شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 66003

سلامت نیوز : فرشاد نجفی پور در حاشیه دومین کنفرانس عدالت در سلامت از طریق بهینه سازی اقتصادی مراقبت از سلامت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تحقیقات انجام شده در 3 سال گذشته نتیجه گیری‌ها به سمتی است که در نظام سلامت در تخصیص هزینه‌ها دچار مشکل هستیم و تخصیص هزینه‌ها به بخش‌های ارائه و تولید کننده خدمات درمانی بیشتر اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: یک اقتصاد سلامت در صورتی بوجود می‌آید که پرداخت کننده مدیریت کند، مثلث اقتصاد سلامت شامل 3 ضلع تولید کننده، مصرف کننده و پرداخت کننده خدمات درمانی است که بخش پرداخت کننده که بیمه‌ها محسوب می‌شوند باید مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند.

نجفی‌پور با اشاره به اینکه سیاستگذاری اصلی در سلامت برعهده وزارت بهداشت است گفت: در این حوزه بیمه‌ها نقش مشورتی دارند، بنابر این همانطور که پرداخت‌کننده‌ها در بخش حمایتی هستند در سیاست‌گذاری‌ها هم باید از آنها استفاده شود.

نجفی‌پور درباره واقعی شدن تعرفه‌های خدمات درمانی اظهار داشت: برای این کار باید ابتدا قیمت واقعی تعرفه‌ها را بدست آورد و در این‌باره شیوه‌های متعددی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر واقعاً بر اساس بهای تمام شده خدمات درمانی تعرفه گذاری کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود .

مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح بیان داشت: واقعی بودن تعرفه براساس قیمت تمام شده و نظارت محکم تضمین کننده هستند و مردم از وضعیت ارائه خدمات درمانی رضایت داشته باشند.

نجفی پور خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیشتر اعتراضات مبتنی بر این است که تعرفه‌ها واقعی نیست و این اقدام باید بر اساس یک معیار مشخص انجام شود.

وی گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در مراکز دولتی، خدمات درمانی گران تولید می‌شود و این موضوع بدلیل حواشی تولید کننده هزینه است ولی در مراکز خصوصی خدمات درمانی ارزان‌تر تولید می‌شود ولی آنچه که از مردم مطالبه خواهد شد به دلایل متفاوت از نظر ما منصفانه نیست.

مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح افزود: هرچقدر هم که تعرفه‌های واقعی و براساس قیمت تمام شده تعیین شود ولی نظارت محکم و پیگیری نداشته باشیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

نجفی پور اشاره کرد: کل مشکل در ارائه خدمات درمانی در تعرفه گذاری و نظارت نیست، در تمام نظام سلامت، یکپارچگی باید اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: نظام ارجاع باید سریعتر پیاده شود و درمان براساس دستورالعمل‌های علمی در سطح کشور انجام شود.

نجفی پور ادامه داد: بیمه‌ها ، وزارت بهداشت، بخش خصوصی، قوه مقننه و دیگر دستگاهها باید کنار هم قرار بگیرند تا تابلوی ایستگاه سلامت را بر افراشته کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح درباره تجمیع بیمه‌های سلامت اظهار داشت: حدود 15 سازمان بیمه گر در کشور وجود دارد که بیمه‌های خدمات درمانی تحت پوشش قرار می‌دهند، در این اقدام بیمه‌های پایه تفاوتی ندارند ولی در ارائه بیمه‌های مکمل تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سازمان خدماتی درمانی نیروهای مسلح نیز به شبکه تجمیع بیمه‌های سلامت متصل می‌شود گفت: این سازمان برای هرگونه همکاری با سیستم کشوری آماده است ولی در قانون این موضوع بر عهده فرماندهی کل نیروهای مسلح گذاشته شده است و قرار است بعد از تکمیل زیرساختهای سازمان بیمه سلامت درباره الحاق خدمات درمانی نیروهای مسلح به این سازمان تصمیم گیری شود.

نجفی‌پور در خصوص حذف دفترچه‌های خدمات درمانی نیروهای مسلح اظهار داشت: سازمان بیش از 5 میلیون‌نفر تحت پوشش دارد و امید است تا ابتدای سال 93  دفترچه های بیمه خدمات درمانی حذف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha