شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 65930

براساس آمارهای وزارت بهداشت 50 تا 70 درصد شكایت از پزشكان مربوط به جراحی‌های زیبایی است كه البته اگر بپذیریم 7 هزار پزشك بدون هیچ دوره آموزشی در این ماجرا نقش دارند عدد دور از ذهنی نیست.

جراحی زیبایی زیر تیغ پزشکان نابلد
سلامت نیوز : بازار جراحی‌های زیبایی آنقدر داغ شده كه علاوه بر پزشكان متخصص، براساس آمارهای «دکتر کمال سیدفروتن» رئیس انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی ایران، 7هزار پزشك دوره ندیده را هم به این بازار بی‌رقابت و پرسود كشانده‌است. بازاری كه به گفته «دكتر عبدالجلیل کلانتر هرمز» رئیس بیمارستان فوق تخصص جراحی پلاستیک 15خرداد سالانه 3 تا 4 نفر را به كام مرگ می‌فرستد. هرچند آمارهای غیر رسمی اصرار بر آمار بیشتری از مرگ‌و میرها دارد اما همین تعداد هم باعث شد تا رئیس انجمن جراحی پلاستیك ایران زنگ خطر عمل‌های جراحی‌هایی كه حالا بوی مرگ هم می‌دهند را به صدا درآورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ او همچنین پای نظام پزشكی را هم وسط می‌كشد و درباره لزوم نظارت بر انجام اعمال جراحی پلاستیک توسط افراد فاقد صلاحیت در کشور، می‌گوید: «سازمان نظام پزشکی به مشکلات مربوط به انجام اعمال جراحی پلاستیک توسط غیرمتخصصان دامن می‌زند.» به اعتقاد او سازمان نظام پزشکی ارگانی نیست که قدرت اجرایی داشته باشد، بلکه وظیفه نظارتی و مشورتی دارد. چند ارگان اجرایی در کشور نظیر وزارت بهداشت، وزارت ارشاد و قوه قضائیه باید برای حل مشکلات مربوط به حوزه جراحی پلاستیک، تشریک مساعی کرده و آنها را به نحو احسن حل کند.

او یكی از مشكلات این حوزه را چاپ راحت آگهی‌ جراحی‌های زیبایی در مطبوعات می‌داند و می‌‌گوید: «در همه موارد دقت کافی در این خصوص صورت نمی‌پذیرد. خود سازمان نظام پزشکی یکی از مشکلات ما در این خصوص است. از این سازمان از این به بعد انتظاری برای حل مشکلات خود نداریم، زیرا بارها مراجعه کرده و مشکلات خود را با آنها در میان گذاشته‌ایم. آنها نمی‌توانند مردم را از این مشکلات نجات دهند، به عنوان مثال سازمان نظام پزشکی مبلغ 30 هزار تومان از پزشکان دریافت می‌کند تا مجوز نشر آگهی را صادر کند.»

قوانین نظام پزشكی قدیمی است

فروتن یكی از علل سوءاستفاده از افراد غیرمتخصص در این بازار را قدیمی‌بودن قوانین سازمان نظام پزشكی می‌داند و می‌گوید: «این قوانین به 40 سال گذشته بازمی‌گردد. بر مبنای آن هر پزشک عمومی می‌تواند تا وقتی مشکلی برایش پیش نیاید، برخی اقدامات درمانی را انجام دهد. همچنین مطابق قوانین نظام پزشکی یک جراح می‌تواند در سه حیطه تخصصی کار کند، در حالی که ممکن است آموزش‌های لازم را ندیده باشد. این قوانین برای جامعه کنونی که اکنون برای درمان بیماری‌های هر بخش از بدن رشته‌های فوق تخصصی ایجاد شده، صدق نمی‌کند.» چشم امید فروتن در این ماجرا به قوه‌قضائیه است.

به گفته او قوه قضائیه قصد دارد تا با بهره‌مندی از نظرات تمام دستگاه‌های ذی‌ربط، راهکاری عملی بیابد تا اینکه مردم بیش از این گرفتار عوارض و عواقب انجام جراحی‌های زیبایی از سوی افراد فاقد صلاحیت نشوند. همچنین او درباره میزان دریافتی فوق‌تخصص‌های جراحی‌ پلاستیک برای انجام جراحی بینی، می‌گوید: «آن دسته از فوق‌تخصص‌های جراحی‌های بینی که عضو انجمن راینوپلاستی هستند، قیمت‌های سرسام‌آوری را برای انجام اعمال جراحی زیبایی ندارند. شاید این اختلاف قیمت مربوط به سایر تخصص‌ها و گروه‌های پزشکی باشد.» فروتن با تاكید بر اینکه جراحی زیبایی‌بینی را باید کسی انجام دهد که حتما دوره دیده باشد و مشکلی برای بیمار ایجاد نکند، می‌گوید: «به عنوان مثال علاوه بر فوق تخصص‌های جراحی پلاستیک، آن دسته از متخصصان گوش، حلق و بینی که دوره‌های آموزشی مربوط به جراحی بینی را در دوره تحصیلی خود گذرانده‌اند، می‌توانند اعمال جراحی بینی را انجام دهند.»

مشكلات تنفسی

محسن نراقی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشکلات تنفسی و زیبایی را شایع‌ترین عوارض جراحی‌های زیبایی بینی می‌داند كه بیشتر به‌دلیل برداشته شدن بیش از حد بافت‌های بینی به وجود می‌‌آید. او در توضیح بیشتری عوارض زیبایی را بیش از حد بالا رفتن سر بینی، گود شدن بیش از حد پشت بینی معرفی می‌كند و می‌گوید: «عوارض تنفسی نیز به این صورت است که بیماران موقع خواب برای تنفس باید دهانشان باز بماند.» به اعتقاد او جراحی پلاستیک بینی مشکل ترین جراحی زیبایی در بدن انسان است چراکه پزشک باید سلامت تنفسی و زیبایی فرد را به صورت همزمان در جراحی حفظ کند.»

به گفته نراقی، انجام جراحی‌های زیبایی بینی در کشور ما بالاترین آمار را در بین سایر جراحی‌های زیبایی صورت دارد که این میزان بسیار نگران‌كننده است. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه اینگونه جراحی‌ها می‌تواند هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و روحی روانی جبران نشدنی بر افراد داشته باشد، می‌گوید: «جراحی‌های زیبایی بینی تنها باید در موارد ضروری صورت بگیرد.» او همچنین جراحی‌های ترمیمی بینی را نیز بسیار مشکل‌تر از انجام جراحی اولیه می‌داند و می‌گوید: «در مواردی که افراد با مشکلات تنفسی یا زیبایی پس از جراحی مواجه می‌شوند، برای رفع این مشکلات باید چندین بار تحت عمل جراحی قرار بگیرند.» البته مشكل جراحی‌های زیبایی فقط به ایران برنمی‌گردد و در كشورهای پیشرفته هم نمود پیدا كرده است.

مرگ‌های زیبا

براساس آمارهای وزارت بهداشت 50 تا 70 درصد شكایت از پزشكان مربوط به جراحی‌های زیبایی است كه البته اگر بپذیریم 7 هزار پزشك بدون هیچ دوره آموزشی در این ماجرا نقش دارند عدد دور از ذهنی نیست. شكایت‌هایی كه شامل جراحی پلاستیک، ترمیمی، افزایش قد، لاغری و چاقی، گونه‌گذاری و جراحی می‌شود.اما مرگ‌ها بیشتر از آنكه از سوی سازمان‌های رسمی تایید شود،بر اساس شنیده‌هاست. یكی از معروف‌ترین مرگ‌ها، مرگ شاعره جوان قمی، «نجمه زارع» بود كه پس از عمل جراحی زیبایی بینی به كما رفت و هرگز بیدار نشد.

این آمار و ارقام نشان می دهد که لازم است درخصوص اینگونه جراحی‌ها اطلاعات لازم به بیماران ارائه شود تا این جراحی‌ها با موفقیت انجام شود. «دکتر اتابک نجفی» مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی اعتقاد دارد كه بیهوشی عوارضی دارد که عوارض آن در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های مغزی، کلیوی، قلبی، تنفسی، متابولیک (سوخت‌و‌ساز) و بیماری‌های اندوکرین (بیماری‌های غدد درون ریز) از جمله دیابت، بیش از سایر افراد بروز می کند. او تاكید می‌كند: «اینگونه بیماران قبل از بیهوشی باید تحت بررسی بیشتری قرار گیرند و داروهای بیهوشی نیز در مورد آنان با مراقبت بیشتری استفاده شود.»

البته او كتمان نمی‌كند كه افراد عادی نیز می‌توانند دچار عوارض بیهوشی شوند و به‌طور مثال نسبت به داروهای بیهوشی، حساسیت نشان دهند. او در نهایت هشدار می‌دهد كه استفاده مقادیر زیاد داروهای بیهوشی، تجویز ناخواسته مقادیر زیادی از گازهای بیهوشی، مراقبت و پایش نامناسب بیمار حین بیهوشی و اختلال عملکرد تجهیزات و دستگاه‌های بیهوشی مانند نرسیدن اکسیژن و اختلال در عملکرد سیستم تهویه بیهوشی می‌تواند موجب ایجاد عوارض و مرگ‌و میر شود.البته رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران روی مرگ‌ها براثر عمل زیبایی تاكیدی ندارد و می‌گوید: «هرچند جراحی زیبایی منجر به مرگ‌و‌میر نمی‌شود اما ممکن است عارضه ایجاد کند اما این عوارض بد و خطرناک نیستند و می‌توان آنها را اصلاح کرد.به طورکلی 5 تا 15 درصد جراحی‌های زیبایی می‌تواند عوارض ایجاد کند که البته مرگ و میر ندارد.»

البته او می‌گوید: «با این وجود اگر جراحی زیبایی از سوی غیرمتخصصان (هر تخصصی غیر از جراحی پلاستیک) انجام شود ممکن است عوارض غیرقابل برگشت مانند نکروز (مردگی بافت و سیاه شدن پوست) بروز کنند که نمی‌توان به‌سادگی آنها را اصلاح کرد.» غیرمتخصصانی كه در عمل‌های بینی تمام استخوان بینی را برمی‌دارند و موجب ظاهر نازیبای آن می‌شوند که دیگر نمی‌توان برای آن کاری کرد. در نتیجه بیمار مجبور است كه جراحی‌های متعدد دیگری انجام بدهد كه البته هرگز جبران مافات نخواهد كرد. درنهایت اگر مر‌گ‌ها براثر جراحی‌ها را شایعه یا براثر پیش‌زمینه‌های بیماری‌های مختلف بدانیم، از عوارضی كه گریبانگیر افراد می‌شود، نباید گذاشت.

به‌ویژه اینكه براساس آمار موجود 7 هزار پزشك بدون تخصص در این میدان نقش دارد كه درنهایت چهره غیرقابل تحمل به جویندگان زیبایی در كلینك‌ها می‌دهند. بنابراین به نظر می‌رسد كه سازمان نظام پزشكی برای حفظ اعتبار خود هم كه شده باید خانه‌تكانی اساسی را در قوانین 40 ساله این سازمان انجام دهد و جلوی سوءاستفاده‌های موجود را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha