سلامت نیوز:‌یک متخصص کودکان با اشاره به اینکه تغذیه مناسب در دوران کودکی می‌تواند به پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های سنین بزرگسالی کمک کند، هشدار داد: بررسی‌های انجام شده در کشور نشان داده اگرچه هنوز فراوانی چاقی در سنین خردسالی زیاد نیست، اما متاسفانه اختلالات چربی خون به علت عدم رعایت اصول تغذیه‌ سالم، قابل توجه و رو به افزایش است.

دکتر ناهید عزالدین زنجانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه عادات غذایی از دوران کودکی شکل می‌گیرد و سلیقه‌های غذایی در همین سنین پایه‌گذاری می‌شود، عنوان کرد: بنابراین عادت به مصرف غذای سالم را باید از دوران کودکی شروع کرد.

وی افزود: تغذیه مناسب دوران کودکی می‌تواند به پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های سنین بزرگسالی مانند دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی- عروقی، بالا بودن کلسترول خون، پرفشاری خون، پوکی استخوان و آلرژی‌های غذایی نقش داشته باشد.

این متخصص کودکان با اشاره به اینکه نقش تغذیه کودک با شیرمادر در پیشگیری از بروز بیماری‌های فوق بسیار چشمگیر است، گفت: بررسی‌های انجام شده در کشور نشان داده اگرچه هنوز فراوانی چاقی در سنین خردسالی زیاد نیست، اما متاسفانه اختلالات چربی خون به علت عدم رعایت اصول تغذیه‌ سالم، قابل توجه و رو به افزایش است.

عزالدین زنجانی اضافه کرد: برخلاف دو سال اول زندگی که حدود 50 درصد انرژی دریافتی شیرخوار از چربی تامین می‌شود، بعد از دو سالگی باید 30 درصد انرژی دریافتی کودکان از چربی باشد و مهم‌تر این که نوع روغن مصرفی باید مناسب باشد.

مدیرعامل انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر، با بیان اینکه پژوهش‌های متعدد نشان داده است که رسوب چربی در سرخرگ‌ها بویژه آئورت و شریان‌های کرونر از اوایل عمر شروع می‌شود، اظهار کرد: همچنین در جوامعی که سطح کلسترول خون در کودکی بالاتر از حد طبیعی بوده فراوانی ابتلای به بیماری‌های قلبی - عروقی هم در سنین بزرگسالی بیشتر بوده است. بنابراین بایستی به کیفیت مناسب چربی دریافتی توجه کرد که بهترین آنها چربی‌های غیر اشباع است.

وی ادامه داد: به طور کلی چربی‌ها را به دو دسته اشباع و غیراشباع تقسیم می‌کنند. کره ، روغن نارگیل ، روغن پالم، روغن نباتی جامد و کره نباتی جامد در ردیف چربی‌های اشباع و روغن زیتون، روغن کلزا ( کانولا ) و روغن بادام زمینی در ردیف چربی‌های غیر اشباع قرار می‌گیرند.

این متخصص کودکان با بیان اینکه چربی‌های غیراشباع باید دو برابر چربی‌های اشباع مصرف شوند، گفت: جامد یا مایع بودن یا درحقیقت سفتی یا شلی روغن در حرارت اتاق می‌تواند نشان دهد که روغن اشباع یا غیراشباع است. هرچه روغن در حرارت اتاق حالت مایع داشته باشد و یا هر چه نرم تر باشد بیشتر از نوع غیراشباع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha