سلامت نیوز: یک متخصص ارتقای سلامت با بیان این مطلب که با انتخاب شیوه زندگی سالم هزینه‌های درمانی کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: با توجه به اینکه دو بعد فردی و اجتماعی در ایجاد سبک زندگی سالم بسیار موثر است و شیوه زندگی از طریق تعامل بین خصوصیات فردی و تعاملات اجتماعی و شرایط زندگی اجتماعی، اقتصادی و محیطی تعیین می‌شود بنابراین اجرایی کردن عدالت اجتماعی در جامعه یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد سبک زندگی سالم است.

دکتر محمد حسین تقدیسی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: ارائه الگوی جامع «سبک زندگی سالم در جامعه سالم» جز با مشارکت، همکاری و مداخله‌های دیگر سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی که حدود 80 درصد سلامت به عهده‌ آنهاست میسر نمی‌شود.

وی ادامه داد: ارتقای سواد سلامت جامعه باید بعنوان محور عدالت در سلامت، به عنوان سرمایه و نه هزینه اجتماعی باید محسوب ‌شود و برای این ارتقا باید به تغییر رویکرد از مدیریت متمرکز و کار برای مردم به رویکرد پویای مدیریت مشارکتی و خدمات "مردم برای مردم" روی آورد.

دکتر تقدیسی با بیان این مطلب که ابعاد فردی و اجتماعی در ایجاد سبک زندگی سالم موثر است، گفت: رسیدن به سلامتی مستلزم ارتقای سبک زندگی صحیح است و اهمیت سبک زندگی بیشتر از آن جهت است که سبب ارتقای کیفیت زندگی در ابعاد جسمی، روحی، روانی و اجتماعی می شود.

وی با بیان این مطلب که برای نهادینه کردن سبک زندگی سالم باید شرایط محیطی فراهم و آموزش های لازم به مردم داده شود، افزود: فرهنگ سازی، آموزش عمومی، توانمند سازی و هماهنگ کردن دیگر ارگانهایی که به نحوی روی سلامت مردم موثر است به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

این متخصص ارتقای سلامت بیان کرد: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم شیوه زندگی سالم را انتخاب کنند تا با این راهکار هزینه‌های درمانی کاهش یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در افق سال 1404 باید سالم ترین مردم منطقه باشیم و برای ایجاد سبک زندگی سالم باید از یک نقطه‌ای شروع کنیم که راهکار آن لحاظ کردن ارتقای سلامت در برنامه‌های استراتژیک تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نیز کلیه تصمیم‌گیری‌های کلان کشور است که موجب می شود روح سلامت محوری در تمام فعالیت‌های جامعه دمیده شود و این سیاستگذاری بر مبنای اعتقاد به این خواهد بود ‌که هر تصمیم گیرنده‌ای، بطور مستقیم یا غیر مستقیم بر سلامت جامعه تاثیر می‌گذارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه تلویزیون نقش مهمی در تغییر نگرش مردم دارد، تصریح کرد: رسانه‌های گروهی می توانند با در گیر کردن موسسات، آنها را ملزم به پاسخگویی در ارائه نوع حدمات سلامت محور کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha