سلامت نیوز :تحقیقات اخیر نشان داد که در هر 40 ثانیه یک نفر در آمریکا سکته می‌کند، اما اغلب علت و چگونگی پاسخ به آن را نمی‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ انجمن قلب و سکته مغزی و شورای تبلیغات آمریکا به منظور بالابردن آگاهی در موردF.A.S.T. (مخفف تشخیص دادن و پاسخ دادن به علائم هشدار دهنده ناگهانی سکته مغزی) خدمات عمومی چند رسانه‌ای را آغاز کرده است.

F.A.S.T. به منظور کمک به تشخیص ناظران سریع سکته مغزی به دلیل اینکه قربانی سکته کرده سریعتر مراقبتهای پزشکی، شانس زنده ماندن و بهبودی بهتر را دریافت کند، طراحی شده است.

F.A.S.T. مخفف موارد زیر است:

- افتادگی صورت: آیا از یک طرف صورت آب دهان تراوش شده یا صورت بی حس شده است؟ به این منظور باید از شخص بخواهید تا لبخند بزند.

- ضعف بازو: آیا یک دست بی حس یا ضعیف شده است؟ از شخص بخواهید هر دو بازوی خود را بالا ببرد. آیا یک بازوی به سمت پایین بی اراده شده است؟

- مشکل گفتار: آیا لکنت زبان به وجود آمده است؟ آیا قادر به صحبت کردن هست یا درک کردن به سختی صورت می گیرد؟ از بیمار بخواهید یک جمله ساده را تکرارکند. به عنوان مثال بگوید که "آسمان آبی است.

آیا بیمار این جمله را به درستی تکرار می کند؟

- زمان 9-1-1 : اگر بیمار این علائمی را از خود نشان دهد حتی اگر علائم از بین رود  9-1-1 نامیده می‌شود پس باید بلافاصله به بیمارستان منتقل شود.

بنابر گزارش انجمن سکته مغزی آمریکا، بخشی از انجمن قلب آمریکا، قربانیان سکته کرده‌ای که سریعتر به بیمارستان منتقل می‌شوند، سریعتر می‌توان لخته ایجاد شده در مغز آنها را متلاشی کرد، و احتمالاً، ناتوانی و مرگ و میر ناشی از سکته مغزی سریعتر در فرد سکته کرده کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha