سلامت نیوز : حسن طریقت منفرد در گفت‌و‌گو با  فارس، در پاسخ به این پرسش که مشکلات کمبود دارو  کی حل می‌شود افزود: مشکل کمبود دارو به این شدتی که در برخی رسانه‌ها از آن یاد می‌شود، وجود ندارد ارز دارویی هم تأمین شده و به تدریج مشکلات دارویی کشور تا پایان امسال به طور کامل حل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که آیا 2.5 میلیارد دلار ارز مورد نیاز دارویی که وزارت بهداشت از بانک مرکزی درخواست کرده بود؛ تأمین شده است، توضیح داد: 1.6 میلیارد دلار آن که قبل از اینکه ما بیاییم تأمین شده بود، بقیه آن هم الان موجود است و امیدواریم به تدریج داروهای مورد نیاز مردم تکمیل شود.

سرپرست وزارت بهداشت در مورد مشکلات ترخیص دارو از گمرک نیز توضیح داد: ترخیص داروها از گمرک هیچوقت مشکل نداشته است و این طور که من از مسئولان گمرک شنیده‌ام ترخیص دارو روان است.

رسانه‌های غربی دروغ می‌گویند

طریقت منفرد در پاسخ به این پرسش فارس که نظرتان درباره اخباری که درباره کمبود دارو در کشور به خصوص در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود،چیست گفت: انتظار دارید، رسانه‌های غربی واقعیات را منعکس کنند.

پرسش بعدی خبرنگار فارس از سرپرست وزارت بهداشت این بود که پس مشکل کمبود دارویی در کشور نداریم که وی پاسخ داد: بی مشکل نیست، کجای دنیا مشکل ندارد، ولی مشکلاتی است که به سرعت دارد بر طرف می‌شود و تا جایی که من می‌دانم تاکنون نیز چندان بحرانی نبوده است.

برخی شرکتها دارو را با ارز آزاد وارد کردند

وی درباره چند نرخی شدن برخی داروها در بازار نیز توضیح داد: تا جایی که من اطلاع دارم، در مقطعی برخی داروها کمیاب شد و به همین علت برخی شرکتها سعی کردند دارو را با نرخ ارز آزاد وارد کنند، ممکن است برخی شرکتهای فوریتهای دارویی هم بوده باشند،اسامی شرکتها را ندارم. علت این کار فعالیت سریع این شرکتها برای ورود دارو بوده است اما اکنون که ارز دارویی تأمین شده است ، دیگر امیدوارم این چند نرخی پیش نیاید.

هیچ خطری احساس نمی‌کنیم

طریقت منفرد ادامه داد: یک مقداری از کمبود دارویی به خاطر این است که برخی ممکن است تصور کنند داروها در بازار نیست و به همین علت احتیاطاً ذخیره می‌کنند. اگر این اطمینان در مردم حاصل شود که کمبود دارویی وجود ندارد،خود به خود این ذخیره سازی‌ها هم از بین می‌رود و مقدار زیادی بازار دارو روان می‌شود و ما این اطمینان را داریم که کمبود دارو در کشور حل می‌شود و هیچ خطری را احساس نمی‌کنیم. چون ارز دارو تأمین شده و شرکتهای وارد کننده دارو آمادگی کامل دارند که داروها را وارد کنند.

سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی اضافه کرد: در مورد ارز دارو هم مطمئن هستیم، از 2.5  میلیارد تومان 1.6میلیارد دلار آن که تأمین شده و حدود یک میلیارد دلار دیگر هم موجود است بنابراین به زودی مشکلات دارویی و چند نرخی بودن آن حل می‌شود.

وی گفت:‌ سفارش‌های لازم برای خرید داروها داده شده است البته شرکتهای معتبر دارویی دنیا که از آنها خرید می‌کنیم، همه سفارشهای کشور را موجود ندارند و باید تولید کنند و این خودش مقداری زمان می‌برد.

وی تأکید کرد: بازار چند نرخی دارو را تأیید نمی‌کنم و مطمئن هستم با ورود داروهای جدید این مشکلات حل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha