سلامت نیوز : مرتضی صفوی در گفت‌و گو با فارس با تشریح خواص «پروبیوتیک‌ها» و «پره بیوتیک‌ها» اظهار کرد: پژوهش‌های اخیر در رابطه با سلامت انسان نشان داده این دسته از میکرو ارگانیسم‌ها برای سیستم گوارش بسیار مفید هستند.

وی افزود: واژه یونانی «پروبیوتیک» به معنای «برای زندگی» است و یکسری موجودات ریز و زنده را شامل می‌شود که در صورت مصرف آنها به اندازه کافی با توازن میکروبی که در روده‌ها ایجاد می‌کند اثر خوبی روی فرد دارند.

صفوی اضافه کرد: پروبیوتیک‌ها در غذاها و مکمل‌های غذایی که به صورت رژیمی تهیه می‌شود وجود دارد. در فرآیند تولید «لاکتو باسیل» و «بی سی دو باکتریا» به این مواد غذایی اضافه می‌شود و به طور مثال در حال حاضر ماست پروبیوتیک با برندهای تجاری مختلف در بازار وجود دارد که مانند ماست معمولی است با این تفاوت که توسط باکتری‌های بیوتیک غنی شده است. هر گرم ماست پروبیوتیک حداقل 10 پروبیوتیک زنده (به غیر از باکتری‌های معمولی ماست) دارد .

به گفته وی بعضی فرآورده‌های دیگر حاوی پروبیوتیک مثل پنیر، شیرینی‌های پروبیوتیک و مکمل‌های دارویی پروبیوتیک به صورت قرص و کپسول نیز در بازار موجود است.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ایمنی بدن را افزایش می‌دهند مثلاً تحقیقات نشان داده در صورتی که مادران باردار 6 ماه این محصولات را مرتباً مصرف کنند ابتلا به اگزما در نوزادان آنان به نصف کاهش می‌یابد.

وی همچنین درباره «پره بیوتیک‌ها» توضیح داد: این دسته از مواد مغذی شامل کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم «اینولین» و «فروکتوراولیگوساکارید» و خوراک پروبیوتیک‌ها هستند که در موز، عسل، کنگر، غلات، مارچوبه، سیر و پیاز وجود دارند.

صفوی افزود: پره بیوتیک‌ها رشد و فعالیت‌باکتری‌های مفید روده را افزایش می‌دهند و تعداد آنها را بیشتر می‌کنند و عوامل بیماری‌زا را نیز کاهش می‌دهند. این مسئله در بهبود گوارش و سلامت روده تأثیر بسیار مثبت دارد و از مرگ سلول‌های سالم روده جلوگیری می‌شود.

وی تأکید کرد: پروبیوتیک‌ها و پره بیوتیک‌ها علاوه بر اینکه از اختلالات دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند، چاقی، دیابت نوع دوم و کلسترول بد خون را هم کاهش می‌دهند.

این متخصص تغذیه گفت: سال‌های سال بود که باکتری‌ها به عنوان عوامل بیماری زا و دشمنان بشر شمرده می‌شدند اما تحقیقات علمی نشان داد که باکتری‌های مفید وجود دارند که به سلامت انسان کمک می‌کنند. البته انسان از قرن‌ها پیش از این باکتری‌ها استفاده می‌کرد مثلاً تبدیل کردن شیر به فرآورده‌های لبنی دیگر چون ماست و پنیر با استفاده از این ویژگی است که علاوه بر طولانی شدن عمر ماده غذایی خاصیت «عدم تحمل لاکتوز» نسبت به مصرف شیر را نیز ندارد.

صفوی اظهار کرد: تحقیقات سال‌های اخیر در اروپا و آمریکا و اثبات نفش پروبیوتیک‌ها و پره بیوتیک‌ها در سلامت انسان باعث شده کارخانجات و تولید کننده‌های فرآورده‌های غذایی حاوی این مواد موفقیت بیشتری کسب کنند و به تولید بیشتر ترغیب شوند. به طوری که تحقیقات جدید زمینه‌ای فراهم کرده که مواد غذایی دیگری مثل سبزیجات و گوشت‌های تخمیر شده تولید شود.

وی با بیان اینکه در روده انسان بیش از 100 تریلیون باکتری زنده وجود دارد، افزود: پروبیوتیک‌ها مانع رشد باکتری‌های مضر روده می‌شوند و در ساخت مواد ضروری بدن مانند ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه نقش دارند ، عوامل بیماری زا را کاهش می‌دهند و سیستم ایمنی بدن افرادی که با مصرف آنتی بیوتیک‌ها تحلیل رفته بالا می‌برند.

این متخصص با اشاره به نقش درمان و پیشگیری در پروبیوتیک‌ها گفت: با افزایش ایمنی بدن نقش پیشگیری از بیماری‌ها و با کمک به سلامت دستگاه گوارش نقش درمان را در افرادی که بیماری گوارشی دارند ایفا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha