط خانوادگی را در بروز جرایم تأیید و اذعان داشته‌اند كه وضع محیط خانوادگی رابطه مستقیم با بروز حالت خطرناك و ارتكاب جرم دارد. روان پزشكان معتقدند كه زیربنای خانواده بایستی متكی بر اصول، ارضا و رفع حوایج و نیازهای اساسی جسمی و روانی و سازگار کردن اطفال به زندگی عادی اجتماعی باشد. در بررسی تأثیر محیط خانوادگی باید چگونگی وضع خانواده روابط افراد خانواده با یكدیگر و همچنین موقعیت طفل در بین افراد خانواده مورد توجه قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که آرامش و امنیت، مهر و محبت در خانواده از عوامل بسیار مهم در رشد جسمی و روانی اطفال و نوجوانان است. مهر و محبت والدین را می‌توان ویتامین روانی كودك نامید، احتیاج به محبت یك حس ذاتی بشری است كه در تكوین شخصیت هر فرد فوق‌العاده مؤثر است. كمبود محبت موجب بروز بیماری‌های روانی و اختلال منش و انواع انحرافات می شودو در چندین نسل اثر می‌گذارد.

طفلی كه از محبت خانوادگی محروم است خود را از خانواده و اجتماع طرح شده و منزوی تلقی كرده و همواره در صدد انتقام جویی است و پس از ارتكاب اعمالی بر خلاف قوانین و مقررات آداب و رسوم اجتماعی قلبا احساس شعف و رضایت‌خاطر می‌كند. احتیاج به محبت محدود به زمان خاص در دوره طفولیت نیست، اطفال و جوانان در هر زمان به نوعی محبت و عطوفت نیاز دارند و پیوسته نیازها در هر سنی نیازهای، زیستی روانی و اجتماعی هستند. سن بلوغ نیازهای خاص اجتماعی خود را دارد.

محیط متشنج خانواده، از ویژگی‌های دیگر خانواده‌های نوجوانان بزهكار می‌توان به فقدان ارتباطات صمیمی، تفاهم متقابل و كمبود محبت اشاره كرد. در این خانواده‌‌ها خصومت‌های متقابل،‌ احساس طرد شدگی، بی‌تفاوتی، جر و بحث و خشونت های شدید مشاهده می‌شود. اثرات روانی محیط متشنج خانوادگی در دوران طفولیت و دوران بلوغ با انواع اختلالات و بیماری‌های روانی ظاهر می‌شود. طفل به علت نداشتن آرامش روانی به تحصیل و كار خود بی‌علاقه شده و دایم مضطرب و پریشان است و ثبات ندارد.

آثار این ناراحتی‌ها بعدا در سنین بلوغ و بزرگسالی به صورت عصیان، پرخاشگری، سركشی از مقررات و قوانین اجتماعی و یا بی‌تفاوتی و انزوا و گوشه گیری ظاهر و منجر به ارتكاب جرایم مختلف می‌شود.

از هم گسیختگی خانواده، طلاق و جدایی بین پدر و مادر سبب اضطراب و نگرانی و تشویش خاطر فرزندان آنها می‌شود و در موقع جدایی پدر و مادر نمی‌توان دقیقا تعیین كرد كه طفل به كدام یك از آنان بیشتر انس و علاقه دارد. در اثر محرومیت از دیدار پدر و مادر، اطفال احساس فقدان محبت می‌كنند كه واكنش ناراحتی‌های روانی مذكور، بعدا با حالت های عصبی، بدقلقلی، تمرد از اوامر پدر و مادر و دیگران و بالاخره ناسازگاری و عدم انطباق اجتماعی بروز می‌كند. فوت پدر و یا مادر در تعادل روانی طفل مؤثر است. طفل یتیمی كه باید در خانواده ناپدری و یا نامادری و در محیطی غیر از محیط خانوادگی خود بسر می‌برد غمگین و پریشان بوده و دایم مضطرب و بی‌ثبات است.

تأثیر رفتار و كردار والدین در سال های نخستین زندگی كه شخصیت اطفال در حال تكامل است طرز رفتار، كردار و اعمال و معاشرت های پدر و مادر و سایر و والدین در پرورش شخصیت كودك فوق العاده مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha