نیمه شب بود که حال دخترش رو به وخامت رفت و پدر مجبور شد او را به نزدیک ترین بیمارستان برساند. چند دقیقه بعد، مسئول پذیرش بیمارستان... از او 500 هزار تومان برای بستری دخترش خواست و پدر تازه فهمید که آنجا یک بیمارستان خصوصی است اما تنها سرمایه دست به نقد او فقط دفترچه بیمه بود و ناگزیر از بیمارستان بیرون آمد.

بیست دقیقه بعد وارد اورژانس یکی از بیمارستانهای دولتی شد و پزشک معالج پس از معاینه دختر، دستور بستری در بخش CCU را داد ولی کشیک شب به دکتر گفت که تخت خالی در بخش ویژه ندارند...

مرد، هراسان و نگران از وضعیت وخیم دختر، فریاد زد حالا چه خاکی بر سرم بریزم. دخترم دارد می میرد، پولی برای بردن او به بیمارستان خصوصی ندارم...

به گزارش خبرنگار مهر، کمبود تخت های ویژه بیمارستانی در بخش دولتی، تنها یکی از مشکلاتی است که قشر آسیب پذیر جامعه که می بایست از خدمات رایگان درمانی و بهداشتی برخوردار باشد، با آن مواجه است.

متاسفانه این وضعیت در طول سالهای گذشته و با توجه به حجم اعتبارات و بودجه ای که به وزارت بهداشت تخصیص می یابد، روند مطلوبی نداشته و همچنان با کمبود تجهیزات بیمارستانی در بخش دولتی مواجه هستیم که تنها زیان آن متوجه افرادی است که دلخوش به داشتن دفترچه بیمه درمانی هستند.

دکتر محمد مهدی قیامت، رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران با اشاره به اقداماتی که از سوی وزارت بهداشت در تجهیز بیمارستانهای کشور به تخت های ویژه صورت گرفته است، می گوید: متاسفانه برایند این اقدامات ملموس نبوده و ما همچنان شاهد کمبود تخت های ICU و CCU در بیمارستانهای دولتی هستیم.

به گفته وی، استانداردهای جهانی بین 5 تا 10 درصد از تعداد تخت های بیمارستانی را برای بخش ویژه اختصاص داده که بیمارستانهای کشور ما با این استانداردها فاصله زیادی دارد.

البته ناگفته نماند که در اوائل سال جاری بود که حمید پوراصغری، مدیرکل دفتر امور سلامت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در یک نشست خبری گفت که دولت درصدد است امسال بخشهای ICU و CCU  در بیمارستانهای جدید الاحداث ایجاد کند. علاوه بر این، مراکز درمانی در صورت فراهم شدن امکان مناسب تبدیل بخشهای مختلف به ICU و CCU در اولویت قرار می گیرد. تا پایان برنامه پنج ساله پنجم تمام بیمارستانهای دولتی که نیاز به وجود چنین بخشهایی دارند، به بخش ICU و CCU مجهز می شوند.

اما واقعیت این است که مراجعه به بیمارستانهای دولتی به ویژه شب‌ هنگام، با مشکلاتی همراه است که استمرار آنها می ‌تواند موجب به مخاطره افتادن سلامت افراد شود.

بازرسان سازمان بازرسی کل کشور با مراجعه سرزده شبانه به 13 بیمارستان دولتی در تهران، گزارشی از مشکلات مراجعان به این بیمارستانها تهیه کرده ‌اند که حاکی است عواملی همچون عدم تناسب امکانات با تعداد مراجعین، محدودیت اعتبارات و منابع، کمبود قابل توجه تختهای ویژه، فعال نبودن داروخانه‌ های شبانه ‌روزی، واگذاری آمبولانس ‌های بیمارستانها به بخش خصوصی، اخذ وجوه غیر قانونی خارج از صورتحساب بیمارستان و... توجه جدی مسئولان را به وضعیت بیمارستانهای دولتی طلب می ‌کند.

در این گزارش به عدم تناسب پزشک، کادر پرستاری و بهیار با تعداد بیماران اشاره شده که این امر منجر به انجام اضافه‌ کاری اجباری و خستگی بیش از حد کادر پزشکی و پرستاری و تاثیر منفی بر کیفیت خدمات ارائه شده از سوی پرسنل می ‌شود.

تختهای ویژه به خصوص ICU در تمامی بیمارستانهای دولتی همواره اشغال است و بعضا بیماران نیازمند به این تخت ‌ها روزها و هفته ‌ها در مراکز درمانی و اورژانس بیمارستانها در انتظار به سر می‌ برند و به دلیل عدم تناسب تعداد تختهای فعال با تجهیزات مربوط مثل مانیتور، دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی ـ کنترل قلب و عروق)، بیماران بستری در این مواقع به ناچار از تجهیزات مشترک استفاده می‌ کنند.

به علاوه عدم فعالیت داروخانه شبانه ‌روزی در برخی بیمارستانها منجر به تهیه اقلام دارویی از خارج از بیمارستان می‌ گردد و نیز هزینه نسبتا بالای آمبولانس به دلیل واگذاری آن به بخش خصوصی مشکلاتی را برای بیماران ایجاد نموده که در مواردی به علت عدم استطاعت مالی برخی بیماران، امکان اعزام آنان جهت مشاوره ضروری پزشکی فراهم نمی ‌شود که تبعات سوء را برای سلامتی بیماران در پی خواهد داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha