سلامت نیوز :  محمدحسن طریقت منفرد پیش از ظهر امروز در اولین کنگره بین‌المللی حاکمیت بالینی و ایمنی بیمار که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد با اشاره به اینکه دست‌اندرکاران حوزه سلامت سرمایه‌های ملی برای ارائه خدمات بیشتر سلامتی به مردم محسوب می‌شوند گفت: در سال 89 گفته شد که نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان گردش مالی حوزه بهداشت و درمان بوده است که از این مقدار 10 هزار و 500 میلیارد تومان را بودجه‌های عمومی و بیمه‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: طبق قانون 30 درصد هزینه درمانی را هم باید مردم می‌پرداختند اما 15 هزار میلیارد تومان نیز از جیب مردم پرداخت شده که البته این رقم غیر از میزان مشارکتی است که قبلاً مردم برای بیمه پرداخته‌اند.

طریقت منفرد اظهار امیدواری کرد تا با افزایش کارایی سیستم عمومی در جهتی حرکت کنیم که پرداخت از جیب مردم آن هم در این شرایط اقتصادی حساس به حداقل برسد.

وی با انتقاد از عملکرد بیمارستان‌های دولتی در جذب بودجه‌های عمومی گفت: با اینکه 80 درصد امکانات سلامت مربوط به بخش دولتی است اما بیمارستان‌های دولتی تنها 2 هزار و 500 میلیارد تومان یعنی 10 درصد هزینه‌ها را جذب کرده‌اند.

سرپرست وزارت بهداشت تصریح کرد: از اعتبارات بیمه‌ای که در سال گذشته جمعاً حدود 4 هزار و 700 میلیارد تومان بوده و امکانات دولتی باید اکثر اعتبارات را جذب می‌کردیم در حالی که فقط 2 هزار و 560 میلیارد تومان را جذب کرده‌ایم به علاوه هزار میلیارد تومانی که به عناوین مختلف توسط بیمه‌های تکمیلی هزینه می‌شود.

طریقت منفرد اذعان داشت: ما به هیچ وجه مخالف وجود بخش خصوصی نیستیم بلکه موظفیم آن را تقویت کنیم و اکنون نزدیک به 20 درصد امکانات درمانی در اختیار بخش خصوصی است و افرادی در کشورمان هستند که بدون هیچ دغدغه‌ای از این امکانات استفاده کرده و هزینه‌اش را می‌پردازند اما دغدغه ما 80 درصد جامعه است که باید فواید مالی آن‌ها را در نظر بگیریم و خدمات سلامت را به خوبی به آن‌ها ارائه کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت یکی از دلایل موفق نبودن ارائه خدمات سلامت در بخش دولتی را کمبود امکانات مالی عنوان کرد و گفت: این کمبود می‌تواند با جذب اکثریت اعتبارات عمومی تأمین شود و اگر ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار عمومی به منابع ما تزریق می‌شد آیا هنوز هم کمبود اعتبار داشتیم؟

وی تأکید کرد: البته علیرغم این ساختار خدمت گسترده‌ای به مردم داده شده است.

طریقت منفرد با تأکید بر اینکه قانون اعتباری برای بیمه تکمیلی ندارد اضافه کرد: مردم و به ویژه نهادهای دولتی اصرار دارند که بیمه تکمیلی وجود داشته باشد تا بتوانند از بخش خصوصی استفاده کنند اما این افراد جمعیت زیادی نیستند و باید توجه کنیم آن‌هایی که نمی‌توانند بیمه تکمیلی داشته باشند بتوانند خدمات خوبی در حوزه سلامت بگیرند.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: آن طور که باید شأن عزیزانمان را در خط مقدم ارائه خدمات رعایت نکردیم و سیستم متمرکز دیوان سالاری سعی کرده همه اختیارات را در سلسله مراتب کوتاهی خودش برعهده داشته باشد. در حالی که ارائه خدمات در چنین حوزه حیاتی بدون کمک داوطلبانه و دلسوزانه مردم به خصوص قشر فرهیخته علوم پزشکی میسر نخواهد بود.

طریقت منفرد اذعان داشت: سال‌هاست که به دلیل آشنایی از روش‌های ارائه خدمات سلامت در کشورهای موفق آرزو داشتم هویت اجتماعی علمی را در خط مقدم رعایت کنیم. کلیت نظام سلامت می‌تواند به غیر از وضعیتی که تا به امروز داشته و فقط دغدغه‌اش رقم‌های کم و زیاد دستمزد، حقوق و کارانه بوده است از استعدادهای این عزیزان استفاده کند و با مدیریت هر چه بیشتر بخش‌های خودشان از امکانات استفاده بهتری کنند تا انگیزه بیشتری ایجاد کند.

به گفته طریقت منفرد یک رئیس بخش هیچ اختیاری در اداره بهینه بخشش ندارد و برای کوچکترین تغییرات باید به رئیس بیمارستان یا حتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کند که به تبع آن تعلق خاطری که باید در بخش دولتی باشد ندارد و همه افراد از ابتدای کار به دنبال یک امکان موازی در بخش خصوصی هستند.

وی به میزان سرانه سلامت مردم اشاره کرد و گفت: میزان سرانه ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته پایین است و سرانه ما 500 دلار آمریکاست که این رقم در کشورهای اروپایی ۲ تا ۳ هزار دلار و در آمریکا بیش از 8 تا 9 هزار دلار است.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی در کشور نهادینه شده گفت: بخش بهداشت و درمان باید توسط مردم اداره شود و بخش دولتی تنها سیاستگذاری، تأمین اعتبار و حاکمیت را در اختیار دارد چرا که با این روند ایجاد انگیزه می‌کنیم.

به گفته سرپرست وزارت بهداشت باید معیشت افرادی که در بخش دولتی مشغول می‌شوند با یکسری تمهیدات رعایت شود و ما در کشور نمونه‌هایی را داریم که وقتی مدیریت و تصدی بخش‌ها به خود دست‌اندرکاران واگذار شده کیفیت و کارایی بالاتر رفته است.

طریقت منفرد تأکید کرد: بسیاری از پزشکان دوست ندارند که از طلوع آفتاب تا نیمه‌های شب از این بیمارستان به آن بیمارستان و از این مطب به آن مطب در حرکت باشند تا بتوانند معیشت خود را تأمین کنند  در حالی که در دنیا پزشکان انرژی خود را در یک محل کار صرف می‌کنند و وقت کافی برای زندگی شخصی و خانواده خود هم دارند. 

وی ادامه داد: عدم اطمینانی که در نظام دولتی برای افراد وجود دارد و همچنین جایگاهشان سبب می‌شود تا پزشکان برای تأمین نیازشان این گونه رفتار کنند والا هیچ فردی دوست ندارد خود را از زندگی محروم کند تا آینده‌اش را تأمین کند.

طریقت منفرد گفت: با توجه به قوانین مصوب این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه به جای قیمومیت وزارت بهداشت به خدمتگزار تبدیل شویم و هدفمان صرفاً پشتیبانی دست‌اندرکاران در راستای ارائه خدمات هر چه بیشتر به مردم باشد.

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طرح واگذاری مدیریت بخش‌ها به دست‌اندرکاران در حال تدوین است افزود: تصمیم نداریم این طرح را دستوری و اجباری اجرا کنیم بلکه هدف ما همکاری داوطلبانه است تا اختیارات را به مقدم‌ترین خط ارائه خدمت در بخش‌های بیمارستانی بسپاریم و روشی که قوانینش به طور جدی وجود دارد بعید است که موفق نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اعتبار بخشی و حاکمیت بالینی در حوزه سلامت گفت: اکنون به نظر می‌رسد این کار اضافی و کم ثمر است و اگر گایدلاین‌ها بع سرعت تدوین شود و پزشکان ترمیم شوند که به این طرح‌ها وارد شوند ممکن است موفقیتی را در آینده داشته باشد و امیدواریم در آینده زحمات اضافه‌ای که اکنون کشیده می‌شود مورد استفاده قرار گیرد چون استانداردسازی شرط اول رسیدن به کیفیت مطلوب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha