سلامت نیوز : سرپرست وزارت بهداشت از تدوین طرح "ارتقای کمی و کیفی کارایی بیمارستان‌های دولتی از طریق ایجاد انگیزه، اعتماد به پرسنل صف، تفویض اختیار و انتظار مسوولیت" خبر داد و گفت: بر اساس این طرح، اختیارات به مقدم‌ترین خط ارائه خدمات، یعنی بخش‌های بیمارستانی می‌رود و تصمیم نداریم چنین تغییراتی را در مرحله اول، دستوری و اجباری کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر طریقت منفرد در دومین جشنواره «حاکمیت خدمات بالینی» خطاب به پزشکان و حاضران در همایش‌، گفت: شما امانت‌دار سرمایه‌های ملی مردم جهت ارائه هر چه بیشتر خدمات سلامت هستید.

وی در ادامه با بیان اینکه گردش مالی بهداشت و درمان کشور در سال 89، حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: هزینه‌ای که در این زمینه به صورت مستقیم برای مردم ایجاد شده، حدود 10 هزار و 500 میلیارد تومان را بودجه عمومی و اعتبارات بیمه‌ها تشکیل داده است. از طرفی طبق قانون باید 30 درصد هزینه‌ها را نیز مردم پرداخت می‌کردند که حدود 15 هزار میلیارد تومان مردم به صورت مستقیم از جیب پرداختند. این رقم غیر از مشارکتی است که آحاد مردم از طریق نظام بیمه‌ای پرداخت کرده‌اند.

طریقت منفرد افزود: آرزو می‌کنم بتوانم در جهت خدمت‌گذاری به شما و پشتیبانی هر چه بیشتر از از افزایش کارآیی سیستم عمومی در جهتی حرکت کنیم که این افزایش پرداخت از جیب مردم در این وضعیت اقتصادی حساس را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: از این 30 هزار میلیارد تومان، سیستم دولتی با در اختیار داشتن 80 درصد امکانات، حدود 2500 میلیارد تومانش را جذب کرده که به علاوه 3800 میلیارد تومان پرداختی مستقیم از جیب مردم، مجموعا حدود 10 درصد هزینه‌ها است. ما نمی‌خواهیم جذب منابع سیستم دولتی، از جیب مردم باشد، اما لازم است اطلاع داشته باشید که در سال گذشته اعتبارات بیمه‌ای جمعا حدود 4700 میلیارد تومان بوده است، این در حالی است که سیستم دولتی در جهت ارائه خدمت به مردم باید اکثر این اعتبارات را جذب می‌کرد، در حالی که فقط 2560 میلیارد تومان را جذب کرده است. به علاوه آن 1000 میلیارد تومان نیز به عناوین مختلف توسط بیمه‌های تکمیلی هزینه می‌شود. در مجموع هر چند امکانات دولتی 80 درصد امکانات را تشکیل می‌دهد، اما جذب منابع متناسب با این حجم عظیم ارائه خدمات نبوده است.

سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: البته ما به هیچ وجه مخالف بخش خصوصی نیستیم، بلکه موظفیم آن را تقویت کنیم و اکنون نیز حدود 15 تا 20 درصد اعتباراتمان در بخش خصوصی است. به اندازه کافی نیز افرادی هستند که بدون دغدغه مالی از امکانات بخش خصوصی استفاده کنند. دغدغه ما، ارائه خدمت به آن 80 درصد از جمعیتی است که امانت‌دار آنها هستیم و وظیفه‌مان تکریم این جمعیت کثیر است.

طریقت منفرد گفت: یکی از دلایلی که موفق نشدیم آن طور که باید در خدمت مردم باشیم، کمبود امکانات مالی‌مان است. این کمبود می‌تواند با جذب حداکثری اعتبارات عمومی تامین شود. تشکر می‌کنم که علی‌رغم این ساختار، خدمت گسترده‌ای به مردم عزیز کشور ارائه شده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم آنکه قانون اعتقاد زیادی به بیمه تکمیلی ندارد، اما آن عده از مردم و به ویژه نهادهای دولتی که امکانات مربوطه را دارند، اصرار دارند که بیمه تکمیلی وجود داشته باشد تا بتوانند از بخش خصوصی استفاده کنند. این در حالی است که این افراد جمعیت زیادی ندارند. بنابراین باید به آن دسته از افراد که نمی‌توانند بیمه تکمیلی داشته باشند نیز توجه داشته باشیم و وظیفه ما ایجاب می‌کند در جلب رضایت مردم دقت بیشتری داشته باشیم و از این امانت استفاده بهینه کنیم.

طریقت منفرد در ادامه با بیان اینکه اعتقاد دارم آنطور که باید شان عزیزان را در خط مقدم ارائه خدمات رعایت نکرده‌ایم، گفت: این سیستم متمرکز دیوان‌سالاری سعی کرده است تمام اختیارات را در یک سلسله مراتب کوتاهی خودش بر عهده بگیرد. در حالی که در امر چنین خدمت حیاتی، بدون کمک داوطلبانه مردم به ویژه قشر متخصص و فرهیخته علوم پزشکی میسر نخواهد شد. سال‌هاست به دلیل آشنایی با روشی که در کشورهای موفق اجرا می‌شود و از زمان بازگشتم به کشور (حدود 32 سال گذشته) آرزو داشتم ما هم بتوانیم هویت علمی و اجتماعی عزیزان در خط مقدم خدمات را رعایت کنیم. خوشبختانه قوانین مربوط به این موضوع موجود است و تولیت سلامت علی‌رغم آنکه دغدغه‌اش پرداخت رقم‌های کم و زیاد کارانه بوده، می‌تواند از استعدادهای بی‌نهایت این عزیزان استفاده کند و اجازه دهد این افراد در مراکز ارائه خدمت، استعدادهایشان را با مدیریت هر چه بیشتر بخش‌های خود، شکوفا کنند و از این طریق اندیشه بیشتری برای پایداری و توجه به شغل‌شان در بحث دولتی داشته باشند.

سرپرست وزارت بهداشت افزود: همه می‌دانیم از آنجا که یک رییس بخش، هیچ اختیاری در اداره بخش خود ندارد و برای کوچک‌ترین تغییرات باید حتی تا وزارتخانه نیز پیش رود، تعلق خاطری که باید به بخش دولتی داشته باشد را ندارد. به همین دلیل همه عزیزان سعی دارند از ابتدای اشتغالشان، به دنبال یک امکان موازی در بخش خصوصی باشند.

وی ادامه داد: سرانه بهداشت و درمان کشور در مقایسه با کشورهایی که از آنجا تقلید می‌کنیم، بسیار ناچیز است. اگر امکانات ما به هر دلیلی کمتر است، آیا لازم است ما دو بخش موازی داشته باشیم، البته منظورم این نیست که بخش خصوصی نباشد. اما بخش دولتی از نظر ایجاد انگیزه مدیریتی باید به نحوی مردمی شود؛ حاکمیت، سیاست‌گذاری و تامین اعتبار آن باید با حاکمیت باشد، اما اجرای آن باید با ایجاد انگیزه، اعتماد و تفویض اختیار و تامین معیشت معقول به دست مردم برود.

طریقت منفرد افزود: در گذشته در این زمینه امکانات قانونی وجود نداشت، اما امروز می‌توانیم همکارانی که داوطلب فعالیت در بخش دولتی هستند، با استفاده از قانون، با تمرکززدایی و تفویض اختیار هر چه بیشتر، از امکانات 80 درصدی بخش بهداشت و درمان حداکثر استفاده را ببریم. طبیعی است علاوه بر رعایت شأن و هویت علمی و اجتماعی این عزیزان، باید معیشت معقول این افراد با تمهیداتی که اتخاذ خواهد شد، رعایت شود. نمونه‌هایی که مدیریت و تصدی بخش‌ها به خود دست‌اندرکاران واگذار شده، نشان داده که کیفیت و کارایی در این بخش‌ها بسیار بالاتر است.

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: بسیاری از همکاران ما دوست ندارند از طلوع آفتاب تا نیمه‌های شب از این بیمارستان به آن بیمارستان یا مرکز درمانی در حرکت باشند تا بتوانند خواسته‌هایشان را تامین کنند. این عدم اطمینانی که در نظام دولتی سلامت برای افراد وجود دارد و این جایگاهی که این افراد در سیستم دولتی دارند، طبیعی است که نمی‌تواند نیازشان را تامین کند، اما با تفویض اختیار و تامین معقول معیشت آنها، هیچ کسی راضی نیست به طور مداوم در جهت امنیت آینده، شب و روزش را فعالیت کند. این موضوع مقدور نخواهد شد، مگر اینکه ستاد وزارتخانه به جای قیومیت‌بخشی دولتی، به خدمت‌گذار فرهیختگان این بخش در خط مقدم خدمت تبدیل شود. هدفمان صرفا پشتیبانی از این عزیزان در راستای خدمت هر چه بهتر و کیفی‌تر است.

طرح "ارتقای کمی و کیفی کارایی بیمارستان‌های دولتی از طریق ایجاد انگیزه، اعتماد به پرسنل صف، تفویض اختیار و انتظار مسوولیت" در مرحله تدوین نهایی

این تغییر روش دستوری و اجباری نیست؛ داوطلبانه است

وی گفت: جزئیات روش اجرای طرح "ارتقای کمی و کیفی کارایی بیمارستان‌های دولتی از طریق ایجاد انگیزه، اعتماد به پرسنل صف، تفویض اختیار و انتظار مسوولیت" که عزیزان ما در ستاد کشیدند، در حال تدوین نهایی است. البته تصمیم نداریم که این تغییر روشی را دستوری و اجباری کنیم. هدفمان همکاری داوطلبانه است. در صورتی که با همکاری شما این طرح موفق شود، مطمئنیم که داوطلبان روز به روز اضافه می‌شوند.

طریقت منفرد ادامه داد: اساس این روش آن است که اختیارات را در مقدم‌ترین خط ارائه خدمت یعنی بخش‌های بیمارستانی ببرد. بنابراین سعی می‌کنیم در بخش‌هایی از بیمارستان‌ها، که داوطلب اجرای این طرح هستند، حداکثر پشتیبانی و ایجاد امکانات را در وضعیت محدود فعلی داشته باشیم تا به تدریج تعلق خاطرها و احساس مسوولیت‌ها تقویت شود و این روش پایدار بماند. روشی که به فطرت انسان‌ها نزدیک‌تر است و قوانینش به طور جدی وجود دارد، بعید است که موفق نشود.

در حال حاضر حاکمیت خدمات بالینی و اعتباربخشی بیمارستان‌ها یک کار اضافه و کم‌ثمر است

وی در ادامه درباره اعتباربخشی و حاکمیت خدمات بالینی در بیمارستان‌ها، گفت: در حال حاضر به نظر می‌رسد این موضوع یک کار اضافه و کم‌ثمر است، اما اگر به سرعت گاید‌لاین‌ها تدوین شود و پزشکان انگیزه یابند که در این سیستم ورود بیشتری داشته باشند، خواهیم دید که این بستر موفقیت هر چه بیشتر روش آینده را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha