سلامت نیوز :  فرزام بیدارپور ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به آمار سیستم ثبت سرطان در سال گذشته یک‌هزار و 277 نفر مبتلا به این بیماری در این استان شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ ‌به گفته وی، 189 مورد از آمار فوق‌الذکر سرطان پوست، 188 نفر سرطان معده، 119 نفر سرطان مری و 103 نفر نیز سرطان خون داشته‌اند.

وی با تفکیک میزان مبتلایان به بیماری سرطان در شهرستان‌های مختلف استان نیز اظهار کرد: 502 بیمار در سنندج، 158 نفر در شهرستان سقز، 147 نفر در شهرستان مریوان، قروه و دیواندره 73 بیمار، بانه 41 بیمار و در کامیاران نیز 33 بیمار مبتلا به سرطان در سال گذشته شناسایی شده‌اند.

کاهش سن سرطان در کردستان

وی از کاهش سن سرطان نسبت به سال‌های گذشته در این استان خبر داد و گفت:‌ میانگین سنی مبتلایان به سرطان استان کردستان در سال گذشته بین 55 تا 64 سال سن بوده است و این در حالی است که در سال‌های 88 و 89 سن بیشتر مبتلایان به سرطان بین 87 تا 80 سال سن بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شیوه زندگی انسان‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی را دو عامل مهم در افزایش تعداد مبتلایان به بیماری سرطان دانست و تصریح کرد: مصرف آب‌های ناسالم به ویژه آرسنیک‌دار یکی از مهم‌ترین دلایل مبتلا شدن به این بیماری است.

بیدارپور تشخیص زودهنگام بیماری در جلوگیری از گسترش و حتی درمان قطعی آن را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: یک سوم سرطان‌ها در صورت تشخیص زودهنگام یعنی در مرحله نخستین شروع بیماری، قابل درمان هستند.

به گفته وی، میانگین کشوری شناسایی و ثبت سرطان در کشور 100 بیمار سرطانی به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است که بر این اساس باید سالانه یک‌هزار و 500 بیمار مبتلا به سرطان در کردستان شناسایی شود.

فعالیت 19 مرکز پاتولوژی در کردستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: در حال حاضر 19 مرکز پاتولوژی در کردستان فعال و   نمونه‌های تایید شده را بر اساس نوع سرطان برای دانشگاه علوم پزشکی ارسال می‌کنند.

وی غربالگری را بهترین گزینه برای تشخیص سرطان دانست و گفت: این عمل موجب شناسایی سریع بیماری در نقطه آغاز می‌شود و کار درمان و جلوگیری از رشد بیماری را تا 95 درصد افزایش می‌دهد.

به گفته بیدارپور، در مرحله نخست بیماری تنها با یک عمل جراحی می‌توان مانع از پیشرفت بیماری شد.

وی در ادامه با اشاره به وجود آرسنیک و فلزات سنگین در آب آشامیدنی برخی از مناطق استان، گفت: خوشبختانه این مشکل با اجرای پروژه‌ تامین آب آشامیدنی سالم در شهرهای بیجار، قروه و دلبران رفع شده است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، آب آشامیدنی این مناطق در طول سال به منظور جلوگیری از بروز هر مشکلی به صورت مرتب مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

بیدارپور خاطرنشان کرد: معضل اصلی استان در حال حاضر در این حوزه استفاده برخی از روستائیان از آب چاه‌های خانگی است که می‌تواند خطر مبتلا به سرطان را به علت آلودگی آب افزایش دهد.

وی اضافه کرد: میزان استفاده مردم مناطق روستایی از آب چاه‌های خانگی به ویژه در فصل گرما افزایش می‌یابد و وجود مقدار قابل توجه نیترات در این آب‌ها خطر ابتلا به بیماری سرطان را در آنها بیشتر می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران در زمینه کم‌کاری در بحث اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مردم، اظهار کرد: نبود اعتبار و بودجه لازم مهم‌ترین دلیل کم‌رنگ بودن برنامه‌های اطلاع‌رسانی در این حوزه است.

وی تصریح کرد: با وجود کمبود بودجه کارهای بسیار خوبی انجام شده و در حال حاضر نیز ویژه برنامه‌‌ای در قالب 10 قسمت در حال ساخت است که به زودی در شبکه استانی پخش می‌شود.

بیدارپور افزود: در بحث آموزش نیز با بهره‌گیری از توان رابطین بهداشتی در مراکز بهداشت و همچنین بهورزان در خانه‌های بهداشت سطح استان کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

تدوین شجره‌نامه بیماران سرطان کولورکتال در کردستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایان شناسایی و تدوین شجره‌نامه بیماران سرطان کولورکتال در استان را از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی به کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد و گفت: تا کنون 139 نفر از اطرافیان بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال در استان مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که منجر به شناسایی 46 بیمار جدید شده است.

سرطان کولورکتال واژه‌ای است که برای توضیح سرطان‌های «غده‌ها، برآمدگی‌ها، تومورها» کولون «روده بزرگ» و رکتوم بکار می‌رود که یکی از معمولترین سرطان‌ها در دنیا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha