دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 66101

سلامت نیوز : مسعود قادی پاشا در کنفرانس آموزه‌های قانونی در حرفه پزشکی زنان و زایمان و سقط جنین در اردبیل اظهار داشت: افزایش پرونده‌های قصور پزشکی محسوس و ملموس است و در این زمینه باید مراقبت کرد تا با اقدامات پیشگیرانه این قصور و کوتاهی به حداقل برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی خاطرنشان کرد: کادر پزشکی در انجام اقدامات درمانی ضامن و مسئول است که علیرغم زحمات گروه کادر درمان میزان شکایت‌ها رو به افزایش است.

مدیرکل کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور یادآور شد: لازم است که جامعه پزشکی آگاهی خود را در خصوص قوانین و مقررات حرفه‌ای افزایش دهند.

قادی پاشا گفت: کوتاهی پزشک و کادر درمانی می‌تواند تخلف انتظامی یا تخلف کیفری باشد که تخلف انتظامی به کوتاهی در امر درمان که نقص عضو و فوت را به دنبال نداشته باشد اطلاق می‌شود.

این مسئول به مجازات در نظر گرفته شده برای تخلفات انتظامی اشاره کرد و بیان داشت: مجازاتی که برای آن در نظر گرفته شده است تذکر شفاهی، توبیخ کتبی، محرومیت از مطب و محرومیت دائم از طبابت می‌باشد.

مدیرکل کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: اما قصور پزشکی، کوتاهی در امر درمانی است که به دنبال آن نقص عضو یا فوت رخ داده باشد که به چهار دسته بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی، عدم تبحر و عدم رعایت نظامات دولتی تقسیم‌بندی می‌شود.

قادی پاشا تصریح کرد: مجازات این جرایم پرداخت دیه و در مواردی هم شامل تعدد دیات می‌شود که پزشک و کادر درمانی محکوم به پرداخت آن می‌شوند.

وی ادامه داد: برای اینکه این چنین مشکلاتی روی ندهد بهتر است که پزشک از بیمار رضایت و برائت برای شروع درمان بگیرد که با این کار چون بیمار به طور آزادانه، آگاهانه و با عقل و منطق اقدام به این کار کرده است دیگر محلی برای شکایت از کادر درمانی نبوده و موجب کاهش پرونده در این خصوص می‌شود.

در این کنفرانس بهزاد ولی‌زاده مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل، جعفری رئیس نظام پزشکی و عباسی آذر یکی از متخصصان پزشکی قانونی در خصوص مباحثی همچون سقط جنین و ابعاد قانونی آن، تخلفات انتظامی و کیفری در حرفه پزشکی، رضایت و برائت، معاینه هایمن، روش‌های تشخیص ترمیم و ابعاد قانونی آن، را‌ه‌های پیشگیری از قصور و شکایت از پزشکان و کادر درمانی و ... به سخنرانی پرداخته و در پایان سمینار جلسه پرسش و پاسخ برگزار و در خصوص مباحث مطرح شده بحث و تبادل نظر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha