سلامت نیوز :یک جراح و متخصص زنان گفت: زنانی که دارای سابقه ایجاد ترومبوز وریدی، بیماری قلبی عروقی، لوسمی و یا انواع سرطان هستند نباید از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه اثرات متابولیک قرص های پیشگیری از بارداری در ایجاد ترومبوز وریدی ( ایجاد لخته در سیاهرگ‌ها) همواره بحث برانگیز است، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده سایر علل زمینه ساز در ایجاد این عارضه موثر هستند.

وی افزود: خطر ایجاد ترومبوز وریدی 4 ماه پس از شروع مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری افزایش یافته و در سال اول عوارض آن به بالاترین میزان می رسد.

این جراح و متخصص زنان با بیان اینکه خطر ایجاد ترومبوز وریدی در افراد عادی یک در 10هزار است، خاطرنشان کرد: خطر ایجاد این عارضه در بارداری 6 برابر و در مصرف کنندگان قرص‌های پیشگیری از بارداری به 3 برابر افزایش می یابد.

وی همچنین افزود: خطر ایجاد ترومبوز وریدی 4 ماه پس از شروع مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری افزایش یافته و در سال اول عوارض آن به بالاترین میزان می رسد.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف تصور عامه مردم قرص‌های پیشگیری از بارداری حاوی پروژسترون کم عارضه نیستند، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در سطح جهانی این قرص‌ها که با اسامی مختلفی مانند یاسمین در بازار دارویی ایران نیز موجود است در مقایسه با انواع قرص های قدیمی خطر ایجاد ترومبوز عروقی را بیشتر افزایش می دهد.

دکتر هاشمیان نایینی در ادامه یادآور شد: در بیماران قلبی مصرف قرص‌های حاوی پروژسترون بر قرص‌های حاوی استروژن و پروژسترون ارجحیت دارد.

وی تصریح کرد: در افرادی که به نقایص مادرزادی فاکتورهای ضدانعقاد مانند هموفیلی مبتلا هستند، بارداری و مصرف قرص‌های پیشگیری ازبارداری خطرناک است.

وی همچنین گفت: در بیماران ایسکمیک قلبی که قرص‌های پیشگیری از بارداری که قرص‌های با دوز کم مانند LD مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سکته‌های قلبی افزایش نمی یابد.

وی با بیان اینکه در مصرف کنندگان سیگار خطر ایجاد سکته‌های مغزی به 7 برابر افراد عادی افزایش می‌یابد، گفت: در مبتلایان به فشارخون در صورت مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری خطر ایجاد سکته مغزی 10 برابر و در صورت عدم مصرف این قرص‌ها این عارضه 5 برابر افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha