دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 66106

حدود 70‌هزار نفر در کشور سالانه به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند. این سونامی سرطان، بدون شک نتیجه سوءمدیریت دولت است؛ به همین دلیل اگر با روند کنونی پیش برویم به‌طور حتم در آینده، آمار نگران‌کننده‌ای را در زمینه بیماران سرطانی شاهد خواهیم بود.

70‌هزار ایرانی هر سال سرطان می‌گیرند
سلامت نیوز : «حدود 70‌هزار نفر در کشور سالانه به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند. این سونامی سرطان، بدون شک نتیجه سوءمدیریت دولت است؛ به همین دلیل اگر با روند کنونی پیش برویم به‌طور حتم در آینده، آمار نگران‌کننده‌ای را در زمینه بیماران سرطانی شاهد خواهیم بود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اعلام آمار افزایش بیماران سرطانی در کشور می‌گوید: «یکی از شرایط توسعه پایدار ایجاد محیط سالم برای شهروندان است؛ یعنی وجود هوای سالم، غذای سالم و محیط کار سالم برای شهروندان که این شرایط سالم به‌علت سوء‌مدیریت مسئولان به‌طور چشمگیری آلوده هستند. این موضوع موجب تشدید آمار سرطان در کشور شده است.»

نماینده مردم آستانه ‌اشرفیه ادامه می‌دهد: «به طور حتم بخش عمده‌ای از بروز سرطان ریه، دهان و خون در کشور به‌علت تثبیت آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت اتفاق می‌افتد. از دیگر طرف بسیاری از روستاهای کشور قادر به تامین آب شرب سالم نیستند؛ هم‌اکنون در بعضی از روستاهای کشور به‌ویژه روستاهای شمال کشور به‌علت آلوده بودن محیط، رنگ آب به سبز تغییر پیدا کرده است.»

این نماینده مردم در مجلس نهم، به نکات دیگری هم اشاره می‌کند: «بی‌توجهی مسئولان به فاضلاب شهری موجب بروز آلودگی محیط‌زیست شده است؛ شیرابه فاضلاب عرصه‌های زیست‌محیطی را آلوده می‌کند که به تبع آن بروز بیماری در انسان‌ها را به‌دنبال دارد.»حسن تامینی لیچانی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت درباره افزایش بیماران سرطانی ایران می‌گوید: «بسیاری از سرطان‌ها ژنتیک هستند، این بیماری ممکن است تا آخر عمر افراد خودش را نشان ندهد، اما در شرایط خاص نه‌تنها سرطان‌های ارثی خودشان را نشان می‌دهند، بلکه افراد بدون داشتن ژن سرطان هم دچار این بیماری می‌شوند.»نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: «متاسفانه سوءمدیریت‌های دولتی در چند سال گذشته سرطان‌های مختلفی را برای مردم کشور به وجود آورده است.

یکی از این موارد، واردات بی‌رویه میوه از دیگر کشورها است که بسیاری از آن‌ها مسموم هستند. این موضوع به حدی جدی است که ما حتی در مجلس از وزیر جهاد کشاورزی در مورد آن سوال کردیم و خواستار حل مشکل مسموم‌بودن میوه‌ها شدیم؛ بنابر این یکی از عوامل مهم سرطان‌زا، مسموم بودن میوه‌ها است. از سوی دیگر حتی وزارت جهاد کشاورزی نیز به کشاورزان کشور چنین آموزشی را نمی‌دهد که تا چه حد و چه طوری از سموم و کود استفاده کنند و چنین مسائلی فاجعه‌آمیز است.»او به نکات دیگری هم اشاره می‌کند: «مسئله دردناک‌تر این است که بسیاری از رودخانه‌های گیلان آلوده شده‌اند. آب این رودخانه‌ها به مزارع برنج می‌روند و به این ترتیب حتی برنج ما هم به خاطر سوءمدیریت مسئولان سرطان‌زا شده است.»

تامینی صحبت‌هایش را با این جملات ادامه می‌دهد: «بیشتر از هر عامل دیگری در حال حاضر مشکلات اقتصادی است که برای مردم سرطان همراه آورده است؛ یعنی فشارهای اقتصادی که بر مردم وارد می‌شود یکی از عوامل اصلی سرطان‌زاست. زمانی که خانواده‌ای چهار‌نفره مجبورند در خانه‌ای 40‌متری زندگی کنند و فشارهای اقتصادی فراوانی را تحمل کنند، به طور قطع، این مشکلات برای آن‌ها سرطان‌زا خواهد بود.»او ادامه می‌دهد: «از همه عوامل واضح‌تر هم که مشکل آلودگی هواست که سرطان‌زاست. مسئولان به هیچ‌وجه این مشکل را جدی نمی‌گیرند. لنت‌هایی که ماشین‌های ایرانی استفاده می‌کنند، همه «آزبست» دارند. استفاده از این لنت‌ها در بیشتر کشورهای دنیا منسوخ شده است و در ایران همچنان از این لنت‌ها استفاده می‌شود.

تمام این موضوعات، تنها نشان‌دهنده این موضوع است که سلامتی مردم برای مسئولان، هیچ اهمیتی ندارد و دولتمردان به این موضوع هیچ توجهی نمی‌کنند.»حسین کاکائویی، عضو گروه مهندسی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید: «از 50‌سال پیش در ایران قانونی تصویب شد که بر مبنای آن باید بیماری‌ها طبقه‌بندی شود و افرادی که به دلیل مشکلات زیست‌محیطی یا دیگر مشکلات این‌چنینی دچار بیماری می‌شوند، مشخص شوند و حتی بتوانند غرامت بگیرند، اما هنوز بعد از 50‌سال، این قانون در ایران اجرایی نشده است.»او ادامه می‌دهد: «به تازگی شبکه‌هایی در ایران راه‌اندازی شده است که تعداد بیماران متوفایی و جراحی سرطان را ثبت می‌کند و به همین دلیل هیچ نهادی، آمار دقیقی از تعداد بیماران سرطانی ندارد. در حالی که حتی در کشورهای آسیای جنوب شرق این شبکه‌ها سال‌هاست که راه‌اندازی شده است.»

کاکائویی به نکات دیگری هم اشاره می‌کند: «مشکل اصلی ما این است که تحقیقات مختلف در زمینه سرطان و دیگر بیماری‌ها در مراکز علمی و دانشگاه‌ها انجام می‌شود، اما مسئولان از نتایج این تحقیقات استفاده نمی‌کنند و آن‌ها را جدی نمی‌گیرند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha