سلامت نیوز : رییس اداره مامایی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ایران 90 درصد مرگ‌های مادری در بیمارستان‌ها به وقوع می‌پیوندد، گفت: بیشتر این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه و در پروسه زایمان یا بلافاصله بعد از آن اتفاق می‌افتد در حالی که بسیاری از این موارد قابل پیشگیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فرح بابایی در دومین جشنواره کشوری و نخستین کنگره حاکمیت بالینی و ایمنی بیمار که امروز برگزار شد، گفت: براساس آمار جهانی در هر دقیقه یک مادر به علت عوارض ناشی از حاملگی و زایمان می‌میرد و این به این معناست که روزانه 1400 مادر و سالیانه بیش از نیم میلیون مادر در سراسر جهان می‌میرند.

وی با اشاره به اینکه در ایران 90درصد مرگ‌های مادری در بیمارستان‌ها به وقوع می‌پیوندد، گفت: بیشتر این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه و در پروسه زایمان یا بلافاصله بعد از آن اتفاق می‌افتد، در حالی که بسیاری از این موارد قابل پیشگیری است و این مرگ و میرها جزو مرگ‌های غیرقابل قبول محسوب می‌شود.

رییس اداره مامایی وزارت بهداشت ادامه داد: براساس نظام مراقبت مرگ مادری این میزان معادل 22 در 100 هزار موالید زنده که براساس برنامه پنجم توسعه، میزان مرگ 15 در 100هزار موالید زنده مد نظر قرار دارد؛ بنابراین هرگونه اقدام در زمینه کاهش میزان مرگ مادران می‌تواند ضمن اصلاح فرآیندهای مربوطه منجر به تسریع و محقق نمودن نیل به هدف شود.

بابایی تاکید کرد: استفاده از رویکرد بالینی به عنوان چارچوب ارتقای کیفیت و در بخش لیبر و زایمان، منجر به بهبود دائمی کیفیت مراقبت‌ها و شاخص‌های مربوطه می‌شود.

وی اظهار کرد: تمرکز بر محورهای هفت‌گانه حاکمیت بالینی، سهم عظیمی در ارتقای شاخص‌های سلامت مادر و نوزاد ایفا می‌کند.

رییس اداره مامایی وزارت بهداشت به برنامه‌های مختلف اداره مامایی به منظور استقرار اصول حاکمیت بالینی در بخش لیبر و زایمان اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه‌ها طراحی الگو برای مدیریت ریسک در بخش لیبر و زایمان است؛ این برنامه مدیریت پرواکتیو خطرات در مامایی بوده و با هدف تدوین سیاست‌های مناسب مدیریت ریسک در اطاق‌های زایمان و بخش‌های پس از زایمان، دستیابی به الگو و مدل مناسب برای پیاده‌سازی مدیریت خطر در بخش‌های مامایی و ایجاد نظام صحیح ثبت اطلاعات، اطلاع‌رسانی و مشاوره‌های زودهنگام است.

وی اظهار کرد: برنامه دیگری که در راستای مدیریت ریسک در بخش زایمان انجام شده است، تحلیل ریشه‌ای وقایع مرگ مادری طی چهار سال گذشته بوده که به صورت (گذشته نگر) به بررسی پرونده‌های مرگ مادری پرداخته است.

بابایی ادامه داد: طراحی ابزار برای سنجش کیفیت ارائه خدمت در بخش زایمان، برنامه دیگری است که در راستای انجام ممیزی بالینی در بخش لیبر و زایمان به انجام رسیده است.

وی در پایان یادآورشد: در راستای محور تعامل با بیمار، منشور حقوق مادر باردار و بسته آموزشی تکریم مادر باردار تهیه شده و دوره‌های آموزشی مربوطه برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha