دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳

کسانی که سطح تحصیلاتشان زیر دیپلم است، نسبت به کسانی که تحصیلاتشان فوق دیپلم و بالاتر است، خشونت بیشتری دارند یا جوانان مقیم در استان‌های کمتر توسعه یافته بیشترین میزان خشونت و جوانان مقیم در استان‌های نیمه توسعه یافته کمترین میزان خشونت را دارند.

هشدار نسبت به كاهش سن خشونت
سلامت نیوز :  وزارت ورزش و جوانان از نتایج تحقیقی خبر می‌دهد كه براساس آن، خشونت در بین جوانان 15 تا 19 افزایش یافته است. این تحقیق تاكید دارد كه نبود محل مناسب برای تخلیه فشاری‌های روانی جوانان، آمرانه برخورد كردن با آنها و فرهنگ‌سازی نشدن در این خصوص باعث خشونت‌گرایی جوانان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در این تحقیق که از میان 4500 نفر از جوانان 15 تا 29 سال انجام شده است، 2341 نفر مرد (2/52 درصد) و 2145 نفر زن (8/47 درصد) از 9 استان تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، قم، قزوین، زنجان، چهارمحال بختیاری، ایلام و بوشهر به همراه 18 شهر و 18 روستا از کل کشور انتخاب شده‌اند.

براین اساس پسران نسبت به دختران بیشتر دست به خشونت می‌زنند و جوانان 15 تا 19 سال خشونت بیشتری نسبت به جوانان 20 تا 24 سال دارند. کسانی که سطح تحصیلاتشان زیر دیپلم است، نسبت به کسانی که تحصیلاتشان فوق دیپلم و بالاتر است، خشونت بیشتری دارند یا جوانان مقیم در استان‌های کمتر توسعه یافته بیشترین میزان خشونت و جوانان مقیم در استان‌های نیمه توسعه یافته کمترین میزان خشونت را دارند.

علی‌اصغر كیهان نیا، مشاور خانواده درباره علت آمار بالای خشونت در میان جوانان پانزده تا نوزده ساله به جام‌جم می‌گوید: در این سن نوعی اعتراض به قوانین جامعه، مدرسه، دانشگاه و خانه در جوان وجود دارد؛ درواقع آنها نوعی اعتراض درونی دارند و وقتی اعتراض را نمی‌توانند بیان كنند، در آنها سركوب شده و باقی می‌ماند.

به گفته كیهان‌نیا، دلیل دیگری كه باعث می‌شود خشونت در این رده سنی بیشتر شود، مدیریت‌های آمرانه در خانه و جامعه است؛ به این شكل كه در خانواده یا مدرسه با جوان یا نوجوان آمرانه برخورد می‌شود.كیهان‌نیا ادامه می‌دهد: باید جوان را در كارها مشاركت داد. وقتی جوان نمی‌تواند كاری انجام دهد، این خشم عمیق را در خود نگه می‌دارد، چراكه جایی برای تخلیه آن ندارد.

وی می‌گوید: باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود كه جوان و نوجوان بتواند در میادین ورزشی و با انجام تفریح‌های سالم این انرژی انباشته شده را تخلیه كند، چون اگرجوان نتواند آن را تخلیه كند، هنگام برخورد با افراد دیگر این انرژی را به صورت خشونت بروز می‌دهد.

میل ما حق ما نیست

كیهان‌نیا اضافه می‌كند: ما در خانواده و جامعه دیالوگ و مذاكره را یاد نمی‌گیریم، برای همین میل خود را حق خود می‌دانیم، برای همین زمانی كه با شخصی كه مانند خودمان می‌اندیشد و میل خود را حقش می‌داند برخورد می‌كنیم، كار به خشونت می‌كشد.

كیهان‌نیا توصیه می‌كند كه خانواده‌ها با فرهنگ‌سازی و مدیریت مشاركتی، جوانان خود را آموزش دهند تا خشونت‌طلب بار نیایند. به گفته او، ما در مدت دو سال حرف زدن یاد می‌گیریم، اما خیلی‌هایمان حدود 30 سال طول می‌كشد تا بموقع حرف زدن یا حرف نزدن را یاد بگیریم.

او با اشاره به این‌كه درواقع وقتی جوان در تنگنا قرار گرفته و دچار استیصال می‌شود، دست به خشونت می‌زند، اضافه می‌كند: اگر فرد خانواده متشنجی داشته باشد و بدسرپرست باشد، یعنی احساس قربانی شدن كند، وقتی وارد اجتماع شود و احساس كند كه مسئولان هم حامی او نیستند و پشتیبان ندارد، تصمیم می‌گیرد حق خودش را از اجتماع بگیرد.به این شكل جوان یا نوجوان به بزهكاری روی می‌آورد و به معتاد، سارق و زورگیر تبدیل می‌شود. اگر در این شرایط، سلاح‌های سرد در دسترس او باشد، بی‌شك جوان بی‌پناه قربانی استفاده از این وسایل خواهد شد.

به گفته كیهان‌نیا، دیدن فیلم‌ها و بازی‌های یارانه‌ای خشن روی جوان و نوجوان بی‌تاثیر نیست و آنها را به سمت خشونت سوق می‌دهد.او ادامه می‌دهد: در جوانان بزرگ‌تر هم بی‌پناهی و مشكلات اقتصادی و تراكم جمعیت می‌تواند باعث شود كه خشونت رواج پیدا كند.

ناتوانی در حل مساله

علیرضا میلانی، مدرس حقوق كیفری و جرم‌شناسی هم دراین باره می‌گوید: خشنونت ناتوانی فرد در حل مساله خودش است. زمانی كه فرد در این باره ناتوان است، به پرخاشگری و خشونت كه ممكن است كلامی و فیزیكی باشد، متوسل می‌شود.

به گفته میلانی، در جوانان چون قدرت بدنی بالایی دارند، بیشتر خشونت فیزیكی به چشم می‌آید، اما در افرادی كه پا به سن گذاشته‌اند، بیشتر خشونت كلامی دیده می‌شود.او ادامه می‌دهد: افرادی كه وارد دانشگاه شده یا ازدواج كرده یا در اداره‌ای مشغول به كار شده‌اند، خشونت کمتری از خود نشان می‌دهند.

میلانی می‌گوید: محیط و فرهنگ مردمی كه جوان یا نوجوان در آنجا بزرگ می‌شود هم در خشونت‌طلب بودن جوان بی‌تاثیر نیست. او خاطرنشان می‌كند: در این خصوص باید فرهنگ‌سازی انجام شود، چراكه هنوز هستند افرادی كه تصور می‌كند مرد باید خشن باشد مثلا می‌گویند اگر مرد یك شب را در بازداشتگاه نخوابیده باشد، مرد نیست و در بین برخی‌ها جاافتاده اگر در اداره‌ای كارشان انجام نشد باید حتما فریاد بزنند.

اگر تعریف پرخاشگری را ناتوانی در حل مساله بدانیم، باید بگوییم در هر جا كه مساله برای جوانان بیشتر است، خشونت هم بیشتر است. میلانی درباره بیشتر بودن آمار خشونت در بین مردان هم اضافه می‌كند: آقایان بیشتر در جامعه حضور دارند و قوای جسمانی‌شان هم بیشتر است، البته ضابطان قوه قضاییه هم درخصوص خانم‌ها انعطاف بیشتری به خرج می‌دهند، البته نباید فراموش كرد كه ماهیت جرم درخصوص خانم‌ها هم متفاوت است، مانند بدحجابی و سقط جنین.

كنترل خشونت با فرهنگ‌سازی

به اعتقاد كارشناسان، مهم‌ترین راهكار برای كنترل خشونت در سنین جوانی و نوجوانی ترویج فرهنگ گفت‌وگو و حل مسائل از روش‌های آرام است.آنها معتقدند كه باید در مدارس كشور در كنار آموزش‌های تحصیلی، مهارت‌های زندگی مانند كنترل هیجان‌های منفی و احترام به افراد مورد توجه قرار گیرد تا بدین ترتیب جوانان از روش‌های خشونت‌آمیز پرهیز كرده و به سمت تعامل و حل درست مسائل پیش بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha