یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 66026
سلامت نیوز : کیفیت‌ بنزین‌های تولید داخل همواره یکی از موارد بحث‌برانگیز بوده است. اخیراً مدیر‌عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته بود وجود ترکیب‌های سرطان‌زا در بنزین خطرناک‌ است که براساس یورو 4 این ترکیب‌ها باید زیر یک درصد باشد ولی بر مبنای نتاریج آزمایش‌های انجام شده میزان این ترکیب‌های سرطان‌زا در بنزین‌های تولید داخل 2 تا 3 برابر استاندارد یورو 4 است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ این موضوع را با چند نفر از مسئولان و خود مدیر‌عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در میان گذاشتیم و آنها چنین گفتند:

دکتر یوسف رشیدی، مدیر‌عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:
مشکل بزرگ ما در جمع‌آوری بخار‌های بنزین است. در جایگاه سوخت‌گیری باید نازل بنزین و ورودی باک از استاندارد لازم برخوردار باشد تا بخار‌های کمتری وارد هوا شود. وزارت نفت و شرکت پالایش برنامه جمع‌آوری بخار‌های بنزین را در دست دارند، اما هنوز جایگاه‌های سوخت کاملاً تجهیز نشده‌اند، در حالی که آلاینده بنزین از پوست دست هم به خوبی جذب و وارد خون می‌شود و سرطان‌زا بودن آن به اثبات رسیده است.

کیفیت بنزین ما هنوز به استاندارد‌های لازم نرسیده و به طور مثال گازوییلی که در جایگاه‌هایی به غیر از جایگاه شرکت واحد اتوبوسرانی استفاده می‌شوند، گوگرد زیادی دارند و باعث آلودگی هوا می‌شوند.

دکتر رسول خضری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس:
بیشترین آلودگی هوا ناشی از نوع بنزین خودرو‌هاست که قرار بود تا سال 90 به استاندارد یورو 4 برسد که این امر محقق نشد و به تبع آن هم کیفیت سوخت و هم خودرو‌ها پایین آمد. یکی از گاز‌های خطرناکی که از بنزین ناشی می‌شود مونواکسید کربن است که با سرطان ریه مرتبط است. ما همواره می‌گوییم سیگار حاوی 4 هزار ماده سمی است، حال تصور کنید، دود ماشین چند برابر سیگار مواد سمی تولید می‌کند.

دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:
طبق مصوبه دولت و براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بنزین‌های داخلی باید به استاندارد  یورو 4 ارتقای کیفیت پیدا کنند. در حال حاضر، بنزین‌های داخلی استاندارد یورو 2 است و ما پیگیر هستیم که کیفیت بنزین‌ها ارتقا پیدا کند اما برخی مطالب در مورد ترکیب و کیفیت سوخت گفته می‌شود که مستند و علمی نیست و ما در تحقیقات به این نتیجه نرسیدیم که مشکل جدی ایجاد می‌کند. در مجموع براساس قوانین باید کیفیت آن ارتقا پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha