سلامت نیوز : غلامرضا معصومی در نشست خبری خود در وزارت بهداشت در مورد اقدامات انجام شده اورژانس در یک سال گذشته افزود: 41 هزار و 463 مورد ماموریت اورژانس در حوزه تصادفات در 9 ماهه اول سال ثبت شده است که نسبت به سال گذشته 4 دهم درصد کاهش داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه تصادفات شهری 2 درصد کاهش و تصادفات جاده‌ای 3.6 درصد افزایش داشته است گفت: درمان در محل حادثه جزء شاخص‌های کیفی مهم است که علی‌رغم افزایش 2.6 درصد ماموریت‌ها این رقم 0.4 بوده است.

معصومی در مورد اعزام بیماران به بیمارستان‌ها از افزایش ماموریت‌ها خبر داد و گفت: شاخص لغو ماموریت‌ها که به دو عامل دیر رسیدن ماموران اورژانس و یا منصرف شدن بیماران بستگی دارد 1.4 درصد کاهش داشته است.

رئیس حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت تصریح کرد: 500 تکنسین در مرحله کاردانی ورود کرده‌اند و 690 نفر فارغ‌التحصیل رشته فوریت‌های پزشکی بوده‌اند و در حوزه بسیج همگانی کمک‌های اولیه تاکنون 162 هزار و 313 نفر آموزش دیده‌اند که هر چند این عدد قابل قبول نیست اما با توجه به جمعیت کشور و کمبود اعتبارات رضایت‌بخش است.

معصومی افزود: آمار اورژانس در رسیدن به سر صحنه حوادث در جاده‌ها زیر 14 دقیقه است در شهرهای کوچک زیر 8 دقیقه و در شهرهای بزرگ زیر 10 دقیقه گزارش شده است.

وی گفت: در تهران آمار رسیدن بر سر صحنه تصادف 12.5 دقیقه است که باید طبق برنامه پنجم توسعه به زیر 11 دقیقه کاهش یابد.

معصومی در مورد امداد هوایی افزود: کارگروه هوا و فضا قرارداد‌هایی را امضا کرده است تا در سال آینده 3 تا 5 فروند بالگرد خریداری شود. ردیف‌های اعتباری برای امداد هوایی در نظر گرفته شده که البته با وجود مشکلات بودجه‌ای هنوز اختصاص داده نشده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون یک عدد بالگرد ملکی در دست اورژانس است که در اورژانس پیش‌بیمارستانی آمل استفاده می‌شود و 6 عدد بالگرد اجاره‌ای در شهرهای تهران، شاهرود، اهواز، شیراز و مشهد استفاده می‌شود.

وی افزود: در استان خوزستان راه‌اندازی امداد ریلی را آغاز کرده‌ایم که این اولین حرکت در سطح بین‌المللی است و تا سال 92 قابل اجرا خواهد بود که البته در بحث تکمیل پرسنل هنوز مقدماتی است.

رئیس فوریت‌های پزشکی میزان مجروحیت در کشور را به ازای هر 100 هزار نفر 1160 نفر عنوان کرد و گفت: 26.75 درصد فوتی‌ها بر اثر تصادفات گزارش شده است و در واقع هر ساعت 2 نفر فوت می‌کند و 87 نفر مجروح می‌شود.

وی در مورد اورژانس بیمارستانی گفت: سند ارتقاء اورژانس بیمارستانی تبیین شده که البته به شرایط و فضای فیزیکی و تجهیزات و نیروهای انسانی بستگی دارد تا بازنگری و ابلاغ شود.

معصومی از بازدید 280 اورژانس بیمارستانی خبر داد و گفت: اورژانس بیمارستانی باید 5 شاخص ملی را داشته باشند به عنوان مثال بیمارانی که زیر 6 ساعت باید تعیین تکلیف شوند که بیش از 90 درصد انجام می‌گیرد.

وی افزود: بیماران خارج شده از اورژانس کمتر از 12 ساعت نیز هم‌اکنون 70 درصد پوشش داده می شوند که البته در این شاخص باید تمامی امکانات بیمارستان برای ارتقای آن بسیج شوند.

شاخص احیای بیماران قلبی و ریوی در کشور

رئیس اورژانس کشور در مورد درصد احیاء بیماران قلبی و ریوی در کشور گفت: این شاخص 5 تا 7 درصد است اما میانگین جهانی آن 10 تا 15 درصد است در این مورد امکانات و سرعت رسیدگی به بیماران همچنین آموزش همگانی مردم بسیار اهمیت دارد.

شاخص رضایت بیمار پس از ترک اورژانس

وی در مورد شاخص ترک بیماران با رضایت شخصی از اورژانس افزود: ایده‌آل ما براساس استاندارد بین‌المللی کمتر از 5 درصد است که فعلا این عدد بین 7 تا 10 درصد می‌باشد.

رئیس اورژانس کشور گفت: بیشترین این رقم به بیمارستان‌های جنرال مربوط می‌شود و کمترین آن به بیمارستان‌های تک تخصصی بر می‌گردد که رضایتمندی بالاتری داشته‌اند.

شاخص رسیدگی به بیماران سطح 2و3 در ایران

معصومی همچنین در مورد میانگین سطح‌بندی و اولویت‌بندی بیماران گفت: بیماران بد‌حال که در شرایط ایست قلبی و احیای سریع قرار دارند در ایران همانند سایر کشورها مناسب است اما در سطح 2 که نشان دهنده اهمیت اورژانس به بیماران بدحال است در دنیا بین 5 تا 10 دقیقه و در ایران بین 10 تا 12 دقیقه است.

وی اظهار داشت: بیماران سطح 3 نیز در مدت‌زمان 15 تا 20 دقیقه رسیدگی می‌شوند که شاخص بین‌المللی 10 تا 15 دقیقه است. همچنین سطح 4 که به سرپایی و درمانگاهی مربوط است در دنیا عددی ندارد اما میانگین آن بیش از 3 ساعت است که در کشور ما با توجه به ازدحام جمعیت در بیمارستان‌ها و فشار مضاعف سیستم بین 30 تا 45 دقیقه است.

30 درصد اورژانس‌ها استاندارد هستند

رئیس اورژانس کشور استاندارد فضای فیزیکی و تجهیزات لازم را جز شاخص‌های ملی ندانست اما تاکید کرد: 30 درصد اورژانس‌های کشور به صورت استاندارد فعالیت می‌کند و این درصد به دلیل استاندارد‌های ابلاغی ایده‌آل بوده است که باید تعریف شود.

وی افزود: در 2 سال گذشته در حوزه عمرانی دانشگاه‌ها مشکلات بسیاری داشته‌اند و این در حالی است که علی‌رغم سال گذشته که اعتبارات به صورت جابه‌جایی هزینه شده است امسال ردیف بودجه‌ای نداشته‌اند.

معصومی در گزارش اجمالی از اقدامات سال 91 اورژانس به راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اورژانس به صورت الکترونیک خبر داد و گفت: قرار است تمامی اقدامات اورژانس در پرونده الکترونیک سلامت بیماران ثبت شود.

نقاط کور آنتن‌دهی همچنان در جاده های فرعی

وی پوشش اورژانس را در جاده‌های اصلی 96 درصد اعلام کرد و گفت: به صد در صد خدمات در آزاد‌راه‌ها رسیده‌ایم و در مورد آنتن‌دهی در جاده‌های فرعی بسیاری از جاده‌ها آنتن‌دهی مناسب شده‌اند اما نقاط کور همچنان وجود دارد. در واقع بیش از 40 درصد خدمت‌رسانی در جاده‌های فرعی انجام می‌شود.

معصومی با اشاره به پذیرش 70 برابری دانشجو در رشته فوریت‌های پزشکی افزود: در بحث استاندارد‌سازی اتوبوس _ آمبولانس و بالگرد امداد هوایی دستورالعمل‌ها ابلاغ شده و در مورد موتور آمبولانس در حال نهایی شدن است. همچنین پیگیری ما با شورای عالی بیمه برای بخش تعرفه آمبولانس خصوصی در حال انجام است.

اهدای عضو در گواهینامه‌های افراد ثبت می‌شود

معصومی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌ نحوه احراز سلامت جسمی و روانی متقاضیان گواهی رانندگی بازنگری شده است افزود: بحث اهدای عضو در گواهینامه‌ها لحاظ می‌شود تا با رضایت فرد اهدا انجام شود.

ثبت تهران به عنوان اولین کلانشهر ایمن دنیا

رئیس حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت از ثبت تهران به عنوان اولین کلان‌شهر دنیا در حوزه جامعه ایمن خبر داد و گفت: تا پایان بهمن ماه تهران ثبت جهانی می‌شود.

معصومی از آغاز راه‌اندازی نظام مراقبت کشوری خبر داد و گفت: ظرف 3 سال آینده هر حادثه‌ای که منجر به جراحت شود و تمام حوادث کشور ثبت می‌شود که در این زمینه الگوی اپیدمیولوژیک حوادث در حال تدوین است.

وی بار ناشی از حوادث ترافیکی را 7 درصد تولید ناخالص ملی در سال 76 عنوان کرد و گفت: راهنمای مدیریت بحران و دستورالعمل‌های آن نهایی شده است و از اواخر امسال بر اساس ماده 37 برنامه پنجم توسعه پرداخت‌هایی را در زمینه انتقال بیماران تصادفی از 10 درصد حق بیمه شخص ثالث خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در 9 ماهه گذشته 13.7 درصد فوتی‌ها در حوادث ترافیک بوده است که 3.7 درصد از برنامه جلوتر بوده‌ایم اما پیش‌بینی می‌شود امسال در مرز 6.7 درصد قرار گیریم.

آمار فوتی‌های بر سر بالین و در حین انتقال

وی گفت: همچنین بر سر بالین آمار فوتی‌ها 40 درصد و در حین انتقال و یک ماه پس از آن 60 درصد گزارش شده است.

معصومی در مورد حضور متخصصان در اورژانس گفت: ایده‌آل ما این بوده است که برای بیمارستان‌هایی که سالانه 30 هزار بیمار پذیرش می‌کنند پزشک متخصص مقیم اورژانس داشته باشیم اما هم‌اکنون 44 درصد آن محقق شده و فقط 57 بیمارستان این متخصصان را دارند.

رئیس حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت در مورد اعتبارات اورژانس افزود: با توجه به وضعیت پایگاه‌ها در ابتدای سال 91، 80 میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت که با توجه به افزایش قیمت‌ها، افزایش حقوق پرسنل و الزامات دیگر کسری‌ها همچنان باقی ماندند.

وی گفت: هرچند که در اواخر سال اعتباراتی تزریق شد و اورژانس پیش‌بیمارستانی به عنوان بخشی از اعتبارات بیمارستان تا حدی کسری‌هایش را جبران کرد.

معصومی تصریح کرد: 2187 پایگاه اورژانس در کشور وجود دارد که ظرف چند ماه آخر سال افتتاح شده و در وضعیت روزانه پرداخت‌ها تاکنون تاخیری گزارش نشده است.

رئیس اورژانس کشور اظهار کرد: در قراردادهای شرکتی و نیروهای قراردادی که با اورژانس پیش‌بیمارستانی در دانشگاه‌ها قرارداد داشته‌اند کمی تاخیر در پرداخت‌ها وجود داشته است.

مشکلات در واردات قطعات مورد نیاز آمبولانس‌ها

معصومی گفت: برای واردات قطعات مورد نیاز آمبولانس‌ها هزینه‌های گران و دستمزدها در برخی استان‌ها به صورت خاص با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم به عنوان مثال استان هرمزگان با وسعت بالای آن در تامین سوخت آمبولانس‌ها مشکلاتی داشته‌ایم به طوری که سرانه آمبولانس در این استان 300 لیتر در ماه بوده است که این کفاف فقط 10 روز اورژانس را می‌دهد.

وی تصریح کرد: در این زمینه رایزنی‌هایی با ستاد حمل و نقل سوخت انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha