یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 66027

رییس‌جمهوری گفته بود پیش از سرمای سخت زمستان دوهزار کانکس به این منطقه می‌فرستد حالا اما نه تنها از کانکس‌ها خبری نیست بلکه زلزله‌زدگان حتی برای گرم کردن چادرهای‌شان نفت هم ندارند.

5000 روستایی زیر چادر و چادرها زیر برف
سلامت نیوز : روز پس از زلزله در روستاهای خراسان‌جنوبی سکنه 25 روستا که گفته می‌شود حدود پنج‌هزار نفرند، در هوای زیر صفر در چادر زندگی می‌کنند. رییس‌جمهوری گفته بود پیش از سرمای سخت زمستان دوهزار کانکس به این منطقه می‌فرستد حالا اما نه تنها از کانکس‌ها خبری نیست بلکه زلزله‌زدگان حتی برای گرم کردن چادرهای‌شان نفت هم ندارند.

 جواد هروی، نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی که به روستاها و مناطق زلزله‌زده خراسان‌جنوبی سفر کرده، وضعیت زلزله‌زدگان این منطقه را اسفبار توصیف کرد و به «بهار» گفت: در روستاهای زلزله‌زده برف آمده در حالی که زلزله‌زدگان هنوز در چادرهای هلال احمر زندگی می‌کنند و دولت حتی سوخت برای پر کردن چراغ‌های نفتی هم در اختیار آن‌ها نگذاشته و مجبورند در این شرایط هر روز دنبال نفت باشند.

اگر حمایت از مردم در چنین شرایطی کار و وظیفه دولت نیست، پس وظیفه کیست؟ حتی وعده‌های خود رییس‌جمهوری برای امداد موقت زلزله‌زدگان هم عملی نشده و صدای این روستاییان سرگردان هم به جایی نمی‌رسد آ‌‌‌ن‌قدر که مردمان مظلوم و بی‌پناهی هستند. در هفته‌های اخیر 172 نماینده مجلس به دلیل وضعیت نگران‎‌کننده زلزله‌زدگان خراسان‌جنوبی به رییس‌جمهوری تذکر دادند و خواستار اقدام فوری برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان زهان در خراسان‌جنوبی شدند اما دولت که به دلیل شرایط دشوار زلزله‌زدگان پس از زلزله امسال در تعدادی از روستاهای آذربایجان‌شرقی و نیز روستاهای منطقه زهان و بیرجند خراسان‌جنوبی در ماه‌های اخیر به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، به این نقدها پاسخ عجیبی داد و در نهایت فرید لطیفی، معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران آب پاکی را روی دست منتقدان ریخت وگفت: «دولت مسبب زلزله نبوده که به مردم بدهکار باشد.

پس از زلزله 5/5 در مقیاس ریشتر در «زهان» و دیگر روستاهای پیرامونی در پانزدهم آبان امسال، بافت روستایی فرسوده این مناطق به شدت تخریب و تعداد زیادی از روستاییان در آستانه زمستان آواره و بی‌خانمان شدند. محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر پس از این حادثه اعلام کرد پنج‌هزار نفر در منطقه زهان و بیرجند زیر چادرند و حالا به گفته نماینده قائنات که به این شهر سفر کرده، هنوز هم زلزله‌زدگان زیر چادر و چادرها زیر برف مانده‌اند. هروی با انتقاد از عملکرد دولت در امداد‌رسانی به زلزله‌زدگان خراسان‌جنوبی گفت: شخص آقای احمدی‌نژاد، در مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی گفت که پیش از آغاز سرما دولت دوهزار کانکس برای روستاهای زلزله‌زده خراسان‌جنوبی ارسال می‌کند اما از این وعده دو‌هزارتایی حتی صد کانکس هم به مناطق زلزله‌زده ارسال نشده است!

هروی افزود: هوا در منطقه قائنات و زیرکوه بسیار سرد است و چادر نمی‌تواند گرمابخش زلزله‌زدگان باشد. دولت به هیچ یک از وعده‌هایی که برای اسکان زلزله‌زدگان داده بود، عمل نکرده و زلزله‌زدگان وضعیت باورنکردنی و غم‌انگیزی دارند، اول که به آن‌ها گفتند اگر کانکس بخواهید، باید پول آن را بدهید الانم که برای گرم کردن چادرهایشان باید نفت بخرند و من نمی‌دانم با این وضعیت، زلزله‌زدگان این منطقه تا کی باید در چادر بمانند، نمی‌دانم مگر آن‌ها جزو مردم این کشور نیستند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha