یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 66019

سلامت نیوز : رئیس کمیته محیط ‌زیست شورای شهر تهران در مورد افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی در ایجاد سرطان‌ها، بقایای سموم و نیترات در مواد غذایی، خطر اشعه UV،عقب‌ماندگی وزارت بهداشت و افت 63رتبه‌ای عملکرد محیط ‌زیست ایران سخن گفت. به گزارش فارس، معصومه ابتکار در همایش سرطان و پیشگیری که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، افزود: 4/71 درصد مردم ایران بر اساس آخرین سرشماری سال 90 در شهرها زندگی می‌کنند اما با وجود سرعت بالای شهرنشینی توسعه پایدار رخ نداده و آلاینده‌های زیست محیطی با سرعت بسیار بالا در حال شکل‌گیری است و شیب صعودی افزایش سرطان را در کشور شاهد هستیم. وی ادامه داد: افزایش آلاینده‌های زیست محیطی به قدری است که طبق آمارها 30 درصد عوامل سرطان‌زا منشاء محیطی و زیست محیطی دارند که البته قابل پیشگیری است و شیوه زندگی و آلاینده‌هایی که روزانه فرد با آنها مواجه می‌شود نقطه آغاز پیشگیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ ابتکار در مورد وضعیت شهر تهران گفت: آلودگی هوا بزرگترین معضل زیست محیطی است و در سال 84 برنامه علمی برای کنترل آلودگی هوا بر اساس داده‌ها و تجربیات بین‌المللی عملیاتی شد اما متأسفانه به تعطیلی کشانده شد و استاندارد‌ها ارتقا نیافت. دانشیار ایمونولوژی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ذرات کمتر از 5/2‌میکرون بسیار خطرناک است و از سوی سازمان بهداشت جهانی حدود 4 ماه پیش ذرات ریز خطرناک دیگری با نام ذرات دیزل شناسایی شد که از عوامل سرطان‌زا محسوب می‌شود. وی گفت: در تهران از این آلودگی‌ها رنج می‌بریم و دو آلاینده‌ای که از سال 88 در تهران افزایش یافته و در شهرهای دیگر دنیا وجود ندارد یکی بنزن است که در ایجاد سرطان خون نقش دارد و دیگری فیبر آزبست که در ایجاد سرطان ریه موثر است که به‌طور قطع در ایجاد این سرطان‌ها نقش اساسی دارند، اما متأسفانه از سوی دستگاه‌های مسئول اقدام جدی انجام نشده است.

ابتکار با اشاره به برنامه کنترل آلودگی هوا در شورای شهر افزود: جلسات متعددی در این زمینه برگزار اما محدودیت‌ها، موانع و همچنین اجرا نشدن برنامه در سطح ملی باعث ناکامی این جلسات شد.وی افزود: بارها هشدار داده و اعلام کرده‌ایم که علت رشد سرطان در کشور به عوامل عجیب و غریب مربوط نمی‌شود و دلایل روشنی دارد که راه‌حل آن نیز مشخص است. همان گونه که شهرهای دیگر جهان مسائل پیچیده را حل کردند بنابراین در این زمینه به جلب مشارکت مردم، مدیریت مناسب و اراده ملی نیازمند هستیم.رئیس کمیته محیط ‌زیست شورای شهر تهران نسبت به وجود بقایای سموم، نیترات و کود شیمیایی و اقلام غذایی هشدار داد و افزود: آمارها مسائل نگران‌کننده‌ای را نیز نشان می‌دهند البته در سطح شهر تهران موانع متعددی را وضع کردیم اما به‌طور کلی اجرا نشد.وی تصریح کرد: 90‌درصد فرآورده‌های غذایی تهران از میادین میوه و تره‌بار عبور می‌کند و بر خلاف تمایل مسئولان شهری آنها را قانع کردیم تا مواد غذایی با نظارت جدی به دست مردم برسد.

بنابراین در سال 88 تمام مواد غذایی از نظر فلزات سنگین و... باید پایش می‌شد. با وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را برگزار کرده‌ایم و نتیجه این شد که محصولات خارج از استاندارد‌ها به تدریج حذف شوند.ابتکار گفت: در حال حاضر اکثر اقلام پروتئینی، میوه و سبزی در شهر تهران از سال گذشته بر اساس مجوزها و استانداردهای لازم پایش شده و این نتایج نگران کننده بوده است.

سموم خارج از رده در کاهوها

رئیس کمیته محیط ‌زیست شورای شهر تهران افزود: بر اساس این نتایج،در بسیاری از سبزیجات پهن‌برگ و کاهو بقایای سموم از رده خارج شده مشاهده و سموم از تاریخ گذشته یا توصیه نشده در این اقلام دیده شده است.وی تصریح کرد: همچنین میزان نیترات و فلزات سنگین در مواد پروتئینی بیش از حد استاندارد‌ها و نیاز وجود دارد.وی گفت: سال‌هاست بخش‌های نظارت بر موادغذایی و وزارت بهداشت عقب‌ماندگی دارند و حرکتی جدی در این زمینه انجام نداده‌اند، در حالی که باید حرکات را در سطوح ملی آغاز کنیم. این دانشیار ایمونولوژی دانشگاه تربیت مدرس در مورد پایش امواج نیز گفت: انواع امواج را از طریق دکل‌های مخابراتی و سایر منابع در سطح شهر تهران شاهد بودیم بنابراین شورای شهر در سال 89 نظارت بر تمام امواج صادره از سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و سایر منابع را تصویب کرد اما در سطح شهر سیستم پایش و نظارت وجود ندارد که با مخالفت و رد شدن مواجه شد.وی افزود: در چند ماه اخیر این مصوبه شورای شهر عملیاتی شده و تمام امواج صادره از مراکز مختلف قائل به نظارت شده‌اند و هیچ موجی در این مورد استثنا نیست.

اشعه خطرناک UV

ابتکار همچنین در مورد تابش UV گفت: میزان تابش این اشعه در شدید‌ترین حالت بین 10 تا 12 است که در تهران در اغلب موارد بین 9 و 11 گزارش شده است.وی تصریح کرد: در این مورد اطلاع‌رسانی مناسب را خواستاریم تا مردم با استفاده از عینک آفتابی، کرم‌های ضد آفتاب و پوشش مناسب از پوست و چشم خود محافظت کنند.ابتکار در مورد شرایط محیط‌زیست نیز گفت: مسئولیت اصلی در مورد آلاینده‌های محیط‌زیست برعهده دولت‌ها و مسئولان اجرایی است به طوری که حفظ محیط‌زیست وظیفه حاکمیتی و رسالت اصلی دولت‌ها حفظ و ارتقای محیط‌زیست است.رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد تنزل جایگاه محیط‌زیست کشورمان در سطح بین‌المللی هستیم به طوری که طبق شاخص‌های جهانی 63 رتبه در عملکرد زیست‌محیطی افت کرده‌ایم. وی افزود: دولت‌ها نسبت به وظایف خود در ارتقای بهبود محیط‌زیست باید جدی‌تر باشند تا مردم کمتر در معرض آلودگی‌ها قرار گیرند.

مرگ سالانه ۵ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا

از سوی دیگر پرداخت نشدن اعتبارات شبکه حمل و نقل عمومی از سوی نمایندگان مجلس به‌عنوان یکی از دلایل گستردگی بحران آلودگی هوای پایتخت عنوان شده است. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه علاوه بر این، امراض ناشی از آلاینده‌های هوا مشکل بزرگ دیگری است که آلودگی هوا به مردم تهران تحمیل کرده، تاکید کرد: مسئولان با تعطیلی پایتخت و تحمیل نزدیک به هزار میلیارد تومان خسارت مالی ناشی از آن به اقتصاد کشور موافقت می‌کنند در حالی که با پرداخت همین مبلغ در جهت گسترش حمل و نقل عمومی مخالفت می‌‌کنند. مهرداد بائوج لاهوتی با بیان اینکه مجلس قبل از تشدید آلودگی هوا این موضوع را پیش‌بینی کرده و نسبت به آن هشدار داده بود، اضافه کرد: متاسفانه نیازهای جامعه با مسائل سیاسی ادغام شده و اعتبارات موضوع برای گسترش حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا پرداخت نمی‌شود.لاهوتی به‌عنوان نمونه به پرداخت نشدن دو میلیارد دلار کمک به مترو با وجود تصویب مجلس، تایید شورای نگهبان و موافقت مجلس اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در صندوق ذخیره ارزی بودجه لازم موجود بود و هیچ ‌گونه مشکلی برای پرداخت آن وجود نداشت.

این عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه آلودگی هوا به‌عنوان حادثه‌ای وحشتناک، واقعیت تلخی است که همه آن را می‌دانند، خاطرنشان کرد: کاهش آلودگی هوا نیازمند عزم و ار‌اده ملی است. وی درخصوص ۵ ساله شدن زمان مراجعه خودرو‌ها به مراکز معاینه فنی گفت: فاصله زمانی ۵ سال برای معاینه فنی زیاد است و باید کوتاه‌تر شود و به دو سال کاهش پیدا کند.به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهرداد بائوج لاهوتی افزود: طرح کاهش زمان معاینه فنی از ۵ سال به دو سال تا دو هفته آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.باوجود بحث‌های بسیار بر سر استاندارد نبودن سوخت در کشور دیروز مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به آلودگی هوای تهران گفت: با توجه به فضایی که در شهر تهران داریم اگر پا‌ک‌ترین و طبیعی‌ترین سوخت را که چوب است استفاده کنیم نیز دود آن همه را خفه می‌کند.فرهاد احمدی با اشاره به اینکه آلودگی هوای تهران به خاطر بنزین نیست، گفت: محصولاتی که در پروژه‌های ارتقای کیفیت تولید شده مطابق استانداردهای روز است.احمدی با اشاره به استانداردهای یورو 4 و 5 اختلاف آنها را در گوگرد نفت سفید و نفت گاز خواند.

انتقال مشکلات تهران به سایرشهر‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از توسعه حمل و نقل عمومی به‌عنوان راهکار رفع آلودگی هوای تهران نام برده و گفته است: علاوه بر این باید در جهت کنترل جمعیت از طریق انتقال وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی از تهران و تفویض اختیار به استان‌های دیگر اقدام شود چرا که حجم جمعیتی که روزانه به تهران مراجعه می‌کنند، بسیار وسیع است.امید کریمیان افزود: عدم استفاده از سیستم سوخت‌رسانی مناسب، وجود خودروهای تک سرنشین و حجم زیاد سرب و سایر آلاینده‌ها در بنزین مصرفی، از جمله عواملی‌اند که در آلودگی هوای تهران تاثیرگذار هستند.وی با ابراز رضایت از گسترش متروی تهران در سال‌های اخیر و جابه‌جایی بخش قابل توجهی از جمعیت به وسیله مترو، اعلام کرد: حمایت‌هایی که تا کنون از مدیریت شهری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو انجام شده، کافی نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha