دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 66120
سلامت نیوز : این روزها در کنار تمام ماجراهای دارویی کشور و کمبودها و مشکلات درمان، رد صلاحیت نامزدهای ششمین دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی، بحث برانگیز شده، با اینکه تا روزی که اسامی به صورت‌های غیررسمی اعلام می‌شد، رئیس هیات نظارت بر انتخابات به آرمان تاکید کرد که سلایق سیاسی در رد صلاحیت‌ها تاثیری نداشته اما نگاهی به اسامی منتشر شده حکایت دیگری از روند رد صلاحیت‌ها داشت، در این میان اما دیدن نام «صدر»، رئیس فعلی سازمان نظام پزشکی، سوالات زیادی را در ذهن تداعی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در حاشیه همایش، سلامت، بیمه و بانک با شهاب الدین‌صدر، در این باره گفت‌وگوکردیم، اما او تاکید کرد که در رد صلاحیتش اشتباه شده است!

شنیده می‌شود شما برای نامزدی در انتخابات سازمان نظام پزشکی رد صلاحیت شده‌اید، نظر شما راجع به این موضوع چیست؟

هنوز اسامی رد صلاحیت‌ها اعلام نشده است، اما به طور کلی برای احراز صلاحیت هر یک از نامزدها باید از 5 دستگاه تایید صلاحیت شود. وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، وزارت اطلاعات و دادگستری و سازمان نظام پزشکی هستند که باید صلاحیت افراد را احراز کرده و اظهار نظر کنند، جالب اینجاست که صلاحیت مرا تمام این مراکز تایید کرده‌اند. اما ظاهرا در ارتباط با من سوء تفاهمی ایجاد شده و اشتباهی صورت گرفته است.

چه سوء تفاهمی؟

برای هیات نظارت بر انتخابات تهران احتمالا این سوءتفاهم وجود داشت که اگر افرادی در انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده باشند، در انتخابات نظام پزشکی نیز رد صلاحیت می‌شوند، در واقع ردصلاحیت من از سوی هیات نظارت بر انتخابات صورت گرفت، در حالی‌که این دو موضوع ربطی به هم ندارد، ضمن اینکه علاوه بر بررسی موضوع انتخابات مجلس در شورای نگهبان در انتخابات نظام پزشکی ماده‌ای برای این موضوع وجود ندارد.

شما اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده‌اید؟

بله، تمام کسانی که رد صلاحیت شده‌اند اعتراض کرده‌اند و ما منتظر هستیم که هیات نظارت مرکزی اعلام نظر کند. به اعتقاد من همه سلایق و افراد شاخص در انتخابات نظام پزشکی باید شرکت کنند. همه افرادی که اسمشان در لیست رد صلاحیت شده آمده به رأی اعلام شده اعتراض می‌کنند و در این مورد بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

نکته‌ای که مطرح شده این بود که در میان نام ردصلاحیت شده‌ها اگر نام شما را خارج کنیم، مابقی همه اصلاح‌طلب هستند، بنابراین می‌توان این‌گونه برداشت کرد که جهت‌گیری‌های سیاسی در رد صلاحیت تاثیر داشته است.

افرادی که در رقابت قبلی شرکت کردند الان هم حضور دارند بنابراین سلایق مختلف سیاسی که در چارچوب نظام و پایبند به قانون هستند، حضورشان در انتخابات منعی نداشته و باعث پرشور شدن انتخابات و اقتدار آن سازمان می‌شود. ممکن است مسائلی مربوط به امنیت ملی یا مسائلی از این دست باشد که صلاحیت افراد رد می‌شود اما اگر صلاحیت تایید شد کسی مشکلی برای شرکت در انتخابات ندارد یعنی سلایق مختلف سیاسی مشکل و منعی برای شرکت در انتخابات ندارند.

با اینکه سازمان نظام پزشکی به عنوان یک سازمان صنفی است که باید از حقوق پزشکان دفاع کند اما پیش از این به نقل از شما در بیانیه‌ای اعلام شده بود که این دوره از انتخابات سازمان نظام پزشکی سیاسی‌ترین انتخابات است. دلیل این اظهار نظر شما چیست؟

البته این را من در بیانیه‌ای اعلام نکردم، این برداشتی بود که برخی سایت‌ها از صحبت‌های من کرده بودند. من تاکنون سخنی درباره اینکه این انتخابات سیاسی است نگفته‌ام و تنها گفتم قبول دارم که همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری آن را سیاسی می‌کند. انتخابات ما صنفی است و هدفش دفاع از حقوق بیماران و حرفه پزشکی است.

از موضوعاتی که نسبت به ریاست شما در سازمان نظام پزشکی به عنوان یکی از ایرادات مطرح می‌شود، سلب حق تعرفه گذاری بخش خصوصی درمان از این سازمان بود. به هر حال منتقدان اعلام می‌کنند که این موضوع در دوره ریاست شما بر سازمان رخ داده است.

اگر نقدی بر سازمان نظام پزشکی وارد می‌شود باید منصفانه باشد، برخی افراد رقیب ما در انتخابات هستند که به عملکرد ما به‌ویژه در مورد تعرفه گذاری ایراد می‌گیرند. تعرفه بخش خصوصی از عهده این سازمان خارج است و به این خاطر با ما سیاسی برخورد می‌کنند. در حال حاضر توسعه فعالیت‌های نظام پزشکی بدون دریافت بودجه دولتی انجام می‌شود، چرا که امسال دولت بودجه‌ای برای سازمان نظام پزشکی تعیین نکرده است، عملکرد ما در این دوره گسترده بود و هر دوره‌ای نقاط ضعف و قوت وجود دارد، بنابراین اگر مجلس و دولت با هم تصمیم می‌گیرند اختیارات ما را سلب کنند چاره‌ای نیست اما پس از پایان برنامه پنجم توسعه این اختیارات باز گردانده می‌شود.

موضوعی که اکنون از سوی پزشکان با نگرانی مواجه شده قانون ممنوعیت دو شغله بودن پزشکان است، این ماجرا ظاهرا در شورای نگهبان در حال بررسی است. اطلاعی از تایید یا رد آن دارید؟

قانون ممنوعیت دو شغله‌ها در بخش دولتی و خصوصی زمانی می‌تواند اجرا شود که زیر ساخت‌های آن فراهم شده باشد، اما تا زمانی که لوازم آن درست طراحی نشده باشد، معلوم است که نمی‌تواند اجرا شود. شرط اصلی اجرای آن تامین اعتبار برای ایجاد ساز و کارش است. نکته دیگر واقعی بودن تعرفه‌ها به صورت واقعی است، به طور کلی نه اعتباری برای آن دیده شده و نه زمان مناسبی در نظر گرفته شده از این رو اجرای قانون می‌تواند آسیب زا باشد.

چاره چیست؟

باید مدت زمانی برای نمونه 5 سال در نظر گرفته شود تا با تامین شدن اعتبار در همین مدت، قانون توانایی اجرا پیدا کرده و مسئولان به هدفشان برسند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha