یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷

در حالی كارشناسان نسبت به افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه كودكان هشدار می دهند كه لایحه حمایت از اطفال نهایی شده و به قول اعضای كمیسیون حقوقی قضایی، انقلابی در حمایت از اطفال رخ خواهد داد.

دادگاه اطفال رسمی شد؛ قیام كنید
سلامت نیوز : در حالی كارشناسان نسبت به افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه كودكان هشدار می دهند كه لایحه حمایت از اطفال نهایی شده و به قول اعضای كمیسیون حقوقی قضایی، انقلابی در حمایت از اطفال رخ خواهد داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ در سال های اخیر، آمارهای ارائه شده از كودكان كار، كودكان خیابانی، كودكان متكدی و كودك آزاری های متعدد قابل تامل بوده است. به نحوی كه در این سال ها از كارشناسان و آسیب شناسان تا مسئولان قضایی هم لب به گلایه برداشته و خواستار كاهش آسیب های اجتماعی شده اند. هر چند طرح تحول اجتماعی نقطه امیدی برای كاهش آسیب ها به ویژه برای كودكان بود ولی نبود اعتبارات لازم برای اجرای این طرح و اجرای نشدن صحیح آن نتوانست باری از دوش كودكان آسیب دیده و آسب پذیر بردارد.

حالا كودكان كار، كودكان خیابانی و كودكان متكدی و بازمانده از تحصیل برای دولت ها به نوعی چالش تبدیل شده اند كه باید هر چه زودتر رفع شود. در این میان دکتر قاسم‌زاده عضوهیات مدیره انجمن پویا ،فعال در زمینه کودکان کار می گوید: پژوهشی طولی به مدت 5 سال در زمینه وضعیت کودکان کار تهران انجام شد که یافته‌ها نشان دادند اکثر این بچه‌ها دارای خانواده هستند و فقط نزدیک 15 درصد این کودکان اصلا خانواده ندارند.

والدین متهم ردیف اول کودک آزاری
این روان شناس می گوید: پژوهش دیگری پیرامون کودک آزاری انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که بیشتر آزارها در خانواده و توسط پدر و مادر واقعی اتفاق می‌افتد. نه ناپدری و نامادری، که موضوع بسیار دردناکی است. هر چند اقدام بهزیستی برای راه اندازی اورژانس اجتماعی تاثیر گذار بود اما فاطمه اشرافی كارشناس اجتماعی در مورد برخی از آسیب های اجتماعی كودكان به ویژه كودك آزاری می گوید: دقیقا، کودک آزاری فقط این نیست که سیخ داغ روی تن کودک بگذاریم.

مسئله این است که ما در حال خارج کردن بچه از مسیر طبیعی‌اش هستیم. حتی بنا بر گفته آقایان اگر 70 درصد این کودکان خارجی‌اند با 30 درصد بقیه چه کار کرده‌اند؟ وی ادامه می دهد: ما در واقع بذر خشونت ثانویه ایجاد می کنیم، در واقع ما این کودک را از آسیب‌پذیری جدا می‌کنیم و آسیب زده اش می‌کنیم.

شاید اگر قانون جامعی بود
حالا كودكان آسیب دیده در مراكز بهزیستی، گرمخانه های شهرداری و یا تحت حمایت كمیته امداد زندگی را می گذرانند. زندگی كه می توانست بهتر از این رقم بخورد. شاید اگر قانون جامعی بود پسرك و دخترك دستفروش بعد از مدتی با تعهد نامه از مراكز بهزیستی خارج نمی شدند. شاید اگر قانون جامعی بود شاهد دستفروشی دختران گل فروش، كبریت فروش، سبزی فروش، فال فروش و غیره نبودیم. شاید اگر قانون جامعی بود كودكان دارای والدین معتاد مورد آزار و اذیت قرار نمی گرفتند.این اظهار نظرهای كارشناسی و حتی كمبودها نشان می دهد باید قانونی محكم و كامل برای حمایت از كودكان داشته باشیم تا چنین آسیب‌هایی نسل جوان كشور را تهدید نكند.

لایحه حمایت از كودكان نهایی شد
محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت وگو با خبرنگار «حمایت» اعلام كرد: لایحه حمایت از کودکان در این کمیسیون تصویب شد و برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارسال شده است. وی گفت: در این لایحه برنامه جامعی برای اطفال ارائه شده كه بسته كاملی است. حتی در این لایحه در مورد تشكیل شعب تخصصی اطفال در تمامی دادگستری ها مبنی بر ایجاد دادگاه اطفال هم دیده شده است. این عضو كمیسیون قضایی مجلس گفت: موضوع كودك آزاری، تجارت كودكان، تكدی گری، سوء استفاده از كودكان، حمایت از خانواده و كودكان كار مطرح است.

محمدعلی اسفنانی گفت: این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس بررسی شده و تا پایان سال به تصویب نهایی در صحن علنی می رسد.مظفر الوندی دبیر كنوانسیون حمایت از حقوق كودك و مشاور وزیر دادگستری نیز در گفت و گو با «حمایت» می گوید: این لایحه بسیار كامل است و در صورت نهایی شدن و تصویب، بسیاری از تنش های قانونی در لایحه حمایت از كودكان را رفع خواهد كرد.

حالا كارشناسان و صاحب نظران اجتماعی انتظار می كشند تا با تصویب و ابلاغ این قانون بر نحوه اجرای آن اقدام كنند تا حقوق نادیده گرفته شده در برخی از حوزه های مربوط به كودكان احیا شود.

دكتر علی فایضی كارشناس حقوق هم در گفت و گو با «حمایت» می گوید: هر چند قوه قضاییه با همان قوانین قبلی قضاوت های خوبی به نفع كودكان داشته است اما این قانون جدید می تواند دستان دستگاه قضا را برای احقاق حقوق كودكان بازتر كند تا دیگر شاهد نامهربانی به كودكان نباشیم.

حالا كودكان آسیب دیده چشم انتظار تصویب قانون كودكان هستند تا با ابلاغ و اجرایی شدن باری از دوششان برداشته شود. این لایحه را می توان انقلابی در حمایت از حقوق كودكان در كشور عنوان كرد و در كنار كنوانسیون حقوق كودك نقش ایران را در حمایت از كودكان پر رنگ تر از سایر كشورها خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha