یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 66042
سلامت نیوز : سرپرست وزارت بهداشت درحالی هزینه سالانه بخش سلامت کشور را ۳۰هزار میلیارد تومان اعلام می کند که به گفته وی میزان سرانه سلامت مردم ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته پایین است. وی می گوید: سرانه ما 500 دلار آمریکاست که این رقم در کشورهای اروپایی ۲ تا ۳هزار دلار و در آمریکا بیش از 8 تا 9هزار دلار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ محمدحسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت روز گذشته در اولین کنگره بین‌المللی حاکمیت بالینی و ایمنی بیمار که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: سالانه ۳۰هزار میلیارد تومان در بخش سلامت هزینه می‌شود که در این میان سهم دولت و بیمه‌ها فقط یک سوم است.

وی با بیان اینکه در سال89 گفته شد که نزدیک به 30هزار میلیارد تومان گردش مالی حوزه بهداشت و درمان بود، افزود: از این مقدار 10هزار و 500میلیارد تومان را بودجه‌های عمومی و بیمه‌ها ایجاد کرده است. طبق قانون 30درصد هزینه درمانی را باید خود مردم پرداخت می کردند اما 15هزار میلیارد تومان از جیب مردم پرداخت شده که البته این رقم غیر از میزان مشارکتی است که قبلاً مردم برای بیمه پرداخته‌اند.

وی امیدوار است با افزایش کارایی سیستم عمومی در مسیری حرکت کنیم که پرداخت از جیب مردم در اوضاع حساس فعلی اقتصادی به حداقل ممکن برسد.

عملکرد ضعیف بخش دولتی در جذب بودجه
وی با انتقاد از عملکرد بیمارستان‌های دولتی در جذب بودجه‌های عمومی گفت: با توجه به اینکه 80درصد امکانات سلامت مربوط به بخش دولتی است اما بیمارستان‌های دولتی فقط 2هزار و 500 میلیارد تومان یعنی 10درصد هزینه‌ها را جذب کرده‌اند.
مجموع اعتبارات بیمه‌ای در سال گذشته حدود 4هزار و 700میلیارد تومان بوده که باید از طریق امکانات دولتی اکثر اعتبارات را جذب می‌کردیم در حالی که فقط 2هزار و 560میلیارد تومان جذب کرده‌ایم ضمن اینکه هزار میلیارد تومان به شکل های مختلف توسط بیمه‌های تکمیلی هزینه می‌شود.

مشکلی با بخش خصوصی نداریم
سرپرست وزارت بهداشت با اعلام اینکه ما به هیچ وجه با فعالیت بخش خصوصی مخالف نیستیم بلکه باید آن را تقویت کنیم، افزود: اکنون نزدیک به 20درصد امکانات درمانی در اختیار بخش خصوصی است و افرادی نیز بدون هیچ دغدغه‌ای از این امکانات استفاده می کنند اما دغدغه این نهاد 80درصد جامعه است که باید فواید مالی آنان را مد نظر قرار داده و خدمات سلامت را به شکل مطلوب به آنان
ارائه کنیم.
وی یکی از دلایل موفق نبودن ارائه خدمات سلامت در بخش دولتی را کمبود امکانات مالی عنوان کرد و گفت: این کمبود می‌تواند با جذب اکثریت اعتبارات عمومی تأمین شود و اگر ۳هزار میلیارد تومان اعتبار عمومی به منابع ما تزریق می‌شد آیا همچنان کمبود اعتبار داشتیم؟

اعتباری برای بیمه تکمیلی وجود ندارد
طریقت منفرد با بیان اینکه قانون، اعتباری برای بیمه تکمیلی در نظر نگرفته است، گفت: مردم و به ویژه نهادهای دولتی بر وجود بیمه تکمیلی اصرار دارند تا بتوانند از بخش خصوصی استفاده کنند اما این افراد جمعیت زیادی نیستند و باید به این امر توجه کردکه آنانی که نمی‌توانند بیمه تکمیلی داشته باشند بتوانند خدمات مناسبی در بخش سلامت دریافت کنند

طریقت منفرد سرانه بهداشت و درمان کشور را در مقایسه با کشورهایی که از آنجا تقلید می‌کنیم، بسیار ناچیز دانست و گفت: اگر امکانات ما به هر دلیلی کمتر است، آیا لازم است ما دو بخش موازی داشته باشیم، البته منظور این نیست که بخش خصوصی نباشد. اما بخش دولتی از نظر ایجاد انگیزه مدیریتی باید به نحوی مردمی شود؛ حاکمیت، سیاست‌گذاری و تامین اعتبار آن باید با حاکمیت باشد، اما اجرای آن باید با ایجاد انگیزه، اعتماد و تفویض اختیار و تامین معیشت معقول به دست مردم برود. وی افزود: در گذشته در این زمینه امکانات قانونی وجود نداشت، اما امروز می‌توانیم همکارانی که داوطلب فعالیت در بخش دولتی هستند، با استفاده از قانون، با تمرکززدایی و تفویض اختیار هرچه بیشتر، از امکانات 80درصدی بخش بهداشت و درمان حداکثر استفاده را ببریم. طبیعی است علاوه بر رعایت شان و هویت علمی و اجتماعی این افراد، باید معیشت معقول آن ها با تمهیداتی که اتخاذ خواهد شد، رعایت شود. نمونه‌هایی که مدیریت و تصدی بخش‌ها به خود دست‌اندرکاران واگذار شده، نشان داده که کیفیت و کارایی در این بخش‌ها بسیار بالاتر است.

تامین تمام ارز دارویی
سرپرست وزارت بهداشت گفت: 6/1 میلیارد دلار ارز دارویی تأمین شده و یک میلیارد دلار دیگر هم در راه است، مشکل کمبود برخی اقلام دارویی و چند نرخی شدن برخی اقلام نیز تا عید حل می‌شود.

حسن طریقت منفرد افزود: مشکل کمبود دارو به این شدتی که در برخی رسانه‌ها از آن نوشته می‌شود، وجود ندارد ارز دارویی هم تأمین شده و به تدریج مشکلات دارویی کشور تا پایان امسال به طور کامل حل می‌شود.وی در پاسخ به این پرسش که آیا 5/2 میلیارد دلار ارز مورد نیاز دارویی که وزارت بهداشت از بانک مرکزی درخواست کرده بود؛ تأمین شده است؟ گفت: 6/1 میلیارد دلار آن که قبل از اینکه ما بیاییم تأمین شده بود، بقیه آن هم در حال حاضر موجود است و امیدواریم به تدریج داروهای مورد نیاز مردم تکمیل شود.وی در مورد اعتباربخشی و حاکمیت بالینی در حوزه سلامت گفت: اکنون به نظر می‌رسد فعالیت در این بخش اضافی و کم ثمر است و اگر گایدلاین‌ها به سرعت تدوین شوند و پزشکان انگیزه یابند که به این طرح‌ها وارد شوند ممکن است موفقیتی را در آینده داشته باشد که امید است در آینده زحماتی که هم اکنون کشیده می‌شود مورداستفاده قرار بگیرد چون استانداردسازی شرط اول رسیدن به کیفیت مطلوب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha