امروز بحث امنیت غذایی برای ما دغدغه شده و نگران‌ کننده است و با مباحثی نظیر بقایای سموم، نیترات‌ها و کودهای شیمیایی در مواد غذایی روبرو هستیم.

رشد سرطان در کشور دیگر معلول عوامل ناشناخته نیست
سلامت نیوز : عضو کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به نقش پررنگ تغذیه در بروز سرطان‌ها، عنوان کرد: امروز بحث امنیت غذایی برای ما به دغدغه تبدیل شده و نگران‌ کننده است. متاسفانه طبق نتایج به دست آمده از پایش و کنترل مواد غذایی توزیعی در میادین میوه و تره‌بار، شاهد بقایای سموم از رده خارج شده یا تاریخ مصرف گذشته در سبزیجات، به ویژه پهن برگ‌ها هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر معصومه ابتکار در همایش «سرطان و پیشگیری» که از صبح روز شنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد، با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری سال 1390، 71.4 درصد مردم در شهرهای حاشیه‌ آن زندگی می‌کنند، عنوان کرد: این حرکت توام با توسعه پایدار رخ نداده است و کماکان شاهد مشکلات متفاوتی از جمله آلاینده‌های زیست محیطی هستیم.

وی ادامه داد: سیر مهاجرت از روستاها به شهرها بالاست و علاوه بر آن با شیب صعودی افزایش نرخ ابتلا به سرطان و افزایش آلاینده‌های محیطی در پی گسترش صنعتی شدن شهرها روبرو هستیم.

بیش از 30 درصد بیماری‌ها منشاء محیطی دارند

عضو کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه بیش از 30 درصد بیماری‌ها منشاء محیطی دارند، گفت: باید توجه داشت که بیماری‌های با منشاء آلاینده‌های محیطی، قابل کنترل و پیشگیری هستند.

دانشیار ایمونولوژی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه آلودگی هوا همچنان بزرگترین معضل زیست محیطی تهران است، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه تا سال 84 برنامه‌های علمی در خصوص کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را تدوین و عملیاتی کردیم، اما از سال 84 به بعد اجرای این برنامه‌ها تعطیل شد و هیچ کدام از استانداردها تغییر نکردند.

ابتکار ادامه داد: در حال حاضر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که بسیار خطرناک هستند در هوای شهر تهران مشاهده می‌شوند. علاوه بر بیماری‌های متعدد تنفسی و قلبی که این ذرات ایجاد می‌کنند، از وجود عوامل سرطان‌زای دیگری همچون دیزل که توسط WHO نیز شناسایی شده، رنج می‌بریم. آلاینده‌های دیگری که تقریبا می‌توان گفت از فهرست آلاینده‌های شهرهای دیگر دنیا حذف شده‌، در تهران افزایش یافته است که از آن جمله می‌توان بنزن که در ایجاد سرطان خون نقش دارد و فیبر آزبست که می‌تواند باعث ایجاد سرطان ریه شود، اشاره کرد.

وی ضمن انتقاد از اینکه باید تاکنون اقدامات موثری برای کاهش این آلاینده‌ها در سطح شهر تهران انجام می‌شد، عنوان کرد: تمام تلاش خود را در این خصوص به کار گرفته و مباحث زیست محیطی را از طریق شهرداری و شورای شهر پیگیری می‌کنیم، اما برخی محدودیت‌ها، موانع و عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده در سطح ملی باعث شده است تا شاهد پیشرفت‌های لازم در این خصوص نباشیم.

رشد سرطان در کشور دیگر معلول عوامل ناشناخته نیست

دانشیار ایمنولوژی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه امروز دیگر رشد سرطان در کشور، معلول عوامل ناشناخته و عجیب و غریب نیست، بلکه بسیار روشن بوده و راهکارهایی هم برای آن وجود دارد، عنوان کرد: نیازمند عزم ملی برای کاهش آمار سرطان در کشور هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به "نقش پررنگ تغذیه در بروز سرطان‌ها" اشاره کرد و گفت: امروز بحث امنیت غذایی برای ما دغدغه شده و نگران‌ کننده است و با مباحثی نظیر بقایای سموم، نیترات‌ها و کودهای شیمیایی در مواد غذایی روبرو هستیم.

ابتکار اضافه کرد: زمانی که در شورای شهر دریافتیم 90 درصد موادغذایی مصرفی در تهران از میادین میوه و تره‌بار عبور می‌کند، پس از برگزاری جلسات مکرر، شورای شهر و شهرداری را قانع کردیم که اگر بناست مواد غذایی پروتئینی و محصولات کشاورزی را از طریق میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اختیار مردم قرار دهیم، بایستی بر آن نظارت داشته باشیم. این برنامه نظارتی در سال 88 مصوب شد. در حال حاضر با پیشبرد این برنامه، شاهد هستیم که بخش قابل توجهی از میوه‌ها و سبزیجات به صورت بسته‌بندی شده و شناسنامه‌دار عرضه می‌شود.

عضو کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مربوطه از سال گذشته پایش این محصولات را آغاز کرده‌اند، اظهار کرد: اما نتایج این پایش امیدوارکننده نبوده است و شاهد بقایای سموم و متاسفانه سموم از رده خارج شده یا تاریخ مصرف گذشته در سبزیجات و به ویژه پهن برگ‌ها هستیم و ردپای نیترات و فلزات سنگین و بالاتر از حد مجاز در برخی از فرآورده‌های طبیعی به چشم می‌خورد.

وی تاکید کرد: سال‌هاست که بخش کشاورزی و وزارت بهداشت در این خصوص دچار عقب‌ماندگی است، اما امیدواریم تمام شهرها به حرکتی که ما آغاز کرده‌ایم، بپیوندند و سلامت غذایی مردم را حداقل از طریق پارلمان‌های مردمی پیگیری و آغاز کنیم.

دانشیار ایمنولوژی دانشگاه تربیت مدرس همچنین به مصوبه شورای شهر در سال 89 برای پایش امواج،‌ اشاره و عنوان کرد: امروز امواج و پرتوها نیز در بروز سرطان‌ها نقش دارند. امروز با انواع و اقسام امواج از جمله دکل‌ها و تلفن‌های همراه روبرو هستیم، اما در سطح شهر از یک سیستم پایش و کنترل هماهنگ برخوردار نبودیم، البته برنامه پایش امواج از ابتدای امسال برای تمام امواج صادره عملیاتی شده است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست و ارتقای استانداردهای زیست محیطی، بر عهده دولت و دستگاه‌های اجرایی کشور است، اظهار کرد: طی چند سال اخیر، عملکرد زیست محیطی ما از لحاظ شاخص‌های جهانی 63 رتبه افت کرده است. البته با توجه به تجربیات موفقی که در این خصوص وجود دارد، می‌توان با مدیریت صحیح به وضعیت مطلوبی از لحاظ شاخص‌های زیست محیطی دست یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha