دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 66133
سلامت نیوز : در دنیای امروز ما، نقش ابزار دیجیتال برای آموزش تا حد بسیار زیادی بالا رفته است. به نحوی كه این روزها سی‌دی‌ها، نرم‌افزارها و حتی دستگاه‌های ویژه‌ای برای آموزش مطالب مختلف ساخته شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی مشكلی كه بسیاری از والدین با آن روبه‌رو هستند در مورد خطراتی است كه گهگاهی به این دستگاه‌ها و فناوری‌ جدید نسبت داده می‌شود. بنابراین طبیعی است كه امروزه این سوال برای بسیاری از پدر و مادرها و حتی دست‌اندركاران مسائل آموزشی مطرح شود كه بالاخره استفاده از این ابزارها مفید است یا مضر؟ باید آنها را مورد استفاده قرار داد یا خیر؟ و برای كاهش عوارض ناشی از آن چه كار باید كرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ برای پاسخ دادن به این سوال، اول از همه باید بدانیم استفاده از رایانه یا دیگر دستگاه‌ها و تجهیزات جدید و دیجیتال، به تنهایی هیچ ضرری ندارند و تنها استفاده نادرست و بدون آگاهی است كه می‌تواند موجب آسیب دیدن فرد شود. همان طور كه تلویزیون هم اگر به شیوه‌ای نادرست مورد استفاده قرار گیرد، موجب بروز مشكلات چشمی و كمبود وقت و... خواهد شد.

بنابراین مهم‌ترین نكته این است كه حواسمان باشد و از این لوازم بدرستی استفاده كنیم تا نه تنها مشكلی برای ما ایجاد نشود، بلكه بتوانیم از مدرن‌ترین لوازم روز دنیا نیز بهره ببریم. البته بد نیست نكاتی را در این مورد به خاطر بسپارید تا بدون كوچك‌ترین مشكلی بتوانید از رایانه، تلویزیون و... در زندگی روزمره‌تان كمك بگیرید. البته یادمان باشد این نكات برای همه افراد است؛ كوچك و بزرگ هم نمی‌شناسد و فقط در مورد بچه‌ها به پیگیری و دقت بیشتری نیاز دارد.

فاصله خود را با منبع تصویر تنظیم كنید. برای مثال هنگام نوشتن روی ابزار دیجیتال، نمایشگر باید درست در همان فاصله‌ای قرار بگیرد كه هنگام نوشتن روی كاغذ رعایت می‌شود. در حالی كه متاسفانه اغلب افراد، ابزار دیجیتال را با فاصله بسیاری كمتری مقابل چشم‌ها قرار داده و كار‌هایشان را انجام می‌دهند. این موضوع درباره تلویزیون هم نسبت مستقیمی با ابعاد آن خواهد داشت؛ بنابراین به طور كلی توجه داشته باشید كه فاصله كودك شما با منبع تصویر خیلی كم نباشد تا به چشمان او آسیبی نرسد.

قانون 20ـ20ـ20 را رعایت كنید: این یك قانون پزشكی است كه نشان می‌دهد بعد از هر 20 دقیقه نگاه كردن به یك ابزار دیجیتال باید به مدت 20 ثانیه به یك شیء در مسافت 20 فوتی - كه تقریبا حدود شش متر می‌شود- نگاه كنید تا چشمان شما دچار مشكلی نشود.

بیش از حد به نمایشگر خیره نشوید: كودكان معمولا وقتی مشغول بازی‌های رایانه‌ای هستند، ساعت‌ها به صفحه نمایشگر خیره می‌شوند و بدون هیچ استراحتی به كارشان ادامه می‌دهند. بزرگسالان هم اغلب اینقدر درگیر كار هستند كه فراموش می‌كنند كمی به خودشان استراحت دهند. در حالی كه باید بدانید متخصصان می‌گویند كودكان بالای دو سال در طول روز حدودا باید دو ساعت به نمایشگر نگاه كنند و نه بیشتر از آن و بچه‌های كوچك‌تر هم به هیچ عنوان نباید به نمایشگر كامپیوتر خیره شوند.

كودك خود را تحت مراقبت منظم پزشكی قرار دهید: بسادگی می‌توانید با مراجعه در بازه‌های زمانی منظم (مثلا هر دو ماه یكبار) به یك چشم‌پزشك، وضع بینایی كودك خود را ارزیابی كنید. در چنین شرایطی اگر مشكلی ایجاد شده باشد، به موقع می‌توانید نسبت به برطرف كردن آن اقدام كنید.

بازی مناسب را برای فرزندتان انتخاب كنید: این روزها نمی‌توان كودكان را از بازی‌های رایانه‌ای محروم كرد. بنابراین بهتر است به جای ممنوع كردن این بازی‌ها، انواع مناسب را انتخاب كنید و در اختیار كودك بگذارید. فراموش نكنید بازی‌ای كه متناسب با سن كودك انتخاب نشود، به طور حتم موجب بروز مشكلات روانی و جسمی متعددی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha