آب برای اصفهان یک موضوع حیاتی است و کاستی آن به شدت احساس می‌شود، اما همواره تلاش کرده‌ایم تا این موضوع رنگ و بوی سیاسی به خود نگیرد و آرامش مورد نیاز برای رفع آن در دو استان اصفهان و چهارمحال وبختیاری ایجاد شود.

زاینده‌رود را با آرامش در اصفهان جاری می‌کنیم/اصراری برای عبور مترو از زیر نقش‌جهان نداریم

سلامت نیوز :  استاندار اصفهان گفت: آب برای اصفهان یک موضوع حیاتی است و کاستی آن به شدت احساس می‌شود، اما همواره تلاش کرده‌ایم تا این موضوع رنگ و بوی سیاسی به خود نگیرد و آرامش مورد نیاز برای رفع آن در دو استان اصفهان و چهارمحال وبختیاری ایجاد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علیرضا ذاکر اصفهانی در بازدید خود از منطقه خبری ایسنا اصفهان در نشستی با خبرنگاران این رسانه به سؤالات آنها در موضوعات مختلف پاسخ داد.

خرید آب از چهارمحال و بختیاری را منفعت طلبان مطرح می‌کنند

وی با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری در استان صورت گرفته تا موضوع حق‌آبه اصفهان از زاینده رود ابعاد سیاسی و اجتماعی پیدا نکند، اظهار کرد: آب برای اصفهان یک موضوع حیاتی است و کاستی آن به شدت احساس می‌شود، اما چنانچه مباحث مربوط به آن ابعاد سیاسی و اجتماعی پیدا کند اصل موضوع فراموش می‌شود. به همین دلیل در وهله نخست سعی شده آرامش مورد نیاز برای رفع این موضوع در دو استان ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه شعارهایی مانند خرید آب از چهارمحال و بختیاری تنها از جانب کسانی که به دنبال منافع خود هستند، مطرح می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه برخی به دنبال برخوردهای توده‌وار با مسئله حق‌آبه اصفهان هستند، اما سیاست استان در قبال این شعارها بی اعتنایی است و این صحبت‌ها اهمیت چندانی ندارد.استاندار اصفهان اضافه کرد: پاسخ دادن به این افراد تنها موجب افزایش تنش میان دو استان می‌شود در حالی که این موضوع باید با آرامش و هم جهت با منافع مردم و کشور میان دو استان رفع شود.

مدیریت واحد بر حوضه آب زاینده رود از درخواست‌های استان است

ذاکر اصفهانی با اشاره به اینکه مدیریت واحد بر حوزه آب زاینده رود که یکی از درخواست‌های استان اصفهان است موجب رفع بسیاری از نارسایی‌ها در این بخش می‌شود، ادامه داد: طرح‌های آب‌رسانی به فلات مرکزی پس از کش و قوس‌هایی که بیشتر تابع بگومگوهای سیاسی و اجتماعی بود در حال اجرایی شدن است.

وی با بیان اینکه تاکنون 200 میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی شدن طرح انتقال آب از فلات مرکزی ایران فراهم شده است و سرعت اجرای این طرح منوط به همت مسؤولان مربوطه و تامین مابقی اعتبار در این بخش است، خاطر نشان کرد: بهره‌برداری از این پروژه در افق گسترده‌ای نیازهای آبی استان را برطرف می‌کند، اما باید تا زمان اجرای آن منابع دیگری برای تامین آب در استان در نظر گرفت.

استاندار اصفهان بخشی از مشکلات آب در استان را مربوط به خشکسالی دانست و بیان کرد: وجود صنایعی مانند فولاد مبارکه، پالایشگاه، ذوب آهن و نیروگاه و هم‌چنین افزایش جمعیت استان‌های مصرف کننده آب زاینده رود از دیگر مواردی است که موجب شده تا مدیریت آب در استان اصفهان با مراقبت بیشتری انجام گیرد.

در مقابله با آلودگی تاکنون کوتاهی نشده است

استاندار اصفهان در خصوص چگونگی مدیریت بحران آلودگی هوا در استان گفت: دستگاه‌های متولی مانند اداره کل هواشناسی، حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و.... بر اساس جدولی که در اختیار دارند در خصوص نحوه برخورد با آلودگی هوا تصمیم گیری می‌کنند و این تصمیم نهایتاً به تصویب شورای تامین استان می‌رسد.

استاندار با اشاره به اظهار نظرهای برخی از مدیران مبنی بر مدیریت آلودگی هوا گفت: اگر مدیران شهری معتقد هستند دستگاه‌های متولی قادر به مدیرت آلودگی هوای اصفهان نیستند، این گوی و این میدان؛

وی بخش قابل توجهی از ‌آلودگی شهر را ناشی از تردد اتوبوس‌های واحد و زمین‌های بایری که شهرداری نتوانسته حصارکشی کند و به مرکز انباشت زباله تبدیل شده است، دانست وگفت: متاسفانه منطقه‌ای در شهر داریم که به مرکز فساد تبدیل شده است و با این وجود باید پرسید آیا آنها که صحبت از مدیریت می‌کنند وظایف حوزه خود را انجام داده‌اند؟

وی با اشاره به اینکه تمام جلسات مربوط به آلودگی هوا تاکنون برگزار شده و هیچ گونه کم کاری در این خصوص صورت نگرفته است، تصریح کرد: در خصوص تعطیلی اصفهان در شرایط بحرانی آلودگی نمی‌توان انفرادی تصمیم گرفت و حتی در برخی موارد که نظر شخصی بنده تعطیلی بوده است شورا به عدم تعطیلی و یا تعطیلی برخی مقاطع تحصیلی رای داده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها و ادامه طرح زوج و فرد خودروها از دیگر مواردی است که برای مقابله با آلودگی هوا در اصفهان اجرا شده است، گفت: بررسی و تصویب تعطیلی روزهای پنجشنبه بر خلاف برخی از اظهار نظرها با همکاری تمام سازمان‌های استان از سال گذشته آغاز شد.

ذاکر اصفهانی با اشاره به اینکه نظر اعضای ستاد بحران ادامه طرح زوج و فرد در رینگ اول ترافیکی شهر اصفهان است، ادامه داد: اگرچه گسترش محدوده اجرای طرح زوج و فرد از رینگ اول به رینگ دوم و سوم ترافیکی موجب کاهش ورود خودرو به اصفهان می‌شود اما وجود برخی مشکلات، تصمیم گیری کلی در این خصوص را دشوار کرده است.

شهرداری حق افزایش عوارض را ندارد

استاندار اصفهان هم چنین در خصوص طرح مسایلی مانند فشار بر مردم و افزایش عوارض برای تکمیل قطار شهری اصفهان را ناشی از برخی جوسازی‌های سیاسی دانست و گفت: چنین صحبت‌هایی فضای روانی جامعه را مخدوش می‌کند و مطرح کنندگان آن تنها به دنبال بازی‌های سیاسی خود هستند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه شهرداری به هیچ عنوان حق افزایش عوارض را ندارد و قطار شهری اصفهان باید با تعهدات دولت و شهرداری تکمیل شود، گفت: قرار شده است دولت تا پایان سال، 70 میلیارد تومان به قطار شهری اصفهان اختصاص دهد و با تحقق 20 میلیارد تومان تعهد شهرداری امیدواریم تا پایان سال 9 ایستگاه نخست فاز یک این پروژه به بهره برداری برسد.

مسیر خط دو مترو باید به تایید کارشناسان برسد

ذاکر اصفهانی هم‌چنین در خصوص مسیر خط دو قطار شهری اصفهان بیان کرد: مدیریت استان اصراری برای عبور خط دوم مترو از زیر میدان نقش جهان با شرایطی که در حال حاضر مطرح شده، ندارد و مسیر خط دوم قطار شهری باید با نظر کارشناسان میراث و یونسکو تایید شود.

اگر بانک‌ها وضعیت خوبی داشته باشند ابایی از پرداخت تسهیلات نداریم

استاندار اصفهان در بخشی دیگر از سخنان خود به سوالات ایسنا در حوزه اقتصادی پاسخ داد و با اشاره به پرداخت تسهیلات به صنایع گفت: تلاش‌های بسیاری برای پرداخت تسهیلات به صنایع استان و رفع مشکلات آنها انجام شده است.

ذاکر اصفهانی اظهار کرد: در آخرین جلسه صیانت از تولید به 19 بنگاه صنعتی و اقتصادی استان که دچار مشکل شده بودند، تسهلات پرداخت شد.وی افزود: هم چنین برای صنایعی که در گذشته به آنها قول پرداخت تسهیلات داده شده بود، از بانک‌ها تسهیلاتی گرفته و در اختیار آنها قرار داده شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه تنها به صنایعی که رقم‌ها سنگین است نتوانسته‌ایم تسهیلات پرداخت کنیم، ادامه داد: به عنوان نمونه بیش از یک سال است که برای هتل مجموعه پرستی‍ژلند در کارگروه مربوطه رقم 50 میلیارد تومان تخصیص داده شده، اما به دلیل اینکه استان تنها تا سقف 10 میلیارد تومان می‌تواند تسهیلات پرداخت کند تاکنون موفق به پرداخت تسهیلات به این مجموعه نشده است.

ذاکر اصفهانی بیان کرد: پرداخت تسهیلات بیش از 10 میلیارد تومان خارج از حوزه استان است و باید از طریق تهران پیگیری و انجام شود.وی یکی از مشکلات موجود در زمینه پرداخت تسهیلات را مربوط به منابع بانکی دانست و خاطر نشان کرد: رقم معوقات بانکی استان بالا است و در حال حاضر اقداماتی در استانداری برای بازگشت این معوقات انجام شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که معوقات بانکی برگردانده شود، بانک‌ها می‌توانند تسهیلات جدیدی را به صنایع پرداخت کنند.ذاکر اصفهانی گفت: در دوره استاندار گذشته اصفهان، چهار هزار میلیارد تومان پول در قالب تسهیلات به صنایع پرداخت شده بود و در همان زمان دو هزار میلیارد تومان معوقه بانکی وجود داشت، یعنی نیمی از رقم تسهیلات جز معوقات بود.

وی اضافه کرد: اگرچه به برخی از صنایع نتوانستیم تسهیلات پرداخت کنیم، اما در جهت مساعدت و همکاری با صنایع به آنها تنفس داده شد و اگر بانک‌ها وضعیت مالی خوبی داشته باشند ابایی از پرداخت تسهیلات نداریم .

با 30 درصد ظرفیت چگونه رتبه دوم درآمدی کشور هستیم؟!

استاندار اصفهان با اشاره به برخی از بحث‌های مربوط به سرمایه در گردش کارخانه‌های نساجی کاشان گفت: صنایع استان و بیشتر کارخانه‌های نساجی کاشان شرایط خوبی دارند و محصولات خود را صادر می‌کنند و حتی فرش کاشان در بازارهای افغانستان تا آمریکا حضور دارد.

وی در خصوص گفته‌های برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه صنعت اصفهان با 30 درصد ظرفیت خود فعال است، بیان کرد: 30 درصد یعنی نابودی صنعت! بر اساس گفته خود نمایندگان "اصفهان درآمد دوم کشور را دارد و رتبه 29 اعتبارات به آن تخصیص داده می‌شود" پس باید پرسید اگر صنایع اصفهان با 30 درصد

ظرفیت خود فعال است پس چگونه اصفهان درآمد دوم کشور را دارد؟!

استاندار اصفهان اضافه کرد: رتبه دوم درآمدی برای استان حاصل نمی شود مگر اینکه اصفهان ظرفیت صنعت بالایی داشته باشد، پس چرخش و وضعیت صنعت در استان خوب است .وی بیان کرد: در حال حاضر صنایع استان 30 درصد کاهش ظرفیت دارند و با 70 درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند.استاندار اصفهان تصریح کرد: در سال جاری صادرات استان 50 درصد افزایش پیدا کرده و اعداد و ارقام بیانگر این موضوع است.

فولاد مبارکه یک میلیارد تومان به پروژه نقش جهان اختصاص داده است

استاندار اصفهان هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود به ورزشگاه نقش جهان اشاره کرد و گفت: ورزشگاه نقش جهان در مقطعی افتتاح شد که ظرفیت آن 35 هزار نفر بود و بعد از آن گفتند که قصد دارند ظرفیت این ورزشگاه را به 75 هزار نفر افزایش دهند. از آن زمان به بعد هم زیاد کار مثبتی انجام نشده بود تا در زمان دولت دهم، روند ساخت ورزشگاه نقش جهان سرعت پیدا کرد. به هر حال این پروژه یک پروژه ملی بود و خود شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی باید این کار را به پایان می‌رساند.

ذاکر اصفهانی گفت: در آن زمان یک پیمانکار برای ورزشگاه نقش جهان در نظر گرفته شد که این پیمانکار تعلل کرد و سرانجام برکنار شد و پیمانکار دیگری آمد. البته ما در طول دو سه سال اخیر تمام تلاشمان این بود که پروژه را استانی کنیم و بگوییم اصلاً نمی‌خواهیم تهران این کار را انجام دهد و خودمان ساخت ورزشگاه نقش جهان را به پایان برسانیم و حالا هم قصد داریم با ظرفیت‌های استانی خودمان کار را به پایان برسانیم.

وی تصریح کرد: در سفر اخیر رییس جمهور به اصفهان و پس از بازدید از پروژه نقش جهان، نهایتاً قرار بر این شد که فولاد مبارکه به این پروژه کمک کند و مصوبه‌ای در دولت به اجرا در آید که بر مبنای آن، شرکت فولاد مبارکه بتواند این ورزشگاه را بخرد و البته همانطور که می‌دانید تا این کار انجام شود کمی زمان می‌برد. رییس جمهور سپس به من دستور داد تا در خلال این مصوبه که تصویب شود، شرکت فولاد مبارکه همچنان کمک‌های خودش را به این پروژه انجام دهد.

استاندار اصفهان افزود: منظور رییس جمهور این بود که شما هرکار می‌توانید انجام دهید و با کمک فولاد مبارکه این پروژه به سرانجام برسد و در اولین فرصت به بهره‌برداری برسر. ما هم پیمانکار را دوباره فعال کردیم و منابع مالی خوبی تخصیص دادیم که نهایتاً این منبع مالی از سوی شرکت فولاد مبارکه تأمین شد. البته پیمانکار کمی تعلل می‌کرد و ما این صحبت را با او کردیم که یا شما کار را ادامه می‌دهی و یا یک پیمانکار دیگر را می‌آوریم و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که ادامه دهیم و الآن هم دارند کارشان را انجام می‌دهند.

وی گفت: در میان این فعل و انفعالات، شرکت فولاد مبارکه همچنان به کمک‌های خود ادامه داد و قول مساعد به ما داده است که کمک‌های بیشتری کند و اخیراً هم 1 میلیارد تومان برای تسریع در عملیات ورزشگاه نقش جهان به این پروژه اختصاص داده است. امیدوارم ورزشگاه نقش جهان تا خرداد ماه به بهره‌برداری برسد.

وی علت به درازا کشیدن پروژه نقش جهان را عملیات مسقف کردن ورزشگاه خواند و گفت: هم اکنون چمن این ورزشگاه و پیست تارتان آماده است. چمن مصنوعی و صندلی‌های ورزشگاه نیز خریداری شده و ما اگر مشکل سازه بالا را نداشتیم، هم اکنون ‌می‌شد این ورزشگاه را به بهره‌برداری رساند. این سقف یک سری مشکلات ایجاد کرده بود و پیمانکار اولیه آمد و تازه این سقف را برداشتیم و از نو این کار را به صورت کارشناسی و فنی اجرا کردیم و برای اینکه کار سرعت بگیرد، شش گروه در حال فعالیت هستند.

استاندار اصفهان افزود: بعد از اینکه سازه سر جای خودش قرار گیرد باید پارچه‌ای روی آن کشیده شود که سفارش آن را داده‌ایم و این پارچه از خارج تأمین شده است و بعد از اینکه سقف نصب شود، چمن مصنوعی و صندلی‌ها نیز نصب می‌شود و همان‌طور که می‌دانید این اولین ورزشگاه مسقف در ایران است. هم اکنون تمام تمرکز ما روی این است که بتوانیم این سازه را تکمیل کنیم و پارچه و برزنت مربوط رویش کشیده شود که با سرعت بتوانیم صندلی‌ها را نصب و زمین چمن را آماده کنیم.

ذوب‌آهن حرف گوش نداد و خودش را به این روز انداخت

استاندار اصفهان در خصوص مشکلات باشگاه ذوب‌آهن اصفهان گفت: ذوب‌آهن متأسفانه حرف گوش نداد و خودش را به این حال و روز انداخت. من از همان ابتدا به براتی مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن راهکارهای لازم را ارائه دادم اما وی خوب مدیریت نکرد و بیشتر از این هم کاری از دست استانداری ساخته نیست.

وی افزود: من به بخش خصوصی مراجعه کردم و 700 میلیون تومان برای ذوب‌آهن قرض گرفتم که بتواند باشگاهش را حفظ کند. هم اکنون هم شرکت ذوب‌آهن بدهی‌هایش را به بخش خصوصی پرداخت نمی‌کند و من هم دیگر نمی‌توانم به بخش خصوصی مراجعه کنم.

ذاکر اصفهانی افزود: من تاکنون برای خودم هم یک ریال از کسی قرض نگرفته‌ام اما حالا دیگر بیش از این برایم سخت است که دوباره از این اقدامات انجام دهم، چرا که ذوب‌آهن به قول‌هایش درخصوص بخش خصوصی عمل نکرد. براتی می‌توانست از همان ابتدا یک تیم قوی را وارد میدان کند که نکرد و مسائلی گذشت که متأسفانه ذوب‌آهن را دچار این مشکلات کرد.

وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم با این نحوه مدیریت همچنان این شرایط برای ذوب‌آهن وجود داشته باشد و امیدوارم هم اکنون که شرکت ذوب‌آهن به سمت خصوصی شدن گام برمی‌دارد بتواند دوباره روی پای خودش بایستد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha