سلامت نیوز : یک داروساز گفت: اشکال دارویی جامد و یا به عبارتی تبدیل قرص و کپسول به سوسپانسیون‌های خوراکی برای بلع راحت کودکان و سالمندان باید در داروخانه رایج شود.

دکتر نوید گودرزی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: در کشور ما و در داروخانه‌ها بیشتر تولید فرآورده‌های موضعی رایج است ولی در همه جای دنیا اشکال دارویی جامد به فرآورده‌های مایع و یا به عبارتی تبدیل قرص و کپسول به سوسپانسیون‌های خوراکی بیشتر رایج است.

وی افزود: اطفال و سالمندان مشکل بلع داشته و نمی توانند فراورده‌های دارویی جامد را مصرف کنند، اگر داروی فشار خون برای کودک در بیمارستان استفاده شود لازم است که آن قرص به 8 یا 10 قسمت تبدیل شود، باید این کار توسط یک داروساز به سوسپانسیون خوراکی تبدیل شود.

گودرزی با بیان اینکه 80 درصد داروهای موجود در داروخانه‌ها شکل دارویی مناسب برای تجویز به کودکان بیمار را ندارند، تصریح کرد: علاوه بر کودکان و سالمندان دو گروه دیگر نیز نیاز به تغییر شکل دارویی جامد به سوسپانسیون‌های خوراکی را دارند، یک گروه بیماران روانی هستند که با دارو درمانی همراهی نمی‌کنند و لازم است دارو به شکل مایع به همراه غذا به آنها خورانده شود. دسته دیگر نیز بیمارانی که به دلیل اختلالات گوارشی نمی توانند فراورده‌های جامد را بلع کنند.

این دکترای عمومی داروسازی اظهار کرد: اگر تقاضا وجود نداشته باشد حرکتی نیز در این زمینه انجام نمی شود، تقاضا باید از طرف پزشکان و بیمارستانها باشد تا این کار صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha