سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر ضرورت پوسته‌اندازی ساختاری در سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی تاکید کرد: نباید به سمتی حرکت شود که مجددا دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و جامعه پزشکی بنا شود.

دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در تشریح مهم‌ترین ضرورت‌های «سازمان نظام پزشکی» در شرایط کنونی گفت: شاید مهم‌ترین ضرورت سازمان نظام پزشکی این است که در وهله اول با نگاهی عمیق و راهبردی بتواند امکان تحقق و تبلور ظرفیت‌های مدنی موجود در جامعه پزشکی که بسیار بسیط و فراگیر هستند را فراهم کند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد به نوعی در مواردی انفکاک بدنه جامعه پزشکی از نهادهای صنفی خود از جمله نظام پزشکی را شاهد بوده‌ایم. بر این اساس بیش از هر زمانی لازم است به این سمت همگرایانه پیشرفت شود تا با تغییرات مناسب راهبردی در سازمان نظام پزشکی، جامعه پزشکی مجددا حضور خود را با عینیت بیشتری در نظام پزشکی متبلور بیند. بنابراین شاید یکی از مهم‌ترین کارهایی که به عنوان یک مشی حرفه‌ای باید به آن توجه شود طراحی تسهیلات لازم است تا بخش مدنی جامعه پزشکی بتواند به عنوان پشتوانه در مجموعه نظام پزشکی مورد توجه واقع شود.

زالی افزود: جامعه پزشکی در سال‌های اخیر به دلیل حجم مطالباتی که داشته است و این که میزان خروجی‌ها از بخش‌های مختلف متناسب با حل معضلات‌شان نبوده، دچار حالت دلزدگی، یاس درونی و سرخوردگی شده است. نتیجه اجتماعی این رفتار را به صورت انفعال در جامعه پزشکی شاهد بوده‌ایم. به نظر می‌رسد انفعال زدایی از جامعه پزشکی و این که خود جامعه پزشکی به عنوان صاحبان اصلی فرایند در تجربه‌های مختلف اجتماعی حضور پررنگ‌تری را تجربه کنند، بیش از گذشته احساس می‌شود.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر آنکه سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی به پوسته اندازی ساختاری نیاز دارند، افزود: بر اساس رصدی که در دو سال اخیر صورت گرفته، مشارکت جامعه پزشکی در انجمن‌های علمی – تخصصی حاکی از آن است که این مشی در حال اتفاق افتادن است که صاحبان اصلی فرایند یعنی خود جامعه پزشکی بتوانند در بخش‌های مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کنند. امیدواریم این مشی با قوت ادامه یابد. شاید سازمان نظام پزشکی بتواند در این زمینه به عنوان یک گرانیگاه عمل کند و حول این گرانیگاه به هر یک از مشکلات صنفی و رفاهی جامعه پزشکی توجه ویژه شود.

وی افزود: در حال حاضر 162 انجمن علمی - تخصصی در کشور فعالند که ظرفیت بسیار فراگیری نیز دارند. به نظر می‌رسد نظام پزشکی باید در سال‌های آتی به شکلی عمل کند که ظرفیت‌های موجود جامعه پزشکی به نوعی بتواند حول این گرانیگاه حرکت کند و شاهد باشیم که نظام پزشکی هم در حوزه‌های مختلف با اتکا به بال‌های پروازی خود که همان انجمن‌های علمی - تخصصی و بدنه جامعه پزشکی هستند، بتواند در مسیر حل مشکلات مردم و جامعه پزشکی گام بردارد.

دوران دفاع مقدس و تبلور حضور جامعه پزشکی در کنار مردم

این متخصص و جراح مغز و اعصاب به ارتباط عاطفی میان مردم و جامعه پزشکی به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار اشاره کرد و گفت: ارتباط مناسب مردم با جامعه پزشکی در بسیاری از صحنه‌های به یاد ماندنی و نوستالژیک زمان انقلاب مشاهده می‌شود. دوران دفاع مقدس نیز تبلور حضور جامعه پزشکی در کنار مردم بوده است. تا قبل از دفاع مقدس از نظر آمار جهانی در حوزه پزشکی بیشترین میزان نزدیک بودن به خطوط مواصلاتی جنگ و انتقال مجروحین از خط مقدم به مکان‌های پشتیبانی پزشکی مربوط به جگ کره بوه است و کشور ما در دوران دفاع مقدس به مدد جامعه پزشکی برای نخستین بار این رکورد را در عرصه جهانی شکست و به نظر می‌ر سد هیچ کشور ی قابلیت دست یافتن به این رکورد را ندارد.

به گفته وی، تیم پزشکی در دوران دفاع مقدس در کمترین فاصله نزدیک به خطوط مقدم مستقر بوده و در قالب شکل‌های متفاوت و حتی فضاهای شبه بیمارستانی در نزدیک‌ترین مواضع به خطوط جنگ که در معرض آتش مستقیم بودند، نسبت به انجام اقدامات فوری و اولیه برای مجروحان فعالیت می‌کردند. این حضور در صحنه نبرد هنوز هم می‌تواند در بسیاری از دانشکده‌های پزشکی و مکاتب آکادمیک نظامی تدریس شود. این رکوردی است که کمتر به آن پرداخته شده است. در دوران بعد از دفاع مقدس هم در تمام شرایط اقتصادی و اجتماعی شاهد بودیم که جامعه پزشکی در کنار مردم بوده است. در بحث هدفمندی یارانه‌ها هم شاهدیم که جامعه پزشکی در کنار مردم بوده است.

زالی با بیان این که جامعه پزشکی در بسیاری از موارد از حقوق خود برای مردم گذشت کرده است، ادامه داد: بسیاری از کارشناسان معتقدند که حتی سوبسید عدم حمایت کافی منابع دولتی از نظام سلامت را جامعه پزشکی پرداخت می‌کند. در مجموع جامعه پزشکی در طول سال‌های مختلف و صحنه‌های سهمگین سیاسی و اجتماعی همواره در کنار مردم بوده است. امروز نیز جامعه پزشکی ایران در عرصه‌های دستاوردهای بزرگ نظام سلامت و بسیاری از فرایندهای علمی، آموزشی، پژوهشی و خدمات بهداشتی درمانی در افق‌های درخشان و مدار‌های علمی ممتاز و پیشتاز و بهنگام جهانی حرکت می‌کند. تمام این دستاوردها را باید به حساب سخت کوشی جامعه پزشکی کشور گذاشت.

وی تاکید کرد: باید قدرشناس جامعه پزشکی باشیم. این امر یک سنت جاریه است و اکنون هم به مدد تلاش مضاعف جامعه پزشکی نه تنها در دستاوردهای پزشکی عقب نشینی نداشتیم بلکه توفیقات جدیدی را روز به روز شاهد هستیم. با وجود تمام مشکلات اقتصادی، معیشتی و ناملایماتی که گاهی به جامعه پزشکی ابراز شده اما جامعه پزشکی تمام این‌ موارد را با متانت در سینه خود نگاه داشته و از وظایف خود دور نشده است. باید قدر این جامعه را دانست.

به سمتی حرکت نشود که مجددا دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و جامعه پزشکی بنا شود

زالی افزود: اصرار ما آن است که سازمان نظام پزشکی و تمام نهادهای تاثیرگذار در ارایه خدمات سلامت باید به این سمت حرکت کنند که مجددا دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و جامعه پزشکی بنا نشود. آنچه که باید بنا شود یک حسن رابطه و ارتباط متقابل است؛ چرا که زمینه‌های فرهنگی و تاریخی این موضوع در کشور ما وجود دارد. لازم است از یک نگاه صرف خاص به جامعه پزشکی اجتناب شود. باید به این سمت حرکت شود که قداست جامعه پزشکی کشور مجددا مورد توجه قرار گیرد.

تعرفه و مالیات و غیره نیاز استراتژیک امروز جامعه پزشکی نیست

بر استحکام قداست جامعه پزشکی میان مردم افزوده شود

این عضو شورای عالی نظام پزشکی در پایان با تاکید بر لزوم استحکام جایگاه جامعه پزشکی میان مردم، گفت: انصافا مردم کشو از نظر ارتباط با جامعه پزشکی مردم شریفی هستند و همواره به طبیب به عنوان "محرم اسرار"شان توجه می‌کنند. باید کمک کنیم این جایگاه با قوت و استحکام بیشتری شکل گیرد؛ این موضوع نیاز امروز ماست؛ تعرفه و مالیات و ... مهم است اما نیاز استراتژیک امروز جامعه پزشکی نیست. مهم‌ترین وجهی که به عنوان امری ملی باید پرداخته شود آن است که باید بر استحکام و صلابت قداست جامعه پزشکی میان مردم روز به روز افزوده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha