یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 66059
سلامت نیوز :محافل نیمه خصوصی علمی مكان مناسبی است كه متولیان، آنچه را كه در جمع دولت اجازه اعلام ندارند، كمی راحت‌تر به زبان آورند. چنانكه روز گذشته و تنها یك هفته پس از انكار تاثیرات منفی پارازیت‌ها توسط مسوولان دولتی و غیر دولتی در نشست شورای سیاستگذاری رادیو سلامت، در مراسم افتتاح هفته سرطان و پیشگیری، دكتر حسین مزدارانی كه كارشناس تشعشعات بود در سخنرانی خود اعلام كرد: «تمام پرتوها درصدی از سرطان زایی را در خود نهفته دارند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ وی به عنوان یكی از سخنرانان افتتاحیه این همایش گفت: «میزان واگذاری انرژی الكترو مغناطیس به طول موج آنها بستگی دارد و هر چه طول موج كمتر باشد آسیب بیشتری وارد می‌شود. پرتو‌ها در سلول‌های بدن و غشای سلولی می‌تواند اثرگذار باشد زیرا رادیكال‌های آزادی می‌تواند تولید كند و این تاثیرات به طور مستقیم در مولكول dna ایجاد می‌شود و منجر به آسیب مولكولی DNA خواهد شد كه نتیجه نهایی این آسیب، پارگی رشته DNA است و سرطان زایی اشعه‌ها هم از همین مسیر ایجاد می‌شود. پرتوها باعث افزایش زمینه‌های سرطانی در جامعه می‌شود. اگر یك سانتی‌متر مربع بافت، یك میلی‌گری مورد تابش قرار بگیرد، 10 میلیون سلول آسیب می‌بیند و 1000 سلول،‌ ترمیم شده اما از هر 1000 سلول ترمیم شده، 999 سلول دچار مرگ سلولی شده و یك سلول باقی می‌ماند كه سرطان زا خواهد بود.» به گفته مزدارانی، نخستین موارد سرطان بر اثر اشعه از سال 1902 در دنیا شناسایی شد كه سرطان پوست، سرطان استخوان، سرطان خون، سرطان معده و سرطان ریه از جمله سرطان‌های ناشی از مواجهه با اشعه بوده‌اند.

وی با تاكید بر اینكه «پرتوهای یون‌ساز از عوامل بالقوه سرطان‌زایی هستند» یادآور شد: «هیچ مقدار از دوز پرتوها سالم و ایمن و بی‌خطر نیست زیرا در بمباران اتمی ژاپن هم تاثیر‌گیری زیاد و تاثیر‌گیری كم، هر دو منجر به سرطان شد.» دكتر فرهاد سمیعی هم با هشدار نسبت به وقوع آتی سونامی سرطان در ایران تشریح كرد: «طبق آمار جهانی، تشدید موارد سرطان تا سال 2020، در سایر كشورهای پیشرفته دنیا حدود 16 درصد افزایش خواهد داشت در حالی كه این رقم برای ایران بیش از 20 درصد برآورد شده است.»اما با وجود این هشدارها نسبت به وضعیت آتی كشور، گزارش رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست چندان دلگرم‌كننده نبود و خبر از خطر نهفته‌یی می‌داد كه حتی اگر تمام عوامل محیطی هم بهبود یافته و آلاینده‌های هوا هم یك شبه محو و نابود شود، خطر دیگری شهرنشینان را تهدید می‌كند كه چیزی جز مصرف عامدانه سموم مضر و خطرناك برای نگهداشت مواد غذایی نیست.

معصومه ابتكار رییس كمیته محیط ‌زیست شورای شهر تهران كه در این همایش درباره تاثیر آلاینده‌های زیست‌محیطی در ایجاد سرطان‌ها، بقایای سموم و نیترات در مواد غذایی، خطر اشعه UV، عقب‌ماندگی وزارت بهداشت و افت 63 رتبه‌یی عملكرد محیط ‌زیست ایران سخن می‌گفت، افزود: «دو آلاینده‌یی كه از سال 88 در تهران افزایش یافته و در شهرهای دیگر دنیا وجود ندارد بنزن است كه در ایجاد سرطان خون نقش دارد و فیبر آزبست كه در ایجاد سرطان ریه موثر است، نیز شناسایی شده و به طور قطع در ایجاد این سرطان‌ها نقش اساسی دارند. اما از سوی دستگاه‌های مسوول اقدام جدی انجام نشده است.» ابتكار با اشاره به برنامه كنترل آلودگی هوا در شورای شهر افزود: «جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد اما محدودیت‌ها، موانع و همچنین عدم اجرای برنامه در سطح ملی باعث ناكامی این جلسات شد.»وی افزود: «بارها هشدار داده و اعلام كرده‌ایم كه علت رشد سرطان در كشور به عوامل عجیب و غریب مربوط نمی‌شود دلایل روشنی دارد و راه‌حل آن نیز مشخص است.

همان‌گونه كه شهرهای دیگر جهان مسائل پیچیده را حل كردند بنابراین در این زمینه به جلب مشاركت مردم، مدیریت مناسب و اراده ملی نیازمند هستیم.» رییس كمیته محیط ‌زیست شورای شهر تهران نسبت به وجود بقایای سموم، نیترات و كود شیمیایی و اقلام غذایی هشدار دارد و افزود: «با وجود مخالفت‌ها اعلام كردیم كه باید نظارت بر كیفیت مواد غذایی اجرا شود. پس از آنكه اعلام شد 90 درصد فرآورده‌های غذایی تهران از میادین میوه و تربار عبور می‌كند، سال 88 شورای شهر تهران مصوبه‌یی داد كه تمام مواد غذایی از بابت آلودگی به باقی مانده سموم و نیترات و فلزات سنگین پالایش شود. از یك سال قبل نتایج پالایش اعلام شد و این نتایج كه به هیچ‌وجه امیدوار‌كننده هم نبود، تایید می‌كرد كه در بسیاری از سبزیجات و به ویژه، سبزیجات پهن برگ، رد پای بقایای سموم و حتی سموم از رده خارج مثل DDT یا سموم تاریخ مصرف گذشته قابل مشاهده بود. همچنین مقادیر نیترات، بالاتر از حد مجاز گزارش شد و نمونه فلزات سنگین حتی در مواد پروتئینی هم مشاهده شد.»

وی گفت: «سال‌هاست بخش‌های نظارت بر موادغذایی و وزارت بهداشت عقب‌ماندگی دارند و حركت جدی در این زمینه انجام نداده‌اند. در حالی كه باید حركات را در سطوح ملی آغاز كنیم.» این دانشیار ایمونولوژی دانشگاه تربیت مدرس درباره پایش امواج نیز گفت: «از آنجا كه امواج الكترو مغناطیس در سطح شهر بسیار بی‌سامان و ناهماهنگ بود؛ در سال 89 شورای شهر تهران، مصوبه‌یی برای پایش انواع امواج الكترو مغناطیس از طریق دكل‌های بی‌سیم و مخابرات داشت كه بنا بر آن، تمام امواج باید تحت نظارت نهادهای مربوطه باشد البته این مصوبه با مخالفت‌های متعدد مواجه شد اما از ابتدای امسال این مصوبه عملیاتی شده و تمام امواج صادره از مراكز تشعشع، باید تحت نظارت این مصوبه بوده و هیچ موجی از این مصوبه استثنا نشده و همه باید تحت استانداردهای این مصوبه فعالیت كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha