سلامت نیوز : حمید رواقی امروز در نخستین کنگره بین‌المللی حاکمیت بالینی و ایمنی بیماری که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که بیمارستان‌های کشور به عنوان چالش با آن روبه‌رو بودند داشتن یک مدل فراشمول برای مدیریت بیمارستانی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی خاطرنشان کرد: تا قبل از این هر مدیری بنا به تشخیص خود شیوه مدیریتی بیمارستان را اجرا می‌کرد یکی ایزو می‌گرفت دیگری EFQM و مدل‌های مختلفی در مدیریت‌های بیمارستانی کشور جاری بود.

به گفته رئیس اداره مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت مدل حاکمیت بالینی هم معجزه نمی‌کند ولی اصول آن بر مبنای سلامتی نوشته شده است.

رواقی حاکمیت بالینی را یک چارچوب و ذهنیت عنوان کرد و گفت: این چارچوب به استانداردها و راهنماهای بالینی وفادار می‌ماند و اگر نخواهیم استاندارد را ترویج کنیم حاکمیت بالینی می‌لنگد.

وی به ارکان اصلی حاکمیت بالینی اشاره کرد و گفت: اثربخشی و ممیزی بالینی قسمت اصلی حاکمیت بالینی است و مدیریت و رهبری خطر، ایمنی بیمار، استفاده از اطلاعات و تعامل با بیماران و جامعه از دیگر شاخصه‌هایی است که در این مدل مدنظر قرار می‌گیرد.

رواقی با تأکید بر اینکه فقط دو سال است در راستای ترویج فرهنگ حاکمیت بالینی کار را شروع کرده‌ایم افزود: اجرای این برنامه در برخی کشورها تا 15 سال طول کشیده و هنوز خیلی راه در پیش داریم.

رئیس اداره مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت تصریح کرد: اکنون بیمارستان‌های کشور یک مدل و زبان مشترک دارند. برای پیشبرد اهدافمان در حاکمیت بالینی دست پزشکان را می‌فشاریم و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این فرهنگ به مرور در کشور در حال فراگیر شدن است هر چند که در مرحله نوزادی است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 80 درصد بیمارستان‌ها خود را ارزیابی کرده‌اند گفت: 75 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز بیمارستان‌های زیرمجموعه خود را ارزیابی کردند و ارزیابی 12 درصد بیمارستان‌های کشور نیز برعهده ما بود.

رواقی ترویج فرهنگ حاکمیت بالینی و ارزیابی بیشتر بیمارستان‌ها در سال 91 را از نقاط قوت این برنامه برشمرد و گفت: امسال 130 بیمارستان در سطح کشور با 4 هزار نفر روز کار ارزیابی شدند و می‌توان گفت: بیش از 95 درصد بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی ارزیابی شدند.

وی به محور اصلی حاکمیت بالینی در سال آینده اشاره کرد و گفت: استقرار راهنمای بالینی از جمله سرفصل‌های ماست چرا که اثربخشی بدون گایدلاین مفهوم ندارد و برای نوشتن راهنمای بالینی به طور جدی به ممیزی و مشارکت پزشکان نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha