یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶
سلامت نیوز : لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیته حقوق خصوصی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. از جمله نکات مورد بررسی این لایحه در کمیسیون، سوءاستفاده از کودکان در جامعه، مباحث مربوط به دادگاه‌های اطفال، عوامل بازدارنده کودک‌آزاری و تشدید مجازات‌ها، سنجش‌های مربوط به نحوه سرپرستی والدین، قوانین در حوزه برخورد با تکدی‌گری و برخی آسیب‌های اجتماعی در مورد کودکان بوده است. البته تا قبل از این لایحه، قانونی برای حمایت از کودکان در سال 81 مصوب شده بود که در حال حاضر هم اجرا می‌شود. . با این وجود این قانون نقص‌هایی هم داشت.

در رابطه با نقص‌های این قانون، قوه‌قضاییه لایحه‌ای برای ابعاد مختلف کودک‌آزاری در نظر گرفت. هاله‌سادات سری، وکیل و عضو انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان دراین‌باره به بهار می‌گوید: «در این لایحه برای اولین بار، کودکان در معرض خطر تعریف شده‌اند و تدابیری هم برای آن‌ها سنجیده شده است.» یکی از مشکلات کودکان در معرض خطر دور کردن آن‌ها از محیط پرخطر است. در گذشته اگر مددکاری از جریان کودک‌آزاری مطلع می‌شد تا بتواند او را از محیط دور کند باید مراحلی قانونی و زمان‌بر را طی می‌کرد که گذراندن این مراحل اصولا به ضرر کودک بیشتر او می‌شد. ولی به گفته سادات سری در این لایحه بیان شده است تا اگر مددکاری از جریان کودک‌آزاری مطلع شد می‌تواند کودک را در شرایط خاص از آن محیط دور کند.

البته به گفته او، تعدادی از ماده‌های این قانون تغییر کرده ولی انجمن اطلاعی از آن ندارد. با این حال ایراداتی نیز به این لایحه وجود دارد، از جمله این‌که بیان شده، دایره اختیارات والدین با تصویب این لایحه کمتر می‌شود ولی به اعتقاد این فعال حقوق کودکان چنین امری اشتباه است. محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره این لایحه می‌گوید: «نمایندگان در حال بررسی یک لایحه کلی در مورد حمایت از کودکان و نوجوانان هستند. در این لایحه موضوعات مختلفی گنجانده شده است و تا زمانی که همه جوانب آن سنجیده نشود به صحن مجلس نمی‌رود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha