سلامت نیوز :  با اجرای بخشنامه قوه قضاییه درباره محکومان مهریه و دیه، آمار زندانیان مهریه 50 درصد کاهش یافت. براساس بخشنامه قوه قضاییه افرادی که در پرداخت مهریه و دیه معسر هستند و یا در معسر بودن یا نبودن آن ها تردید وجود دارد به زندان نمی روند. معاون ستاد دیه کشور در گفت وگو با خراسان با بیان این که آمار زندانیان مهریه در اول خرداد سال گذشته، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر بود که در اول خرداد سال جاری به ۳ هزار و ۲۰۰ نفر و در مرداد به ۳ هزار و ۸۰۰ نفر افزایش یافت، گفت: آمار بالای زندانیان مهریه باعث نگرانی مسئولان شده بود که با بخشنامه قوه قضاییه این آمار در حال حاضر کاهش یافته است و این رقم در حال حاضر به حدود هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.

ساری در پاسخ به سوال خراسان مبنی بر این که با وجود بخشنامه قوه قضاییه درباره پذیرفته شدن اعسار محکومان به پرداخت دیه، باز هم ۱۸۰۰ نفر زندانی مهریه وجود دارد، گفت: هر چند برخی از استان ها از این بخشنامه استقبال خوبی داشته و آن را اجرایی کرده اند، اما این بخشنامه در برخی استان ها هنوز به صورت جدی اجرا نشده است.

تلاش برای اجرای بخشنامه قوه قضاییه

وی افزود: ما تلاش داریم با برگزاری جلسات و نشست هایی با رئیس کل دادگستری استان ها و مدیران عامل ستاد دیه زیرساخت های اجرای این بخشنامه فراهم شود. وی در توضیح بخشنامه قوه قضاییه نیز گفت: این بخشنامه در ۳۱ تیر به دادگاه های سراسر کشور ابلاغ شده است که بنابراین بخشنامه اگر کسی برای پرداخت مهریه تمکن مالی نداشته باشد نباید در زندان باشد زیرا اصل بر تمکن نداشتن (معسر بودن) است، مگر خلاف آن ثابت شود. معاون ستاد دیه کشور با بیان این که ستاد دیه برای پرداخت مهریه محکومان مهریه محدودیت دارد، گفت: این ستاد برای محکومان مالی تا ۱۲۶ میلیون تومان می تواند هزینه بپردازد در حالی که برای محکومان به مهریه فقط تا سقف ۲۰ میلیون تومان می تواند پرداخت کند که با توجه به چشم و هم چشمی و مهریه های سنگین مبلغ ۲۰ میلیون تومان هم خیلی ناچیز است.

خبرهایی از تبانی زن و شوهر برای دریافت مهریه از ستاد

ساری همچنین تصریح کرد: متأسفانه در برخی موارد متوجه می شدیم زن و شوهر برای دریافت مبلغ مهریه از ستاد دیه با هم تبانی کرده اند. رئیس ستاد دیه کشور نیز در گفت وگو با مهر با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه برای حبس زدایی و احراز اعسار متهمان مهریه گفت: این اقدام رئیس قوه قضاییه موجب شد آمار زندانیان مهریه که بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر بود کاهش یابد و در این راستا باید از قضات تشکر کرد که به درستی به این بخشنامه عمل کردند. اسدا... جولایی در پاسخ به سوالی درباره تأثیر تصویب ماده ای از لایحه حمایت از خانواده مبنی بر این که مهریه های بیش از ۱۱۰ سکه تحمل حبس ندارد، گفت: قطعاً این قانون در کاهش زندانیان تأثیر بسیاری خواهد داشت. ولی پیشنهاد شفاهی من به نمایندگان مجلس این بوده است که حتی دفترخانه ها هم مهریه های بیش از ۱۱۰ سکه را ثبت نکنند.

ستاد دیه از بیمه مهریه استقبال می کند

جولایی درباره طرح پیشنهادی مرکز امور زنان ریاست جمهوری درباره بیمه مهریه گفت: این طرح بسیار عالی است و اگر اجرایی شود برخی از مشکلات برطرف خواهد شد. شایان ذکر است افزایش آمار زندانیان دیه و مهریه و تأکید مقام معظم رهبری بر زندان زدایی باعث شد قوه قضاییه این موضوع را بررسی و بخشنامه ای برای کاهش آمار زندانیان دیه و مهریه به دادگاه های سراسر کشور ابلاغ کند. بر اساس اصلاح بند ج ماده ۱۸ آیین نامه نحوه اجرای محکومیت های مالی چنانچه ملائت محکوم علیه نزد قاضی دادگاه ثابت نباشد، از حبس وی خودداری و چنانچه در حبس باشد، آزاد می شود. تبصره: در صورتی که برای قاضی دادگاه ثابت شود محکوم علیه با وجود تمکن مالی از پرداخت مهریه خودداری می کند با درخواست محکوم له و با دستور قاضی دادگاه تا تأدیه محکوم به حبس می شود.

روزانه ۲ نفر به خاطر دیه وارد زندان می شوند

به گزارش مهر رئیس ستاد دیه کشور با بیان این که تا قبل از سال ۷۸ روزانه حدود ۶۰ راننده وارد زندان می شدند گفت: بعد از ۱۰ سال تلاش ستاد و دستگاه های مسئول و تصویب قانون شخص ثالث امروز روزانه ۲ نفر وارد زندان می شوند. جولایی در پاسخ به این که آیا افزایش قیمت بیمه موجب شده تا ۳۰ درصد خودروها بیمه نامه شخص ثالث نداشته باشند گفت: بنده اصلاً چنین اعتقادی ندارم چرا که با توجه به هزینه های جاری برای خودرو و زندگی این هزینه بیمه نامه مقدار قابل توجهی نیست و باید سازمان های مسئول اطلاع رسانی خوبی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha