مسوول پژوهشكده بیوتكنولوژی گیاهان دارویی دانشگاه تبریز گفت: باموافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پژوهشكده جدیدی با عنوان " بیوتكنولوژی گیاهان دارویی " امسال در دانشگاه تبریز راه‌اندازی می‌شود.

دكتر ابولقاسم محمدی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پژوهشكده در امر استفاده از روش‌های بیوتكنولوژی بررسی، شناسایی و ثبت گونه‌های گیاهی دارویی فعالیت خواهد داشت.

به گفته‌ی وی، با فعالیت این پژوهشكده راه‌های جلوگیری از انقراض آن‌ها و نیز بهره‌برداری بهینه از این گیاهان مدنظر خواهد بود.

وی، استان آذربایجان شرقی را از غنی‌ترین منابع ژنتیكی دارای گونه‌های گیاهی، جانوری، میكروارگانیسم‌ها و ژرم پلاسم‌ها در عرصه جهانی دانست و افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر ژرم پلاسم گیاهی كشور، به ویژه گیاهان دارویی در معرض تهدید قرار گرفته است.

محمدی یادآور شد فعالیت‌های پژوهشكده بیوتكنولوژی گیاهان دارویی در قالب برنامه‌های كوتاه مدت و درازمدت پیش‌بینی شده است.

در این رابطه بررسی كال‌زایی گیاهان دارویی، بخصوص گیاهان دارویی در حال انقراض، ارزیابی امكان تولید مواد موثره دارویی در شرایط محیط آزمایشگاهی ، مطالعه تنوع ژنتیكی گیاهان دارویی با استفاده از نشانگرهای مولكولی و تجزیه مواد موثره گیاهان دارویی از جمله اهداف كوتاه مدت این پژوهشكده اعلام شده است.

با راه‌اندازی این مركز پژوهشی تعداد پژوهشكده‌های دانشگاه تبریز به شش پژوهشكده می‌رسد. در زمان حاضر پژوهشكده‌های فیزیك كاربردی و ستاره شناسی، مركز تحقیقات علوم پایه ، موسسه تحقیقات علوم اجتماعی، موسسه تحقیقات سه علامه تبریزی و گروه پژوهشی جغرافیا در دانشگاه تبریز فعالیت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha