سلامت نیوز : مشکلات مالی سبب افزایش نزاع‌های خیابانی شده‌اند تا آنجا که در شش ماهه اول سال‌جاری 6500 مورد مجروحیت ناشی از ضرب و جرح به اورژانس تهران گزارش شده است. به گفته کارشناسان آمار نزاع‌های خیابانی و ضرب وجرح‌ها رو به افزایش است و این موضوع زنگ خطری برای جامعه محسوب می‌شود. حسن عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران گفت: «در شش ماهه اول سال‌جاری 6500 مورد مجروحیت ناشی از ضرب و جرح به اورژانس تهران گزارش شده است و از ابتدای مهرماه تا اوایل بهمن ماه نیز ماموران اورژانس پایتخت به مداوای حدود 340 مورد مجروحان ناشی از درگیری‌های خیابانی در تهران پرداختند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ آماری که او ارائه داد، تنها مختص به تهران و مواردی است که به اورژانس گزارش داده شده است و این مسئله تاسف بیشتری برجای می‌گذارد. همچنین روزانه 1800 مراجعه‌كننده در سراسر كشور به پزشكی‌قانونی می‌روند تا پزشك، جراحت‌ها، كبودی‌ها و شكستگی‌های ناشی از دعوا را بر بدن آنها تشخیص داده و برای ارائه به دادگاه به ثبت برساند.علاوه بر این نگاهی به آمار پزشكی‌قانونی در سه ماهه نخست امسال نشان می‌دهد كه در همه استان‌های كشور، به ازای هر صدهزار نفر، حداقل صد نفر در نزاع دخیل بوده‌اند و از آغاز امسال تا پایان مرداد همین درگیری‌ها سبب شده تا 48هزار پرونده به پرونده‌های ارجاعی پزشكی‌قانونی فقط در استان تهران افزوده شود.بررسی‌ها نشان می‌‌دهد؛ مسائلی چون بیكاری، تورم و شیوع مواد محرك صنعتی، آستانه تحمل افراد را پایین آورده است و افراد كوچك‌ترین فحاشی را تبدیل به یک درگیری خیابانی می‌‌كنند.

آمارها نشان می‌‌دهد که 63.4 درصد از افرادی كه درگیر نزاع می‌شوند متاهل هستند و 36.5 درصد مجرد. می‌توان چنین استنباط كرد كه فشار مالی بیشتر بر متاهل‌ها آمار نزاع را هم افزایش می‌دهد. همچنین 12.2 درصد از نزاع‌ها به علت رعایت نكردن حقوق دیگران رخ داده و سهم مسائل مربوط به راهنمایی و رانندگی 6.4 درصد است. این در حالی است كه عواملی چون آسیب‌های اجتماعی و مسائل خانوادگی نیز به ترتیب 24.2 و 25.5 درصد نقش دارند. همچنین تحصیلات بالاتر كاهش نزاع را منجر می‌شود. اما بیشترین نزاع در سطح دارندگان دیپلم رخ می‌دهد و پس از آن دارندگان تحصیلات مقطع راهنمایی در رتبه دوم قرار دارند.در همین راستا، سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشوردر این باره می‌گوید: «در سال‌جاری 48هزار پرونده با موضوع ضرب و جرح در پزشكی‌قانونی ثبت شده است اما این آمار مربوط به افرادی است که مراجعه کرده‌اند و بسیاری از رفتارهای خشونت‌آمیز رخ می‌دهد که افراد مراجعه نمی‌کنند و متاسفانه فشارهای مختلف از جمله فشارهای مالی سبب کاهش سلامت روان جامعه شده است و آمار درگیری‌ها و نزاع در کنار جرایمی همچون زورگیری و سرقت نیز رو به افزایش گذاشته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha