سلامت نیوز : رییس شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: با وجود توانمندی‌ها و سطوح تحصیلی بسیار مناسب پرستاران متأسفانه در طرح پزشک خانواده در ایران پرستاران در جایگاه مناسبی نیستند و این برنامه بدون پرستاران به موفقیت نمی‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سید یعقوب جعفری افزود: کارگروه پزشکی کاری تیمی است و باید در تیم پزشک خانواده از گروه‌های مختلف پزشکی و افراد موثر به کار گرفته شود تا بتوانند طرح را با اهداف تعیین شده به نحو مطلوب اجرا کنند. در طرح پزشک خانواده پزشک هماهنگ کننده تیم است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر به جای توجه به پرستار به دیگر گروه‌ها توجه بیشتری شده است و مسئولان نقش پرستاران را بیشتر در بالین و بخش‌های درمانی می بینند که قطعاً این تصور بسیار غلط اجرای طرح پزشک خانواده را بدون حضور فعال پرستاران دچار مشکل می‌کند.

رییس شورای عالی نظام پرستاری افزود: با شرایط فعلی اجرای کامل و دقیق طرح عملی نمی‌شود و مهمتر اینکه در کشورهای دیگر که نسبت به اجرای طرح پزشک خانواده اقدام کرده اند طرح در یک یا دو دهه اجرا شده است و توانسته‌اند برخی نواقص طرح را به مرور برطرف کنند.

جعفری گفت: اما در کشور ما متأسفانه پیش از اینکه ساختارهای لازم از جمله اعتبار لازم و کافی برای اجرای طرح شکل بگیرد طرح با سرعت زیاد و در مدت کوتاه اجرایی شد که مسلماً خسارتهای فراوانی به بخش سلامت کشور وارد می کند چون طرح حلقه‌های گمشده‌ای دارد.

وی ادامه داد: بودجه لازم برای طرح دیده نشده است، ساختارهای تشکیلاتی و فیزیکی لازم پیش بینی نشده است، زیرساخت تشکیل پرونده سلامت الکترونیک در همه کشور ایجاد نشده است، جایگاه پرستاران در طرح کمرنگ دیده شده که باید اصلاح و نقش پرستاران پررنگ دیده شود و سیستم ارجاع بیمار به سطوح بالاتر ناقص است و اجرای دقیق آن را زیر سوال می برد و اهداف آن عملی نمی شود.

رییس شورای عالی نظام پرستاری یادآور شد: با توجه به موارد فوق باید نواقص موجود این برنامه به مرور برطرف شود تا شاهد اجرای موفق و کامل طرح پزشک خانواده باشیم. بهتر است به جای طرح پزشک خانواده طرح سلامت خانواده نام گذاری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha