سلامت نیوز : عبدالرضا عزیزی امروز در اولین همایش سلامت، بیمه و بانک در مورد وظایف بیمه‌ها افزود: به گفته سرپرست وزارت بهداشت تمام اختیارات در دست وزیر است در واقع پزشکان با وجود اینکه در خط مقدم خدمات درمانی هستند قدرت اجرایی از خود ندارند. بنابراین خلاقیت آنها به شدت پایین است و باید تمرکز‌زدایی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری صحیح در دست نیست چرا که اگر فراهم بود برنامه پزشک خانواده در مرحله دوم با این مشکلات مواجه نمی‌شد.

عزیزی گفت: هزینه‌های اجرایی به خاطر موازی‌کاری سازمان‌های بیمه بسیار بالا است و بیمه‌ها در این زمینه بر اساس سلیقه خود رفتار می‌کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در حوزه اقتصاد درمان که حوزه جدیدی است به اندازه کافی نیروی انسانی تربیت نشده است.

وی گفت: الگوی برنامه‌ریزی در حوزه بیمه‌های درمان وجود ندارد و هیچ کدام از سازمان‌های بیمه روشی را برای کاهش مراجعه بیماران به پزشک و آزمایشگاه در نظر ندارند. بنابراین بیمه‌ها بر اصل پیشگیری تمرکز ندارند.

عزیزی با انتقاد از اینکه نقش شورای عالی سلامت در مقابل شورای عالی رفاه شفاف نیست گفت: این دو شورا نمی‌دانند که چگونه با یکدیگر تعامل کنند و از سوی دیگر نقش دولت در حوزه بیمه‌ها مشخص نیست و حدود دخالت دولت تعیین نشده است.

وی اظهار کرد: فعالیت سازمان‌های بیمه‌گر بدون رقابت باعث تکرار هزینه‌های درمان می‌شود و تکلیف دولت در تصدی بر خدمات بیمه پایه شفاف دیده نشده است.این در حالی است که طبق اصل 44 قانون اساسی نه تنها حدود وظایف دولت کم نشده بلکه شفاف هم نیست.

عزیزی در مورد چالش‌های نظام پرداخت بیمه‌ای گفت: در حال حاضر رضایتمندی ارائه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان خدمات بیمه وجود ندارد و کنترل نظام پرداختی باید مبتنی بر بازرسی باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه سطوح بسته خدمات بیمه بر اساس اولویت بسته‌بندی نشده است افزود: عملکرد بخش خصوصی در این مورد فاقد نظارت است و تعریف سطوح خدمات بر اساس نیاز نیست.

عزیزی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت کشور از خدمات بیمه فراگیر برخوردار نیستند گفت: در همه جای دنیا بیمه‌ها در خدمت بیماران هستند اما در ایران بیمار باید منت پزشک و سازمان‌های بیمه‌گر را بکشد و پولی را که قبلاً پرداخت کرده را به سختی دریافت کند و زمانی که نیاز به خدمات و دارو دارد به درستی به او پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر مردم از حقوق خود مطلع نیستند و تعهد بیمه‌ها را نسبت به خود نمی‌دانند و خلاء خدمات از طریق مردم پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha