دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵
سلامت نیوز :گرانی قیمت ارز، باعث شده سفر به بیرون از ایران، گران تر از سال های قبل شود. در چنین وضعیتی سفر داخلی بیش از پیش خودنمایی می کند اما خبرگزاری میراث فرهنگی خبری منتشر کرده مبنی بر اینکه بهای تورهای داخلی، به نفری یک میلیون تومان رسیده که با در نظر گرفتن هر خانواده ی در سطح متوسط جامعه به لحاظ مالی، می توان به کاهش شدید هرگونه سفر در ایام نوروز پی برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ نوروز این عید باستانی ، از دیرباز مورد توجه مردم کشورمان بوده و بهترین فرصت برای گردش و سفر به شمار می رود. اما این روزها با توجه به مشکلات اقتصادی گویا مردم تفریح و تجدید روحیه در سال جدید را هم باید به دست فراموشی بسپارند. این وضعیت را می توان در صحبت های اردشیر اروجی پژوهشگر و فعال گردشگری نیز به خوبی درک کرد. وی درباره افزایش قیمت ها در تورهای داخلی می گوید: واقعیت این است که وضعیت گردشگری در تمام حوزه ها مناسب نیست. در سفرهای داخل کشوری با توجه به وضعیت اقتصادی، هزینه سفر خیلی بالا رفته و خانواده ها کمتر تمایل دارند سفر را در سبد نیازمندی های خود بگنجانند.

دید و بازدید در حیطه گردشگری نیست
اروجی می افزاید: در نوروز 92، سنت صله رحم، همچنان برقرار خواهد بود، اما دید و بازدید عید را نباید به پای صنعت گردشگری و گردشگری صنعتی نوشت. معمولا اقوامی که در شهرستان های مختلف هستند برای دید و بازدید، به خانه یکدیگر رفت و آمد می کنند، اما این موضوع تاثیری در صنعت گردشگری ندارد. متاسفانه برخی مسئولان، دید و بازدیدهای عیدانه را در آمار گردشگری می آورند، اما این دید و بازدیدها را نمی توان در حیطه صنعت گردشگری برشمرد، زیرا گردشگری وقتی اتفاق می افتد که با هدف گذران اوقات فراغت، با استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی صورت گیرد و گردشگر در مکان های عمومی مانند هتل ها، شب را بگذراند. خانواده ای که برای دیدار عزیزان خود به شهرستان می رود و چند روزی مهمان است، عنوان گردشگر ندارد.

بهای تورهای داخلی نفری یک میلیون تومان
این فعال حوزه گردشگری درباره افزایش هزینه های سفر داخلی، از تجربه شخصی خود مثال می زند که در دی ماه گذشته، برای او پیش آمده: در سفری سه روزه با خانواده 4 نفری ام به مشهد رفتیم، بلیط هواپیما نفری 260 هزار تومان برای رفت و برگشت شد. برای اقامتمان در هتل، شبی 300 هزار تومان هزینه کردیم و هزینه خورد و خوراک و حمل و نقل درون شهری نیز صرف شد. این سفردست کم 3 میلیون تومان هزینه در بر داشت. با احتساب خریدارهای سوغاتی، نفری حدود یک میلیون هزینه سفر خانواده 4 نفری ما شد. این ادعا ، مطابق گزارشی است که خبرگزاری میراث فرهنگی از پیش فروش تورهای نوروزی با افزایش 20 درصدی نسبت به روزهای عادی سال، منتشر کرده و در آن نوشته که بهای تورهای داخلی، به نفری یک میلیون تومان رسیده است.

نوروز پرباری در پیش است
بر خلاف اروجی، یک تورگردان حرفه ای
می گوید: نباید خیلی به این حرف ها بها داد، زیرا تورهایی که او و همکارانش برای نوروز 92 معرفی کرده اند، در آستانه تکمیل شدن است.امامی درباره وضعیت اقتصادی آژانس گردشگری‌ای که در آن شاغل است، می گوید: ما امسال نسبت به نوروز 91 که فقط 4 مقصد داخلی معرفی کرده بودیم، سه برابر بیشتر تور گذاشته ایم و 12 مقصد جدید داخلی معرفی کرده ایم. تجربه به ما نشان می دهد فصل پر رونقی را در پیش خواهیم داشت. 3 تور از 12 مقصد ما پر شده و دلیل خوبی است که نوروز پرباری در پیش داریم. البته امامی یک تبصره به حرف های خود اضافه می‌کند: همیشه گردشگران داخلی دقیقه 90 تصمیم می گیرند، برای همین نمی توان وضعیت تورهای داخلی را تا 20 اسفند پیش بینی کرد.

ثبت 1226 شکایت مردمی
در این میان خبر می رسد که تخلف هایی از سوی مجریان تورهای گردشگری صورت می گیرد. حسین بشردوست معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفت و گو با «حمایت» می گوید: استان تهران دارای بیش از یکهزار و 500 آژانس خدمات مسافرتی است که از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز دریافت کرده اند اما از میان این تعداد عملکرد برخی از آژانس های خدمات مسافرتی نارضایتی و در نهایت شکایت مردم را به دنبال دارد به طوری که در نه ماهه سال جاری یکهزار و 226 مورد شکایت مردمی در کمیسیون رسیدگی به شکایات به ثبت رسیده که منجر به صدور 407 مورد تذکر، 218 مورد اخطار، 66 مورد تعلیق مجوز و 27 مجوز نیز از درجه اعتبار ساقط شده است. وی می افزاید: افرادی که در این زمینه شکایتی دارند می توانند به سازمان متبوع مراجعه و فرم های ویژه شکایت را تکمیل کنند. کمیسیون فنی این نهاد هر روز به بررسی شکایت های احتمالی مسافران می پردازد.

ضمن اینکه برای پیشگیری از هر گونه تخلف آیین نامه و بخشنامه هایی تنظیم شده که به مراکز مسافرتی ابلاغ شده است. بشردوست با بیان اینکه آژانس واسط باتوجه به دریافت کمیسیون از آژانس مجری باید دقیقا قیمتی را که آژانس مجری تعیین کرده به مسافر اعلام کند، می افزاید: اخذ هرگونه مبلغ اضافی از مسافر توسط آژانس واسط که برگزارکننده تور مسافرتی است، غیرقانونی است.وی در خصوص تفاوت قیمت هایی که بعضا در آژانس های خدمات گردشگری دیده می شود، می گوید: باید در زمینه تورهای نوروزی عوامل مختلف اجرایی را در نظر گرفت. قیمت بلیت، محل اقامت و هتل و سایر خدمات به قیمت مصوب اعلام می شود و آژانس های خدمات مسافرتی با توجه به شرایط تور مقدار درصد سود منطقی را لحاظ می کنند ومی توان گفت گران فروشی در آژانس ها وجود ندارد بلکه این موضوع به مبالغ خدمات نهادهای مختلف مانند سازمان هواپیمایی، راه آهن و همچنین
مکان های اقامتی مربوط می شود.

تهیه منشور حقوق مسافر
وی با اشاره به برنامه های در دستور کار معاونت گردشگری این اداره کل از تهیه منشور حقوق مسافر خبر داد و گفت: باتوجه به فعالیت دو سازمان هواپیمایی کشور و حج و زیارت در این زمینه از این دو نهاد درخواست شده تا حقوق مسافران خود را به این نهاد اعلام کنند تا قبل از آغاز سال 1392 این منشور تنظیم و برای اجرایی شدن، به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارایه و پس از تصویب از سوی ایشان به بخش های مربوط ابلاغ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha