سلامت نیوز : معاون پیشگیری از معلولیتهای مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی با بیان اینکه 2 تا 5 درصد تولدهای زنده با اختلالات ژنتیکی همراه است، اظهار کرد: در ازدواج‌های فامیلی نقایص ژنتیکی نوزادان 3 تا4 برابر ازدواج‌های غریبه است.

مینو رفیعی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با تقسیم بیماری‌های مادرزادی به سه دسته عنوان کرد: بخشی از بیماریهای مادرزادی به علت «اختلالات ژنتیکی» رخ می‌دهد که این عامل در کشور بسیار شایع است. همچنین بخشی از بیماریهای مادرزادی نیز ناشی از عوامل محیطی است، به گونه‌ای که مادر در دوران بارداری (سه ماهه اول) دچار بیماریهایی مانند سرخجه یا بیماری ویروسی شود که این عوامل باعث نقص در جنین می‌شود.

وی همچنین به دسته سوم علت بیماری‌های مادرزادی اشاره کرد و گفت: برخی از بیماریهای مادرزادی نیز به هر دو دلیل مسایل ژنتیکی و عوامل محیطی رخ می‌دهند، به طوری که فرد استعداد اختلالات ژنتیکی را دارد و عوامل محیطی در تشدید بروز آن دخیل می‌شود که آلرژی و سرطان‌ها جزو این دسته‌اند.

معاون پیشگیری از معلولیتهای مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی در ادامه تاکید کرد: 60 درصد سقط جنین‌های بیش از سه بار ریشه «ژنتیکی» دارند.

رفیعی در ادامه در مورد ازدواج‌های فامیلی و نقایص ژنتیکی حاصل از آن نیز خاطر نشان کرد: به طور طبیعی در همه انسان‌ها هفت تا هشت ژن معیوب وجود دارد که در ازدواج‌های غریبه احتمال اینکه ژنهای معیوب زوجین در کنار هم قرار بگیرند حدود 2 درصد است که این رقم در مورد ازدواج‌های فامیلی بدلیل مشترک بودن اجداد زوجین سه تا چهار برابر بیشتر از ازدواج‌ با فرد غیر فامیل و به اصطلاح "غریبه" است.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی، هرچه ازدواج فامیلی نزدیک‌تر باشد(همچون ازدواج دختر عمو با پسر عمو)، خطر بیماریهای مادرزادی جنین و نوزادان تا 12 برابر افزایش می‌یابد.

وی در ادامه این گفت‌وگو، مشاوره و آزمایش ژنتیک را دو فرایند کاملا جدا از هم دانست و در توضیح آن گفت: یکی دانستن مشاوره ژنتیک و آزمایش ژنتیک اشتباهی رایج در جامعه است. مشاوره ژنتیک مهارتی خاص است؛ فرایندی که پزشک اطلاعات (شجره نامه) را از فرد یا خانواده او می‌گیرد، آن را ترسیم و با توجه به نسبت فامیلی‌، از طریق فرمولی خاص میزان خطر برای تولد فرزند محاسبه می‌شود که چه میزان امکان ابتلا به بیماری ژنتیکی در جنین یا نوزاد وجود دارد.

رفیعی اضافه کرد: بنابراین میزان خطر برای کل بیماریهای ژنتیکی و خاص محاسبه می‌شود و ممکن است در طول این فرایند نیاز باشد آزمایش خاصی نیز انجام گیرد همچون تعیین ژن ناشنوایی؛ پس از آن زوج و یا زوجین وارد مرحله آزمایش ژنتیک و به آزمایشگاه‌های تخصصی ارجاع می‌شوند.

معاون پیشگیری از معلولیتهای مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی با بیان اینکه هرچه در کشوری ازدواج فامیلی بیشتر باشد نیاز به خدمات بیشتری نیز وجود دارد، گفت: در 9 ماهه امسال 182 مرکز مشاوره ژنتیک تحت پوشش سازمان بهزیستی در کشور فعال بوده که با توجه به ازدیاد ازدواجهای فامیلی در کشور، لازم است این مراکز توسعه یابند.

وی در پایان تاکید کرد: تمامی افرادی که در بین فامیل‌ بیماری خاصی را مشاهده می‌کنند هر چند نمی‌دانند منشاء ژنتیکی دارد یا نه،‌ اگر چه با فرد غیرفامیل و غریبه هم ازدواج کنند، باید مشاوره ژنتیک را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha