سلامت نیوز : وحید نوروزی کارشناس محیط زیست و مشاور زیست محیطی معاون شهرداری تهران  در یادداشتی می نویسد: قانون جامع کاهش آلودگی هوا در سال 79 برای مدت زمان 10 سال تهیه و تنظیم شد که بخش‌هایی از آن به تصویب رسید و قرار شد بخش‌های دیگر آن نیز در کمیته‌ای که بعد‌ها تشکیل می‌شود، بررسی و تصویب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ در تاریخ 31/2/79 بخش‌هایی از طرح تصویب شد اما بعد از این تاریخ، برنامه منظم و دقیقی در راستای مصوبات طرح جامع نداشتیم. شاید یکی از دلایل ناموفق بودن این طرح، تصویب و اجرا نشدن بند‌های این برنامه به طور کامل باشد. این طرح باید به صورت سند ملی تدوین می‌شد، اما متأسفانه با تغییر مدیریت، به طرح آلودگی هوا سلیقه‌ای نگاه شد.

در پنج سال اول اجرای قانون جامع کاهش آلودگی هوا، طرح به صورت نصفه و نیمه انجام شد و در پنج سال دوم نیز با تغییر دولت رسما برنامه رها شد، چراکه مدیریت وقت سازمان حفاظت از محیط زیست، اعتقادی به اجرای آن در سطح ملی نداشت و موضوع در حد تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوا تقلیل پیدا کرد.

با این حال، دولت با پی بردن به اشتباه خود در سال 90 طرح جامع دیگری را تهیه و تصویب کرد اما این طرح به هیچ عنوان جامع نبود، زیرا در کنار مسائل بودجه‌یا وظایف دستگاه‌های متولی و دستگاه‌هی نظارتی مشخص نیست. با این حساب می‌توان گفت این طرح نیز نمی‌تواند با موفقیت همراه باشد و هرکس می‌تواند ایرادی به آن بگیرد. به نظر می‌رسد مقصر اصلی عدم اجرای دقیق طرح جامع کاهش آلودگی هوا و تشدید آلودگی در اکثر کلانشهر‌ها، سازمان محیط زیست باشد شاید اگر این سازمان، قانون جامع کاهش آلودگی هوا را اجرا می‌کرد، هم‌اکنون هوای شهر تا این حد آلوده نبود. البته باید گفت عزم جدی هم برای کاهش آلودگی هوای تهران وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha