سلامت نیوز : معاون اسبق وزیر بهداشت گفت: عدم توجه به نیروی انسانی از ضعف‌های بزرگ مدیران در حوزه سلامت است که قابل جبران هم نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد اسماعیل اکبری در سومین همایش اقتصاد سلامت در این رابطه افزود: یکی دیگر از نقاط مبهم در حوزه سلامت این است که چه کسی با چه سرمایه‌ای تربیت شده و باید در چه حوزه‌ای اعمال وظیفه کند مثلا کسی که با سرمایه عمومی تحصیل می‌کند باید وظایف و مسئولیت بیشتری نسبت به دیگران داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از نکات مهم در اقتصاد سلامت، منع اسراف و تبذیر در همه شئون مربوط به اقتصاد است، افزود: اگر در بیمه گری اسراف و تبذیر آگاهانه صورت گیرد، یک گناه است همچنین حتی اگر پول یک آزمایش پرداخت شده و سودی به بیمار نرساند اسراف بوده و اشتباه است.

وی ادامه داد: واقعا خجالت آور است که بخواهیم بعضی آمارهایمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم. به عنوان نمونه در دنیای علمی انجام MRI برای درد حاد ستون فقرات غیرعلمی و ممنوع است اما در کشور ما 94.7 درصد MRI‌ها فقط برای درد حاد ستون فقرات تجویز شده و هزینه‌های بسیاری را تحمیل می‌کند.

اکبری افزود: در بسیاری از مواقع می‌بینیم که 99.9 درصد از آزمایش‌هایی که یک بیمار انجام داده است بیهوده بوده و به هیچ دردی نمی‌خورد اما اگر یک پزشک آمریکایی چنین کاری را انجام دهد سر ماه اخراج می‌شود.

وی با اشاره به آمار هزینه و تعداد بیماران انگلیسی و مقایسه آنها با کشور ایران اظهار کرد: در کشور انگلستان، 63 هزار بیمار مبتلا به MS تنها 17 میلیون پوند هزینه می‌کنند در صورتی که در ایران با وجود 12 هزار بیمار مبتلا به MS سالانه 34 میلیون پوند هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه می‌بینیم که هر پزشکی که هنوز مرکب تخصصش خشک نشده نسخه چند میلیونی می‌نویسد که این کار هزینه‌های بسیاری را به نظام سلامت تحمیل می‌کند و اصلا به همین دلیل است که پزشکان متخصص نمی‌خواهند به طرح پزشک خانواده ملحق شوند زیرا در این صورت کسی بالای سرشان بوده و دیگر نمی‌توانند هر کاری که خواستند انجام دهند.

وی با بیان اینکه بیمارستان مرکز هزینه نیست، افزود: بیمارستان صنعتی است که باید با دیدگاه صنعتی مورد توجه قرار بگیرد تا بهبود پیدا کند.

معاون اسبق وزیر بهداشت با بیان اینکه طبق قانون باید هزینه آموزش رایگان باشد، افزود: خوشبختانه در حوزه سلامت هم از همه منابع دولتی استفاده می‌کنیم و هم از منابعی که مالکیت عمومی دارد.

اکبری تاکید کرد: طبق متدولوژی اقتصاد سلامت، پولها باید در جایی ذخیره شود و از آنجا طبق قانون استخراج شده و مورد استفاده قرار گیرد اما متاسفانه این روند و مانیسم‌های درآمدی دولت ضعیف است که به همین دلیل اقتصاد سلامت باید این زنجیره را تغییر دهد.

در این مراسم از پروژه خرید راهبردی ساخد نیز رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha