سلامت نیوز : علیرضا فروتن، افزود: سرطان در حال حاضر سومین عامل مرگ و میر در ایران شناخته می‌شود و سالانه بیش از 70 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده، انتظار می‌رود، بروز سرطان تا کمتر از 20 سال آینده تا 90 درصد افزایش یابد‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فروتن با اشاره به قابل پیشگیری بودن بیماری سرطان یادآور شد: پیشگیری مهمترین و با صرفه‌ترین روش مقابله با سرطان به شمار می‌رود. به طوری که برا ساس آمار سازمان بهداشت جهانی با زندگی سالم، تغذیه صحیح، فعالیت بدنی مناسب و همراه با پیشگیری از سایر بیماریهای غیر واگیر مانند دیابت و بیماریهای قلبی عروقی می‌توان از 40 درصد موارد ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری‌های مزمن از جمله سرطان با توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه رابطه معکوس دارد، اظهار داشت: بیش از 70 درصد تمام مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهایی با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد که در این کشورها، منابع در دسترس برای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان بسیار محدود است.

به گفته دبیر اجرایی اولین همایش سرطان و پیشگیری، عوامل مربوط به محیط زیست شامل فضای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک اطراف انسان، عامل حدود 23 درصد موارد مرگ و میر پیش از موقع در انسان و یک پنجم موارد بروز سرطان است. همچنین بیش از 40 عامل سرطان زای شغلی تاکنون شناسایی شده است.

وی ادامه داد : با توجه به اهمیت این موضوع، اولین همایش سرطان و پیشگیری از سوی موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان و با همکاری مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت و با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی و انجمنهای علمی تخصصی و نیز  شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما؛ شهرداری تهران؛ سازمان های حفاظت محیط زیست، زمین شناسی، آب و فاضلاب،هواشناسی و جوانان هلال احمر؛ بنیاد امور بیماریهای خاص، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و شرکت ملی نفت ایران، برگزار می‌شود.

فروتن گفت: هزینه پیشگیری از سرطان، به مراتب کمتر از درمان آن است و پیشگیری، مهمترین جزء برنامه جامع کنترل سرطان به شمار می رود که اهداف آن از سوی وزارت بهداشت در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه نظام بهداشتی و سلامت به تنهایی و بدون همکاری سایر ارگانهای موثر در پیشگیری سرطان قادر به رسیدن به نتیجه مطلوب نخواهد بود، تصریح کرد: دستیابی به نتیجه مطلوب در زمینه کنترل سرطان مستلزم تعهد همه جانبه و مشارکت تمام سازمان های مرتبط است.

در اولین همایش سرطان و پیشگیری، عوامل محیطی سرطانزا، تغذیه و تعادل انرژی بدن انسان، ژنتیک، سرطان و پیشگیری، دخانیات و سرطان، کاربرد دارو و ترکیبات شیمیایی در پیشگیری سرطان، چشم اندازهای پیشگیری از سرطان و نقش غربالگری و تشخیص زودرس در پیشگیری از سرطان در کنار راهبردهای پیشگیری و کنترل سرطان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

اولین همایش سرطان و پیشگیری در آستانه هفته مبارزه با سرطان با حضور مسئولان و جمعی از کارشناسان، صاحبنظران و دست اندرکاران حوزه سلامت و دیگر حوزه‌های مرتبط 7 و 8 بهمن در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha