سلامت نیوز : دبیر علمی همایش سرطان و پیشگیری با تاکید بر اینکه با صرفه‌ترین مصداق کنترل سرطان، پیشگیری است، اظهار کرد: امروزه 35 تا 40 درصد سرطان‌ها با رعایت سبک صحیح زندگی قابل پیشگیری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فرهاد سمیعی در همایش «سرطان و پیشگیری» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه سرطان مفهوم آزاردهنده زندگی و سلامت انسان بوده و آمارهای مستند تاریخی از وجود این بیماری در جوامع مختلف انسانی، گذشته بسیار دوری را ثبت می‌کنند، عنوان کرد: قدیمی‌ترین سند مربوط به یک فیلسوف قدیمی در چین است که 2650 سال قبل از میلاد، وجود یک تومور در بدن انسان را توصیف می‌کند.

وی با بیان اینکه بشر در طول زمان نیروهای مختلف را در طبیعت به کنترل خود درآورده است، گفت: اما ندانسته که در کنار رشد علمی، عوارضی هم در وی مترتب خواهد شد که زندگی روزمره، سلامت طبیعت و سلامت همه انسان‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

سمیعی با بیان اینکه طی 100 سال گذشته به وضوح با صنعتی‌تر شدن شهرها، شاهد گسترش سرطان در جهان بوده‌ایم، گفت: بر اساس گزارش WHO در سال 2011، 13 میلیون مبتلا به سرطان و 8 میلیون مرگ و میر ناشی از سرطان را در جهان داشته‌ایم و این در حالی است که 60 درصد از میزان ابتلا به مرگ و میر در کشورهای کمتر توسعه یافته رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها برای سال 2020 حاکی از این است که در آن زمان 20 میلیون مبتلا به سرطان در جهان زندگی خواهند کرد و آمار مرگ و میر ناشی از سرطان به بالای 10 میلیون نفر در سال خواهد رسید و 60 درصد از میزان ابتلا در کشورهای توسعه یافته، از 70 درصد هم فراتر خواهد رفت.

دبیر علمی همایش سرطان و پیشگیری با بیان اینکه هر چه پیش می‌رویم کشورهای پیشرفته میزان نسبی سرطان را کنترل می‌کنند، گفت: به همین نسبت درصد بیشتر بروز سرطان به کشورهای کمتر توسعه یافته منتقل می‌شود، به همین خاطر WHO کشورها را ملزم به ارائه برنامه جامع کنترل سرطان کرده است.

سمیعی اضافه کرد: اما علی‌رغم تلاش‌های بسیاری که در کشور صورت گرفته است، یک اتحاد رفتاری و اجماع نظری در مفهوم بزرگ پیشگیری به طور عینی و علمی نداشته و برنامه‌ای در این خصوص ارائه نداده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه با صرفه‌ترین مصداق کنترل سرطان، پیشگیری است، اظهار کرد: امروزه 35 تا 40 درصد سرطان‌ها با رعایت سبک صحیح زندگی قابل پیشگیری هستند.

سمیعی در ادامه با بیان اینکه صنعتی شدن شهرها و هرم جوان جمعیتی کشور، دو علت عمده شدت بروز سرطان هستند، گفت: با توجه به اینکه تا سال 2020، 16 درصد افزایش شیوع سرطان را در جهان گزارش و پیش‌بینی می‌کنند، به نظر می‌رسد در ایران به بالای 20 درصد برسد.

دبیر علمی همایش سرطان و پیشگیری در پایان با بیان اینکه 220 مقاله به دفتر دبیرخانه کنگره ارسال شده بود، اظهار کرد: از این تعداد 38 مقاله برای ارائه به شکل سخنرانی و 30 مقاله برای ارائه به صورت پوستر انتخاب شده‌اند.

همایش سرطان و پیشگیری که از امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرده است تا هشتم بهمن ماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha