سلامت نیوز : بحران دارو با تحریمها بیشتر شد و درحالیکه اعلام می شود دارو تحریم نیست اما چون مشکل مبادلات ارزی داشتیم امکان واردات دارو کم بود.برای همین قیمت داروهای خاص به شدت بالا رفت و حتی نایاب هم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ هفته پیش هم برخی خبرگزاریها اعلام کردند که امکان حذف ارز دارویی وجود دارد.در همین باره بارهبر مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان گفت وگویی را انجام داده ایم.وی معتقد است اگر چنین اتفاقی بیفتد قیمت داروها سه برابر می شود.

هفته گذشته اعلام شد که برخی منابع تصمیم ساز در دولت به دنبال کاهش یا حذف ارز مرجع برای دارو هستند.آیا این موضوع صحت دارد؟
من در اینباره چیزی نشنیدم اما بعید می دانم در شرایطی که کشور با مشکل کمبود دارو مواجه است چنین تصمیمی گرفته شود.از سوی دیگر،اگر این اتفاق بیفتد قیمت دارو سه برابر می شود که این اصلا به مصلحت نیست.

وقتی دارو در مقطعی کمبود داشت،برخی شرکتها اقدام به واردات دارو با نرخ آزاد کردند وبرای همین قیمت دارو به شدت بالا رفت.الان وضعیت چگونه است؟
در مقطعی برخی داروها کمیاب شد و به همین علت برخی شرکتها سعی کردند دارو را با نرخ ارز آزاد وارد کنند، اما اکنون که ارز دارویی تأمین شده است ، دیگر امیدوارم این چند نرخی پیش نیاید.

الان داروخانه ها مشکل دارو ندارند؟
ما همیشه مشکل کمبود دارو را داشتیم،در مقطعی که تحریمها زیاد شد چون مشکل مبادلات ارزی داشتیم امکان ورود دارو نبود که وزارت بهداشت این مشکل را حل کرد،اما به هرحال نگرانی برای آینده همچنان وجود دارد.توجه داشته باشید که مسائل مربوط به بازار دارویی کشور به دو بخش تقسیم می‌شود یک بخش آن را باید مسئولان دولتی مدیریت کنند تا همواره داروهای مورد نیاز بیماران در کشور باشد، یک بخش دیگر آن را هم باید مردم و به خصوص داروخانه داران مدیریت کنند تا کمبودی ایجاد نشود.

با توجه به اینکه می گویید همیشه کمبود دارو وجود داشته و ممکن است بیشتر هم شود  آیا ممکن است با پدیده احتکار دارو در کشور مواجه باشیم؟
داروخانه‌ها به هیچوجه احتکار دارو ندارند،اصلاً سهمیه آنها آن قدر نیست که بخواهند احتکار کند، اما ممکن است برخی مردم به جای سهمیه یکماه با تجویز پزشک برای 4ماه دارو بخرند و در خانه ذخیره کنند که داروخانه داران باید از این مسئله جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha